تصویب نامه ۱۴۴۲۰/ت۴۷۴۳۷هـ مورخ ۹۱/۱/۳۰ (دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه)

تصویب نامه ۱۴۴۲۰/ت۴۷۴۳۷هـ مورخ ۹۱/۱/۳۰ (دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه)

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

هیأت وزیران درجلسه مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۹- دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی را به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل تبادل اطلاعات مؤدیان مالیاتی  موضوع ماده (۱۲۰) قانون برنامه پنجم توسعه

ماده۱- در این دستورالعمل، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- قانون: قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۹-

ب- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور

ج- پایگاه اطلاعات: پایگاه الکترونیکی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مؤدیان مالیاتی.

د- ساختار داده: قالب(فرمت) تبادل داده­ای اطلاعات موضوع ماده(۲) که توسط سازمان طراحی و در پایگاه اطلاعات تعبیه و اعلان می گردد.

هـ- دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲۲۲) قانون.

و- مؤدیان مالیاتی: اشخاص موضوع ماده (۱) قانون مالیات های مستقیم- مصوب ۱۳۶۶- و اصلاحات بعدی آن.

ماده۲-­دستگاههای اجرایی­موظفند­بلافاصله­ پس از راه ­اندازی پایگاه اطلاعات در­ سازمان،­اطلاعات درآمدی و هزینه­ ای مؤدیان مالیات را به شرح اقلام زیر با رعایت مفاد این دستورالعمل در اختیار سازمان قرار دهند:

الف- معاملات(خرید و فروش دارایی ها، کالاها و خدمات)

ب- تجارت خارجی(واردات و صادرات کالاها و خدمات)

ج- قراردادهای مربوط به انجام معاملات و فعالیت های تجاری

د- قراردادهای مربوط به انجام عملیات پیمانکاری

هـ- صدور و اخذ مجوزهای فعالیت اقتصادی و همچنین مجوزهای مربوط به انجام معاملات تجاری

و- تـراکـنش های جـابـه جـایی نـقدینگـی(بـانکـها، مـؤسـسه هـای پـولی و اعتباری، تعـاونی های اعتبار، صـندوق هـای قرض الحسنه و عناوین مشابه،صرافی ها و همچنین تسهیلات بانکی اعم از ارزی و ریالی، گشایش اعتبار­اسنادی و تنزیل اسناد اعتباری، ضمانتنامه ها و نظایر آن)

ز- نقل و انتقال اموال غیر منقول، سهام و سایر اوراق بهادار

ح- تراکنش های بیمه ای( بیمه های اتکایی، باربری و مسئولیت مدنی و بیمه های اجتماعی)

ماده۳- تبادل اطلاعات و استفاده از اطلاعات موجود در این پایگاه با حفظ محرمانه بودن و رعایتماده(۲۳۲)قانون مالیاتهای مستقیم، تنها در چارچوب قانون برای تشخیص، تعیین، وصول و دادرسی مالیاتی خواهد بود.

ماده۴- دستگاههای­اجرایی­موظفند زمینه تبادل­اطلاعات موضوع ماده (۲)را با هماهنگی سازمان به یکی از روشهای زیر حسب شرایط و زیرساختهای موجود فراهم نمایند:

الف- تبادل بر خط و غیر بر خط از طریق اتصال بانک اطلاعاتی دستگاه اجرایی به پایگاه اطلاعات بر اساس ساختار داده­ای تعریف شده توسط سازمان، دستگاههای اجرایی موظفند ماهانه نسبت به بروز رسانی اطلاعات بانکهای خود­ در این زمینه اقدام نمایند.

ب- تبـادل­از طریـق سایر رسـانه هـای­الکترونـیکی­ از جمله لوح فـشرده(CD)­بـه صـورت ماهانه در صورت­فقدان زیرساختهای لازم و تا زمان ایجاد زیـر ساختـها و اتصال در قالب بنـد(الف). در این صـورت، دسـتگاه های اجرایی موظفند ماهانه اطلاعات بروز رسانی شده مربوط را بر اساس ساختار داده ای مذکور در بند (الف)، در اختیار سازمان قرار دهند.

ماده۵- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاههای اجرایی موظفند بسترهای ارتباطی و نرم افزاری لازم برای تبادل اطلاعات موضوع بند(۲) را فراهم نمایند.

ماده ۶- اطلاعات موضوع ماده­(۲)­این دستورالعمل مشمول مواد­(۲۳۰)­و­(۲۳۱)­قانون مالیات های مستقیم و ضمانت اجرایی مندرج در آن می باشد.

محمدرضا رحیمی

معاون اول رئیس جمهور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا