“سامانه استعلام و صدور گواهی های مالیاتی موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم”

 

taxgov

در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم و با عنایت به اهداف و استراتژی های سازمان در خصوص تکریم ارباب رجوع، تسهیل و یکسان سازی رویه های اجرایی و تسریع در پاسخگویی به استعلامهای دریافتی از مراجع مربوط، ضوابط اجرائی حکم قانونی مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ و در اجرای تبصره (۳) ضوابط اجرایی موصوف، “سامانه صدور گواهی های مالیاتی موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم”، پس از طی مراحل اجرای آزمایشی، آماده بهره‌برداری تمامی ادارات امور مالیاتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری در تمامی نقاط کشور گردیده است. بر این اساس، سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۲ استفاده از سامانه الکترونیکی فوق الذکر را به عنوان تنها روش استعلام صدور گواهی موضوع تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم اعلام نموده و از تاریخ مذکور پذیرش و پاسخگویی استعلامات در کلیه واحد های مالیاتی سراسر کشور صرفا از طریق سامانه الکترونیکی موصوف صورت می پذیرد.

———————————————————-

بخشنامه ۱۶۳۴۴/۲۰۰ مورخ ۹۲/۹/۱۸ (در خصوص ضرورت استفاده از سامانه الکترونیکی برای گواهی تبصره ۱ ماده ۱۸۶)

نوع: مواد مرتبط با مالیات‌های مستقیم: ۱۸۶
شماره:۱۶۳۴۴/۲۰۰
تاریخ:۱۸/۹/۱۳۹۲

موضوع: اعلام تاریخ جایگزینی روش سامانه ای صدور گواهی موضوع تبصره ۱ ماده ۱۸۶ ق. م. م

با سلام
احتراماً، همان گونه که مستحضر می‌باشید، در اجرای تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور رفع مشکلات پیشین و بهبود فرآیند صدور گواهی مربوطه تاکنون اقدامات زیر صورت پذیرفته است:
۱- ضوابط اجرائی اجرای جدید حکم قانونی مذکور که در سال ۱۳۹۱ به تصویب سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسید، جهت اجرا ابلاغ گردید.
۲- در چارچوب تبصره ۳ ضوابط اجرائی ابلاغ شده سازمان امور مالیاتی کشور موظف شد نسبت به تحلیل، طراحی و تولید سامانه عملیاتی به صورت الکترونیکی اقدام و پس از اجرای آزمایشی، این سامانه را آماده بهره برداری عملیاتی نماید.
۳- برنامه ریزی آموزشی و اجرائی جهت بهره برداری از سامانه الکترونیکی مذکور در سطح سازمان امور مالیاتی کشور صورت پذیرفت و در نتیجه واحدهای اجرائی این سازمان آماده بهره برداری از سامانه گردیدند.
۴- سازمان امور مالیاتی کشور در سه مرحله نسبت به دعوت از کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای معرفی راهبر سامانه مذکور و ارائه آموزش‌های لازم به راهبران معرفی شده اقدام نمود.
۵- پیگیری‌های لازم توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری صورت پذیرفت و در نتیجه کلیه شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سامانه مذکور معرفی گردیدند و نهایتاً سامانه آماده بهره برداری در سطح شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور گردید.
۶- بخش قابل ملاحظه ای از بانک‌ها با استفاده از پشتیبانی همکاران این سازمان نسبت به بهره برداری آزمایشی و عملیاتی از سامانه مذکور جهت پاسخ گوئی به استعلام‌های موضوع حکم قانونی مذکور اقدام نمودند.
اینک که سامانه مذکور مراحل طراحی، تولید و اجرای آزمایشی و همچنین مراحل آمادگی بهره برداری سراسری و آموزش را پشت سر گذاشته است، بدین وسیله اعلام می‌نمایند سازمان امور مالیاتی کشور از تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۲ استفاده از سامانه الکترونیکی فوق‌الذکر را به عنوان تنها روش صدور گواهی موضوع تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم اعلام می‌دارد و از تاریخ مذکور پذیرش و پاسخ گوئی استعلام‌ها در کلیه واحدهای مالیاتی سراسر کشور صرفاً از طریق سامانه مذکور صورت خواهد پذیرفت. بنابراین از تاریخ مورد اشاره مهلت این سازمان جهت پاسخ گوئی به استعلام‌های مذکور، مندرج در ماده ۳ ضوابط اجرائی حکم قانونی تبصره ۱ ماده ۱۸۶ ق. م. م صرفاً از تاریخ ثبت درخواست در سامانه الکترونیکی مذکور محاسبه خواهد گردید.

مراتب جهت استحضار و اعلام به کلیه بخش‌های ذی‌ربط و شعب تابعه اعلام می‌گردد.

علی عسکری
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

منبع: سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا