صندوق های مکانیزه فروش، بازار را تنظیم می‌کند

sandogh

 

بکار گیری فناوری‌های روز در کسب و کار و تجارت سرعت بالایی به خود گرفته و صاحبان اصناف و تجار با تمایل بیشتری به این فناوری‌ها رو آورده‌اند؛ چرا که علاوه بر سرعت بالای پاسخگویی این سامانه‌ها، دقت و صحت بالایی در عمل دارند. یکی از این فناوری‌ها صندوق های مکانیزه فروش است که هرچند تاکنون روال استفاده و بکار گیری این سامانه‌ها داوطلبانه و بر اساس احساس نیاز واحد صنفی بوده ولیکن این بار ابزار قانون قدم به میدان نهاده و گروه‌هایی را از ابتدای سال ۱۳۹۳ ملزم به استفاده از این ابزار نموده است.

از جمله این گروه های مشمول، فروشندگان لوازم طبی بیمارستانی، آزمایشگاهی، دندان پزشکی و دندان سازی و انواع لوازم و تجهیزات پزشکی است که طبق قانون و بر اساس اعلام مجاری ذی‌ربط ملزم به استفاده و بکار گیری از سامانه های مکانیزه صندوق فروش از ابتدای سال ۱۳۹۳ هستند. بر همین اساس با مراجعه به بازار ناصرخسرو، ولیعصر، جمهوری و بازار کاوه که محل فروش تجهیزات پزشکی (کالاهای مصرفی پزشکی، بیمارستانی، لوکس و دندان پزشکی است) و پرس و جو از صاحبان مغازه‌ها و کسبه، تعدد بالای اقلام و تنوع برند های موجود در بازار را یکی از مشکلات بکار گیری سیستم صندوق‌های فروش اعلام داشتند که مکانیزاسیون اقلام، زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. هرچند در صورت اقدام به این کار و ورود اولیه اطلاعات سایر کارهای روزانه از قبیل صدور فاکتور فروش، موجودی کالا و انبار و… بسیار تسهیل خواهد شد.

ضعف نرم افزار های موجود در بازار و ایجاد اختلال در فرایند کار نیز یکی از مشکلات اعلام می‌گردید که مستلزم پشتیبانی شرکت‌های ارائه کننده این خدمات رایانه ای است. با این وجود و در جمع بندی اظهارات این گروه می‌توان از اقبال بالای سامانه مکانیزه فروش در این طیف از کسبه نام برد که احتمالاً یکی از دلایل آن سطح سواد نسبتاً بالای این گروه که اکثراً افراد با تحصیلات عالیه هستند و کار را به صورت کاملاً تخصصی دنبال می‌کنند نام برد. از جمله دلایل دیگر آن آشنایی شاغلین این صنف با سیستم‌های رایانه ای است که در پذیرش کاربرد سامانه های جدید مشکلی را احساس ننموده و فواید آن را بیشتر از مضار آن می‌دانند.

از سوی دیگر شفافیت و تعادل در بازار و ایجاد ثبات در قیمت‌ها با صدور فاکتور را عامل مهم دیگری اعلام می‌کردند که از سردرگمی مشتریان و قابلیت تطبیق مشخصات کالای خریداری شده با مندرجات فاکتور صادره خبر می‌دهد. حذف کالاهای غیر استاندارد و نامرغوب که مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط هستند و ممانعت از سودجویی افراد سود جو در این بخش را از نتایج خوب این طرح عنوان نموده‌اند. البته از بروز مشکلات احتمالی وعدم پشتیبانی مناسب و به موقع شرکت‌های ارائه دهنده این طیف خدمات رایانه ای با توجه به افزایش و کثرت استفاده از این سامانه‌ها نیز ابراز نگرانی می‌کردند. در مجموع این گونه می‌توان نتیجه گیری کرد که با اطلاع رسانی درست و به موقع و نیز شفاف سازی فواید بکار گیری این سامانه‌ها به نسبت مضرات آن می‌توان فضای کسب و کار را به سمت فضای سالم رقابتی سوق داد و بازار را در تمام جنبه های آن به ثبات بیشتری رساند. علیرضا دانش پایه

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا