جدیدترین برنامه‌های جامعه حسابداران

shirkhani

جدیدترین برنامه‌های جامعه حسابداران / حمایت، هدایت و نظارت در اولویت قرار دارد

دبیرکل جدید جامعه‌ حسابداران رسمی با تشریح برنامه‌های جاری این جامعه، گفت: حمایت، هدایت و نظارت از حسابرسان را در سرلوحه کارها قرار می‌دهیم.

به گزارش مهر، محمد تقی شیرخوانی در خصوص برنامه‌ انجمن اظهار داشت: یکی از نیازهای امروز جامعه ایران گسترش سلامت اقتصادی و افزایش اطمینان مردم و بخش‌های نظارتی به فعالان اقتصادی است. نهادی که می‌تواند در این مورد زمینه‌ساز و ضامن اطمینان‌بخشی در جامعه باشد حسابداران رسمی هستند.

وی افزود: از زمان تشکیل جامعه حسابداران رسمی تا امروز همواره و البته به شکل روزافزونی، حسابداران رسمی بر این نقش خود تأکید کرده‌اند. البته نهادهای قانون‌گذار و مجری نیز در چارچوب قوانینی مانند قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و قوانین مبارزه با پول‌شویی، بر افزایش نقش نظارت حسابرسان بر عملکرد اقتصادی تأکید داشته‌اند و فرصت‌های جدیدی برای فعالیت حسابرسان در جهت ارتقای شفافیت در جامعه برداشته‌اند، اما به نظر ما هنوز باید فضای گسترده‌تری برای فعالیت حسابداران رسمی فراهم شود.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی تصریح کرد: رخدادهای اقتصادی سال‌های گذشته، از فساد سه هزار میلیارد تومانی تا پرونده‌های مالی اخیر، همه نشان از ضرورت حضور بیش‌تر حسابرسان و نظارت دایمی آن‌ها بر عملکرد واحدهای اقتصادی بزرگ و متوسط دارد. در صورتی که جامعه از این حضور بهره‌مند نباشد زیان سنگینی به اعتماد و سرمایه‌ اجتماعی وارد می‌شود. فقدان سرمایه اجتماعی هم برنامه‌های توسعه‌ای را مختل می‌سازد و مانع می‌شود که دولت به اهداف درازمدتش دست پیدا کند.

شیرخوانی با بیان اینکه جامعه حسابداران رسمی در صدر فعالیت‌هایش رساندن این صدا به گوش نهادهای قانون‌گذار و اجرایی است، بیان کرد: پس نخستین وظیفه ما بیشترین تعامل با دستگاه‌های اجرایی دولت و سازمان‌هایی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالیاتی، بازرسی کل کشور و سایر سازمان‌ها است تا این نهاد‌ها از گستره خدماتی که حسابداران حرفه‌ای ارائه می‌کنند، آگاه‌تر شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد برخی حسابداران رسمی در گفت‌وگوها و یادداشت‌هایی که گاه در رسانه‌ها منتشر می‌کنند از عملکرد جامعه ناراضی به نظر می‌رسند، گفت: جامعه حسابداران رسمی یک تشکل خودانتظام نوپاست. باید سطح توقع از جامعه را با توجه به محدودیت‌ها و شرایط محیطی در نظر گرفت. به نظر من، طی یک دهه‌ای که از فعالیت جامعه حسابداران رسمی می‌گذرد تاکنون گام‌های بلندی برداشته شده است.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی افزود: شورایعالی جامعه و هیئت مدیره‌های وقت، با هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی، همه تلاش خود را برای تدوین استراتژی مناسبی برای این جامعه حرفه‌ای برداشته‌اند و در این زمینه کم‌وبیش به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. بدیهی است که هیئت مدیره جدید هم در چارچوب راهبردها و سیاست‌گذاری‌های عمومی شورای عالی و در استمرار و تکمیل تلاش هیئت مدیره‌های قبلی باید گام بردارد. نارضایتی برخی اعضای جامعه را باید مورد توجه قرار داد ضمن این که تأکید می‌کنم آن‌چه تاکنون انجام شده نیز دامنه گسترده‌ا‌ی داشته و به ارتقای جایگاه حرفه‌ای جامعه یاری کرده است.

شیرخوانی درباره برنامه‌های این دوره برای ارتقای جایگاه جامعه حسابداران رسمی، اظهار داشت: برنامه‌های هیئت مدیره جدید در چارچوب برنامه راهبردی مصوب شورای‌عالی جامعه و نیز استمرار و تعمیق بیشتر تلاش‌های مدیران پیشین، در سه محور حمایت از حسابداران رسمی، هدایت آنان و نظارت مناسب بر عملکردشان قرار دارد.

وی تصریح کرد: حمایت از حسابداران رسمی صرفاً به حمایت‌های محدود صنفی یا ایجاد برخی امکانات رفاهی برای آنان نباید محدود شود. منظور از حمایت، رساندن صدای حسابداران رسمی به جامعه است. تلاش برای ارتقای سلامت اداری یعنی ارتقای جایگاه حرفه‌ای حسابداران رسمی و این هم به نفع سلامت مالی کشور و هم به نفع جامعه‌ی حرفه‌ای حسابداری است.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ، بیان کرد: بنابراین در کنار اقدامات صنفی ـ رفاهی ما باید مجموعه‌ای از سیاست‌های مستمر برای شناساندن خدمات اطمینان‌بخشی که حسابداران رسمی انجام می‌دهند در سطح عمومی جامعه انجام دهیم و این نیازمند تعامل مستمر با دولت و مجلس و قوه قضاییه است. کاهش ریسک محیطی فعالیت حسابداران رسمی با توجه به توقعات استفاده‌کنندگان از خدمات جامعه، بخش عمومی و نهادهای نظارتی است که شرط ضروری آن تأکید بر استقلال حرفه‌ای حسابرسان است.

شیرخوانی در مورد اقدامات هدایتی و نظارتی، گفت: هدایت و نظارت دو محور دیگری است که سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم. منظور از هدایت، ارتقای سطح دانش حرفه‌ای حسابداران رسمی است. در ادامه اقدامات و تلاش‌های هیئت مدیره‌های پیشین باید فعالیت‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی و انتشاراتی جامعه را هرچه گسترده‌تر کرد تا به صورت دایمی حسابداران رسمی از فرایند مستمر آموزش بهره‌مند شوند تا از یک طرف بتوانند توقعات جامعه از خودشان را برآورده کنند و از طرف دیگر پاسخ‌گوی افزایش انتظارات از آنان باشند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل، در دوره جدید فعالیت، بیش از گذشته بر امر آموزش و اطلاع‌رسانی تأکید داریم. علاوه بر آن، هم بر تعامل‌مان با جوامع حرفه‌ای بین‌المللی اضافه می‌کنیم و هم دامنه و مباحث کارشناسی در نشریات حرفه‌ای خود را گسترش می‌دهیم.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی اظهار داشت: سلب اعتماد مردم از کیفیت فعالیت حسابداران رسمی بیشترین ضربه را به حیات درازمدت این تشکل حرفه‌ای می‌زند. به همین منظور جامعه حسابداران باید به طور دایم به نظارت بر فعالیت حسابداران و کنترل کیفیت دایمی خدمات حسابرسی بپردازد.

شیرخوانی افزود: اما باید در نظر داشت که این اقدامات نظارتی باید در خدمت استمرار فعالیت حسابداران رسمی باشد و به شکل اقداماتی در تزاحم با فعالیت آنان درنیاید. اگر حسابدار رسمی‌ای تخلف کرد، باید با مجازاتی متناسب با تخلف مواجه شود. یعنی تناسب تخلف و مجازات موضوع محوری است. معتقدم تک‌تک اعضای جامعه به این باور رسیده‌اند که عدم رعایت ضوابط و اخلاق حرفه‌ای با سلب اعتماد مردم از کیفیت فعالیت حسابداران رسمی بیش ترین ضربه را به حیات درازمدت این تشکل‌ حرفه‌ای می‌زند.

گفتنی است؛ با انتخاب شورای‌عالی جدید جامعه حسابداران رسمی ایران، هیئت مدیره‌ای با اعضای جدید مرکب از محمدتقی شیرخوانی، سیدمحمد علوی و ناصر محامی شروع به کار کرده‌اند. بر اساس قانون، هیئت مدیره مرکب از سه عضو تمام‌وقت است و مدیریت امور اجرایی جامعه حسابداران رسمی ایران برعهده دبیرکل این جامعه قرار دارد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا