عدالت مالیاتی در گرو ارسال فهرست معاملات فصلی

169

 

پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تغییر نیازهای بشر، زندگی جوامع انسانی را در همه ابعاد آن دچار دگرگونی‌های قابل ملاحظه ای کرده است. این پیشرفت‌ها و به تبع آن تغییر سبک زندگی افراد، دولت‌ها را بر آن داشت با وضع قوانین و مقررات شفاف و صریح نظام مالیاتی خود را برای انجام امور محوله و ادای حقوق حقه دولت یاری نمایند و اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نیل به این مهم را تسهیل ساخته است.
به همین منظور جهت بررسی ارسال فهرست معاملات به صورت الکترونیکی به سراغ یکی از کارشناسان خبره مالیاتی رفته و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم. کارشناس خبره مالیاتی در این زمینه گفت: از آنجایی که بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای (الف و ب) ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم مکلفند فهرست معاملات خود را پس از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی و یا در قالب CD به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند.
وی در ادامه گفت: درگذشته این روند به صورت حضوری بوده و مودی مالیاتی می‌بایست چندین ساعت کسب و کار خود را تعطیل می‌کرد و به اداره امور مالیاتی مراجعه می‌کرد تا بتواند مدارک خود را تحویل دهد. ولی در حال حاضر با ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی از طریق سامانه های مالیاتی، انجام کلیه عملیات بدون نیاز به مراجعه به واحدهای مالیاتی صورت می‌پذیرد که این امر رضایت مودی مالیاتی را به همراه دارد.
از یک صاحب نظر اقتصادی، در خصوص لزوم اجرای صورت معاملات فصلی، هدف و جایگاه آن در نظام مالیاتی کشور پرسیدیم. وی گفت: «با توجه به نقش و جایگاه مالیات در جامعه و گسترش آن در بین فعالان اقتصادی، یکی از اصول محوری در ساختار اقتصاد، شفافیت در میزان درآمدها و مبادلات اقتصادی می‌باشد. این امر میسر نخواهد شد جز با سازماندهی، برنامه ریزی و ایجاد ارتباط موثر بین سازمان‌ها، دستگاه‌ها، تشکل‌های صنفی و صاحبان مشاغل. هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی نیز، شفاف سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن سیستم مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و عدم مراجعه‌ی حضوری به ادارات می‌باشد.» در همین راستا، به سراغ یکی از کارشناسان خبره‌ی مالیاتی رفتیم، و در مورد نحوه‌ی اطلاع رسانی، جهت ارسال فهرست معاملات و لیست خرید و فروش به صورت الکترونیکی پرسیدیم، وی پاسخ داد: «اطلاع رسانی به موقع، عاملی کلیدی و محوری در راستای خدمت مطلوب‌تر جهت فعالان اقتصادی محسوب می‌شود.»
برای انجام کاری به امور مالی شرکتی که خدمات مشاوره ای در امور مهندسی انجام می‌داد مراجعه کردیم. فرصت را غنیمت شمرده و از حسابدار شرکت در مورد این که چگونه از ارسال فهرست صورت معاملات فصلی به صورت الکترونیکی مطلع شده‌اند پرسیدیم. وی در پاسخ گفت: اطلاعیه های سازمان امور مالیاتی کشور را در روزنامه های کثیرالانتشار و قبل از آن در اخبار تلویزیون دیدم و کنجکاو شدم. به تارنمای (سایت) سازمان مراجعه کرده، وارد سامانه‌ی اطلاعات مالیاتی مودیان شدم و راهنمای استفاده از سامانه و ارسال فهرست معاملات را در آنجا مطالعه کردم. توضیحات کافی و وافی بود و بسیار خوشحال شدم از این که به راحتی می‌توانیم از شرکت و از طریق اینترنت فهرست خرید و فروش خود را به صورت الکترونیکی ارسال نماییم بدون شک اجرای این طرح و بهره برداری از این سامانه‌ی الکترونیکی، اول به نفع صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی می‌باشد و در مرحله‌ی بعدی، این امکان را برای سازمان امور مالیاتی کشور فراهم می‌کند تا در راستای تحقق عدالت مالیاتی و تسهیل امر خدمت رسانی به مردم، شفافیت حساب‌ها و اطلاعات، و جلوگیری از تضییع حقوق مودیان، بستر مناسب‌تری را فراهم نماید. بهزادی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا