بخشنامه بانک مرکزی جهت دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک به صورت کتبی

markazi

 

بخشنامه شماره ۳۱۴۶۱۰/۹۲ مورخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۲ بانک مرکزی جهت دستور عدم پرداخت وجه چک به بانک به صورت کتبی

جهت اطلاع مدیران عامل محترم کلیه بانک‌های دولتی، غیر دولتی و شرکت دولتی پست بانک ارسال گردید.

با سلام؛

احتراماً؛ بنا بر اطلاع واصله، اخیراً برخی بانک‌ها اقدام به راه اندازی سامانه‌هایی جهت تایید مبلغ چک توسط صادر کننده از طریق درگاه های الکترونیکی نموده‌اند. در خصوص موضوع مذکور شایان ذکر است؛ وفق ماده (۱۴) قانون صدور چک، دستور عدم پرداخت وجه چک الزاماً باید کتبی بوده و طی آن، دستور دهنده باید صراحتاً به بانک اعلام نماید که چک صادره توسط وی، مفقود شده و یا به طریق مجرمانه در تصرف دارنده فعلی قرار گرفته و طبق تبصره (۲) همان ماده، ظرف مهلت یک هفته، دستور دهنده نسبت به طرح شکایت نزد مراجع قضایی و تسلیم گواهی یاد شده به بانک محال علیه اقدام نماید. در غیر این صورت، بانک نسبت به پرداخت وجه چک از محل موجودی اقدام خواهد نمود.

بنابراین ممانعت از پرداخت وجه چک بدون ارائه دلایل مذکور در قانون صدور چک، غیرقانونی بوده و بانک‌ها مجاز به ارایه این گونه خدمات تحت هر عنوان نمی‌باشند. نظر به این که در خدمت صدرالاشاره، مغایرت اطلاعات ثبت شده در سامانه اینترنتی با مفاد و محتوای فیزیک چک، به صورت کتبی نبوده و حتی با فرض کتبی شدن آن، تصریح دستور دهنده مبنی بر مفقودی یا تحصیل مجرمانه آن توسط ارایه کننده چک به بانک را در برنداشته و از طرفی، اجرای تشریفات مندرج در تبصره (۲) ماده (۱۴) قانون صدور چک به شرح پیش گفته نیز محل تردید می‌باشد، لذا اقدام فوق مغایر با قوانین و مقررات جاری می‌باشد.

با عنایت به موارد فوق، مقتضی است دستور فرمایند، در صورت وجود سامانه صدرالاشاره در آن بانک تحت هر عنوان، نسبت به توقف آن به قید تسریع اقدام و مراتب به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن تاکید و نظارت گردد.

جهت دانلود کامل بخشنامه بانک مرکزی اینجا کلیک نمایید.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا