دولت‌ها در مبارزه با فرار مالیاتی موفق عمل نکردند

دولت‌ها در مبارزه با فرار مالیاتی موفق عمل نکردند

فرشید سیم‌بر کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: اخذ مالیات از منابعی که تا به حال زیر بار پرداخت مالیات نمی‌رفتند سالیان سال است که توسط دولت‌های مختلف پی‌گیری می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این مسیر با دو دسته افراد روبه‌رو هستیم دسته اول اخذ مالیات از افرادی‌ که تاکنون شامل پرداخت مالیات نمی‌شدند و دسته دوم افرادی که پدیده فرار مالیاتی را ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه بیان کرد: مورد اول شامل بخش‌هایی مثل بخش کشاورزی می‌شود، این بخش و بخش‌هایی از این دست به شدت ضعیف هستند و اخذ مالیات از این دسته عملاً امکان‌پذیر نیست و موجب کاهش رونق این بخش‌ها خواهد شد؛ اما در مورد دسته دوم یعنی فرارهای مالیاتی قسمت اعظم فرار مالیاتی شامل معافیت‌های مالیاتی می‌شود و این معافیت‌های مالیاتی مربوط به منابعی است که قرار بود با اخذ وام و کمک‌های مالی و سرمایه‌ای که از جانب دولت دریافت می‌کنند پس از آنکه به رشد لازم رسیدند و توانایی برآورده ساختن نیازهای داخلی را پیدا کردند و یا حتی دست به صادرات زدند به پرداخت مالیات اقدام کنند.

 وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از این صنایع وام‌ها و امتیازاتی را از دولت دریافت کردند و در مقابل یا دست به تولید نزدند و یا به مقدار بسیار محدود به تولید بسنده کردند که نتیجه‌ای جز عدم توانایی در پرداخت اصل وام به سیستم بانکداری نداشت.

سیم‌بر اظهار داشت: چنانچه منظور از مبارزه با فرار مالیاتی این جامعه هدف باشد، متأسفانه به نظر می‌رسد توفیقی در برنداشته باشد چون اگر آن‌ها قادر به پرداخت بودند و یا تمایلی به پرداخت داشتند به طور طبیعی دیون معوق خود به سیستم بانکی را پرداخت می‌نمودند پس عملاً اخذ مالیات باز همان مالیات‌های مستقیم یعنی دریافت از کارمندان، مالیات‌های فروش و مالیات بر ارزش افزوده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا