۱۰ راه مرسوم استخدام نیرو

estekhdam
یکی از دشوارترین بخش‌های مدیریت یک مجموعه انتخاب درست همکاران است. پروسه استخدام به حدی حساس و وقت گیر است که بسیاری از مدیران و شرکت‌های بزرگ بخش زیادی از منابع خود را صرف مدیریت منابع انسانی و معاونت جذب می‌کنند با این وجود گاهی از نتایج کار چندان هم راضی نیستند.

اگر شما در جستجوی کار هستید دانستن این نکته که مدیران برای جذب نیرو چگونه عمل می‌کنند خودش یک گام مثبت در جهت استخدام شدن شماست.
در این گزارش به ۱۰ راه مرسوم استخدام اشاره می‌کنیم.

۱. درج آگهی در روزنامه
درج آگهی استخدام سنتی‌ترین روشی است که مدیران سراسر دنیا برای جذب نیروی جدید به کار می‌برند در هر کشوری چند رسانه تخصصی مکتوب وجود دارد که مورد اعتماد مدیران و کارجویان هستند پس درج آگهی در این رسانه‌ها اولین گام است.

۲. سایت
با فراگیر و همگانی شدن اینترنت مدیران هم به فکر استفاده از ظرفیت این ابر رسانه افتاده‌اند سایت‌های مختلف کاریابی به صورت عام و یا تخصصی در انتشار آگهی‌ها فعالیت دارند. برخی از شرکت‌های بسیار بزرگ هم از طریق درج آگهی در سایت خودشان اقدام می‌کنند.

۳. جستجوی اینترنتی
این روزها بسیاری از افراد دارای مهارت و در جستجوی کار رزومه و مشخصات حرفه ای خود را در سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اند. بعضاً مدیران که در جستجوی شخص خاصی با مهارت‌های خیلی ویژه‌اند راسا در اینترنت جستجو می‌کنند و بعد از مطالعه چندین رزومه با برخی تماس می‌گیرند.

۴. مشورت با همکاران
گاهی اوقات مدیران از همکارانشان در خصوص نیروی مورد نظر پرسش می‌کنند و می‌خواهند افراد مناسب را به آن‌ها معرفی کنند. به این طریق مهارت‌های آن‌ها از سوی سایرین تضمین خواهد شد.

۵. شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها
معمولاً اغلب صنوف و حرفه‌ها برای خودشان اتحادیه و همایش‌های سراسری سالانه دارند در این همایش‌ها می‌توان نیروهای جوان، علاقمند و مستعد زیادی را پیدا کرد و در فرصت مناسب استخدام نمود.

۶. اقوام و آشنایان
بعضاً برخی از حرفه‌ها تخصص خیلی ویژه ای نیاز ندارند اما به آدم‌های مطمئن و امانت دار نیازمند بند برخی مدیران برای چنین پست‌های حساسی ریسک نمی‌کنند و به سراغ نزدیک‌ترین و قابل اعتماد ترین آدم‌ها می‌روند.

۷. کارمند دزدی
بزرگ‌ترین نیرو و سرمایه هر سازمانی افرادی هستند که در آن سازمان مشغول کارند بعضاً برخی افراد خلاق و صاحب ایده مثل طلا با ارزش اند این امر در دنیای تکنولوژی این روزهای ما خیلی به چشم می‌آید استخدام برخی از مدیران شرکت‌های معتبر تکنولوژی فرآیندی مشابه عملیات جاسوسی! دارد و برخی مدیران برای جلب افراد مورد نیازشان مدت‌ها با کارمند های شرکت‌های رقیب به صورت مخفی و رازآلود مذاکره می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را جذب کنند.

۸. آزمون
این روش مدت‌هاست که از اعتبار افتاده اما هنوز هم برخی سازمان‌ها و نهاد های بزرگ اغلب دولتی در سراسر جهان از طریق برگزاری آزمون اقدام به جذب نیرو می‌کنند. فرآیندی که ممکن است مدت‌ها طول بکشد و هزینه بر هم هست.

۹. مراجعه به کاریابی‌ها
معمولاً مجموعه های کوچک و در حال رشد که معاونت منابع انسانی ندارند بعضاً کار استخدام افراد مورد نیازشان را به شرکت‌های کاریابی که در سراسر جهان مشغول به کارند می‌سپارند این روش با وجودی که تلاش‌های زیادی در خصوص رونقش انجام شده در کشور ما چندان متداول نیست.

۱۰. انتخاب از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی
برخی سازمان‌ها از فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها و دانشگاه های خاص استقبال می‌کنند به همین دلیل از طریق آگهی دادن در همان دانشگاه اقدام می‌کنند و یا با مدیران و استادان دانشکده های مد نظرشان مشورت می‌کنند.
حال که با شیوه های مخفی مدیران آشنا شدید شاید بهتر بتوانید خودتان و مهارت‌هایتان را معرفی کرده و شانس استخدامتان را افزایش دهید.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا