فرار مالیاتی و فقدان شفافیت پیامد به روز نبودن قانون مالیات در کشور است

majles

موافقان کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در نشست امروز به وجود خلاء قانونی در حوزه مالیاتی کشور اشاره و تأکید کردند که اصلاح قانون مالیات از بسیاری از خلاءهای قانونی و فرارهای مالیاتی جلوگیری می کند.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جعفر قادری در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم به عنوان موافق کلیات این لایحه با بیان اینکه قانون گذشته دارای ایرادات و مشکلات بسیاری است گفت: قطعا برای کشوری که به دنبال قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و تأمین هزینه های جاری از طریق مالیات بوده به روزرسانی قانون مالیات بسیار ضروری است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به علت خلاء قانونی در حوزه مالیات رویکردهای مالیاتی دولت سالانه درلوایح بودجه دیده می شد افزود: این موضوع در این رابطه پیش می آید که چرا باید در لوایح بودجه سالیانه قانونگذاری کنیم که این موضوع تنها به علت به روز نشدن قانون مالیات در کشور است.
وی با تأکید بر اینکه به روز رسانی قانون مالیات از فرار مالیاتی و فقدان شفافیت در این حوزه جلوگیری می کند تصریح کرد: نمایندگان در چند وقت اخیر تمام تمرکز و فکر خود را برای اصلاح قوانین گذشته قرار داده اند و هم اکنون لایحه کنونی بسیار کارآمد و مطلوب است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه بسیاری از خلاء ها و تفاسیر رأی در حوزه مالیات به علت خلاء قانونی است یادآور شد: قطعا اگر نمایندگانی اظهارنظر و مخالفت هایی در این رابطه دارند می توانند در جزئیات با ارائه پیشنهاد یا ارائه اخطارهای قانون اساسی مطالب خود را بیان کنند.
همچنین در نشست امروز و در جریان این لایحه محمدرضا پورابراهیمی به عنوان موافق کلیات لایحه مذکور با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات در یک سال اخیر با حضور کارشناسان مرکز پژوهش ها و نمایندگان دولت دهم و یازدهم بررسی و تدوین شده است گفت: دولت کنونی موافق تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات است و قطعا بخش خصوصی به این حوزه نیاز مبرم و ویژه دارد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سهم مالیات در تولید ناخالص ملی در قیاس با کشورهای دیگر بسیار پایین است افزود: از طرفی دیگر مالیات بر ارزش افزوده دچار چالش های بسیاری است همچنین ما برای تدوین لایحه مذکور از نظرات فعالان بخش خصوصی و اقتصادی بهره مند شده ایم.
وی با بیان اینکه شفاف سازی اطلاعات و ایجاد نظام جامع اطلاعاتی در شرایط کنونی بسیار ضروری است یادآور شد: خوشبختانه تمام این موضوعات در لایحه اصلاح قانون مالیات دیده شده و قطعا با تصویب این لایحه از فرار مالیاتی جلوگیری می شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه هم اکنون سهم مالیات در بودجه عمومی دولت حدود ۲۰ درصد است یادآور شد: این آمار در قیاس با دیگر کشورها بسیار پایین است از این رو امیدوارم با تصویب لایحه مذکور از سال آینده این اقدام مجلس به عنوان یکی از اقدامات مثبت به شمار آید.
همچنین در نشست امروز ایرج ندیمی به عنوان موافق کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم با تأکید بر اینکه برای تدوین لایحه مربوطه حدود ۳۰۰ ساعت کاری وقت و زمان اختصاص داده شده است افزود: برای بررسی این لایحه دولت دهم و یازدهم، مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات نظرات خود را ارائه کردند.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح قانون مالیات جزء اولویت های اصلی کشور است افزود: قطعا اصلاح این قانون در راستای برنامه پنجم توسعه و برای مبارزه با ثروت های مخفی است.
وی با تأکید بر اینکه با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات برای مردم شناسنامه ثروت درست می شود تصریح کرد: قطعا با تصویب این قانون امور مالیاتی و حساب و کتاب های کشور ساماندهی شده و از درآمدهای مخفی جلوگیری می کند.
ندیمی با بیان اینکه تحول مالیاتی در شرایط کنونی برای مبارزه با تحریم های ظالمانه نیاز است گفت: ایران در شرایط کنونی در حوزه مالیات در رتبه پایینی قرار دارد از طرفی دیگر قطعا اصلاح قانون مالیات موجب کاهش مباحث درآمدی در کشور نمی شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه اصلاح قانون مالیات مستقیم برای مناطق کمتر توسعه یافته شفابخش است یادآور شد: مردم به شفاف سازی امور مالیاتی نیاز مبرم دارند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا