تصویب کلیات اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در مجلس

majles

تصویب کلیات اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی

 

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم در صحن مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:‌درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت سال گذشته از ۳۰ درصد رشد برخوردار شده است.

به گزارش (ایسنا)، علی عسکری در یک نشست خبری از تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: به محض اتمام بررسی بودجه ۹۳ جزییات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درمجلس آغاز می‌شود وامیدواریم این قانون تا پایان سال جاری به تصویب برسد.

رشد ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه سال جاری

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که تحریم ها باعث شد بسیاری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصاد کشور بهتر شناخته و نمایان شود تصریح کرد: به رغم فشارهای ناشی از تحریم ظرفیت درآمدهای مالیاتی چندان تحت تاثیر قرار نگرفت و در ۱۰ ماهه منتهی به آخر دی ماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته درآمدهای مالیاتی از ۳۰ درصد افزایش برخوردار شد.

وی میزان افزایش درآمدهای ناشی ازمالیات‌های مستقیم را ۱۶ درصد و ارزش افزوده را ۷۴ درصد اعلام و تصریح کرد:‌ این امر نشان می دهد که قانون مالیات بر ارزش افزوده به رغم عمر کوتاه خود اثر بخشی مناسبی را در تحقق درآمدهای مالیاتی داشته باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه سال جاری ۸۳ درصد محقق شده و طی ماه‌های آخر سال میزان تحقق سرعت گفت: پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۹۰ درصد از درآمدهای مالیاتی محقق شود.

وی میزان درآمدهای مالیاتی در ۱۰ ماهه منتهی به دی ماه ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و معادل ۱۲ ماهه سال گذشته اعلام و خاطرنشان کرد: کلیه درآمدهای مالیاتی در سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

کاهش ۳۰ درصدی ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی کشور از کاهش ۳۰ درصدی تعداد ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی خبر داد و گفت: بدهکاران با بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بدهی ممنوع الخروج می شوند و با توجه به این امر ممنوع الخروجی افرادی که کمتر ازاین میزان بدهی داشتند لغو شده است.

اظهارات رییس سازمان امور مالیاتی درباره پرونده مالیاتی بابک زنجانی

عسکری در پاسخی به سوالی مبنی بر این که آیا بابک زنجانی بدهی مالیاتی دارد؟ گفت: بابک زنجانی مانند سایر فعالان اقتصادی و شرکت‌ها دارای پرونده مالیاتی است که طبق رویه معمول مورد رسیدگی قرار می گیرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اکنون در مورد این که آیا بابک زنجانی بدهی مالیاتی دارد یا خیر اطلاعی ندارم اما پرونده قضایی وی مربوط به پول نفت است که توسط مسوولان قضایی پیگیری می‌شود.
معافیت مالیاتی حقوق ۸۳۰ هزار تومان

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با تاکید بر این‌که در سال جاری معافیت مالیاتی حقوق ۸۳۰ هزار تومان و معادل سالانه ۱۰ میلیون تومان است گفت: کارفرمایانی که از حقوق کمتر از ۸۳۰ هزار تومان مالیات دریافت می کنند خلاف قانون عمل کرده و در صورت اعلام رسیدگی می‌کنیم و مالیات دریافت شده به حقوق بگیر پرداخت می کنیم.

ماشین ورزشکارانی که مالیات ندهند متوقف می‌شود

عسکری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ورزشکاران و فوتبالیست‌ها مالیات خود را پرداخت می کنند گفت:‌تعداد زیادی از ورزشکارن مالیات خود را پرداخت می کنند اما عمدتا مشکلی که با ورزشکاران و فوتبالیست‌ها داریم این است که در قراردادها باشگاه‌ها پرداخت مالیات را متقبل می شوند اما اقدام به پرداخت مالیات نمی کنند.

وی با تاکید بر این‌که مودی ما ورزشکار است اضافه کرد: متاسفانه باشگاه‌ها مالیات را در زمان موعد مقرر پرداخت نمی کنند بنابراین اداره‌ای را در تهران به باشگاهها و فوتبالیست ها اختصاص داده ایم و در مواردی که اقدام به پرداخت مالیات نمی کنند مجبور می شویم آنها را ممنوع الخروج کنیم و یا ماشین آن ها را در خیابان متوقف کنیم.

اقدامات سازمان مالیاتی برای جلوگیری از خرید و فروش کد اقتصادی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه درباره خرید و فروش کد اقتصادی گفت: پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده عده‌ای به عنوان خریدار کالا و یا فروشنده اقدام به صدور فاکتور برای افراد دیگر کردند که این امر اکنون در اقتصاد ما رایج شده است.

وی افزود:‌در این راستا تعدادی از این افراد را شناسایی کرده و در لیست سیاه قرار دادیم که در سایت مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفته است. همچنین مودیان مالیات بر ارزش افزوده مورد راستی آزمایی قرار می گیرند تا کدفروشان شناسایی و حذف شوند.

مالیات سکه در ۱۰ ماهه اخیر مورد توجه نیست

عسکری در ادامه درباره مالیات فروش سکه اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده از سکه در زمان عرضه آن دریافت می‌شود و طی مدت اخیر بانک مرکزی اقدام به پیش فروش و عرضه سکه نکرده بنابراین مالیات آن قابل توجه نیست.

میزان بدهی‌های مالیاتی ۱۰ هزار میلیارد تومان

رییس سازمان امور مالیاتی کشور درباره میزان معوقات مالیاتی گفت: معوقات مالیاتی با همه اجزای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان است که این آمار با استفاده از سیستم جدید و نرم افزارهای تهیه شده که کلیه بدهی‌های مالیاتی از ریز و درشت را در بر می‌گیرد.

وی شش هزار میلیارد تومان از بدهی‌های مالیاتی را مربوط به جرائم عنوان و تصریح کرد: در بین بدهکاران مالیاتی طیف‌های مختلفی از بنگاه‌های کوچک و بزرگ و شرکت‌های دولتی و خصوصی دیده می‌شوند و نمی توان گفت بدهی‌های مالیاتی مربوط به طیف خاصی است.

تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه ۹۳ دور از انتظار نیست

عسکری در ادامه درباره پیش بینی درآمدهای مالیاتی برای سال آینده گفت: در لایحه بودجه سال ۹۳ میزان درآمدهای مالیاتی ۵۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به عملکرد سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان و نسبت به مصوب سال ۹۲ ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بنابراین پیش بینی صورت گرفته دور از انتظار نیست و قابل تحقق است.

وی گفت: برای این که اطمینان بیشتر به تحقق درآمدهای مالیاتی داشته باشیم باید حکم ۱۲۰ قانون برنامه پنجم مبنی بر ایجاد پایگاه اطلاعات اقتصادی را عملی کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: هدف از ایجاد این پایگاه اطلاعاتی کنکاش از زندگی خصوصی مردم نیست بلکه باید از فعالیت‌های اقتصادی که در کشور صورت می گیرد اطلاع داشته باشیم.

دریافت شماره اقتصادی برای فعالان اقتصادی الزامی است

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه تاکید کرد: برای شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی که در حوزه‌های مختلف صورت می گیرد صدور شماره اقتصادی لازم است. به طوری که اکنون برای افراد حقیقی، حقوقی و تشکل‌های اقتصادی دریافت شماره اقتصادی الزامی است و بنا به قانون فعالیت افرادی که این شماره را نداشته باشند غیر قانونی است.

وی با اشاره به این‌که حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار مودی و فعال اقتصادی برای دریافت شماره اقتصادی ثبت نام کرده‌اند گفت: ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار ثبت نام دیگر باقی مانده است.

وی در ادامه با بیان این‌که ثبت نام سه مرحله دارد خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد ثبت نام مرحله اول را انجام داده و از این تعداد ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام مرحله دوم را که مربوط به دریافت اطلاع تکمیلی است انجام داده اند در مرحله سوم اقدام به راستی آزمایی میدانی می کنیم.

جزییات بخشودگی جرائم مالیاتی بنگاه‌های تولیدی

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با اشاره به بخشودی جرائم فعالیت‌های تولیدی تاکید کرد: در قانون بودجه ۹۲ برای فعالیت‌های تولیدی بخشودگی جرائم قابل توجهی پیش بینی شد و فارغ از این امر ابتدای سال به مدیران تفویض اختیار کردند که اگر غیر از فعالیت‌های تولیدی مودیان مراجعه کرده و مالیات را در موعد مقرر پرداخت کنند می توانند جرائم آن ها را ببخشند بنابراین امسال فشار از این ناحیه کمتر بوده و بخشی از رشد درآمدها مربوط به این امر بوده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا