لیست سیاه فروش کد اقتصادی

علی عسکری
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه لیست سیاه کد فروشان اقتصادی در نظام مالی تهیه شده است.

به گزارش مهر، علی عسگری امروز در نشستی خبری در وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با وجود ممنوعیت خرید و فروش کد اقتصادی هنوز هم این امر در بخش فعالیت های اقتصادی اتفاق می افتد، سازمان مالیاتی چه اقدامی در این راستا انجام داده است، گفت: متاسفانه پدیده بدی در اقتصاد ما بوجود آمده که عده ای از خریداران و فروشندگان کالا برای برخی از افراد فاکتور صادر می کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع خرید و فروش کد اقتصادی فراگیر شد، تصریح کرد: اما افرادی که این اقدام را انجام می دهند، شناسایی شدند و در لیست سیاه نظام مالیاتی قرار گرفته اند و در سایت مالیات بر ارزش افزوده این موضوع مطرح شده است و هر کسی فاکتور این افراد را بیاورد، اعتبار آنها قبول نیست.

وی افزود: در دوره های گذشته تعدادی افراد آگاهانه و ناآگاهانه در بخش مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده و کد مالیات بر ارزش افزوده گرفته اند، اما این موضوع در حال راستی‌آزمایی است و اگر کد فروشی این افراد مشخص شود، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت و این موضوع در حال رصد و انجام است.

عسگری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد رقم مالیات اخذ شده در بخش فروش سکه طلا گفت: طی چند ماه اخیر بانک مرکزی سکه ای را پیش‌فروش نکرده است، بنابراین مالیاتی در این بخش اخذ نشده، سازمان مالیاتی فقط در صورتی که بانک مرکزی سکه ها را به صورت پیش‌فروش عرضه کند، مالیات در این بخش اخذ می کند.

مالیات ورزشکاران
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اخذ مالیات از ورزشکاران و فوتبالیست ها گفت: مشکل مالیاتی ورزشکاران و عمدتا فوتبالیست ها مربوط به قراردادهای آنها می شود، به طوری که در زمان قرارداد، باشگاه ها پرداخت مالیات آنها را تقبل می کنند، اما این مالیات را نمی پردازند. این در حالی است که مودی مالیاتی، ورزشکار است نه باشگاه. سازمان مالیاتی اداره ای در تهران برای ورزشکاران مالیات در نظر گرفته تا این موضوع نظام‌مند شود. بنابراین سازمان مالیاتی، مالیات ورزشکاران را از آنها طلب کرده و در صورت عدم پرداخت آنها را ممنوع‌الخروج کرده و یا ماشین‌های آنها را در خیابان متوقف می کند.

عسگری در مورد پرداخت وام به بدهکاران مالیاتی گفت: بر اساس ماده ۱۸۶ نظام مالیاتی هر بانکی که بخواهد وامی را پرداخت نماید، باید از سازمان امور مالیاتی کشور گواهی اخذ کند، مبنی بر اینکه فعال اقتصادی بدهی مالیاتی ندارد. در گذشته این موضوع به صورت کاغذی انجام می شد. بنابراین دارای انحرافات زیادی بود ما برای رفع این مشکل نرم افزاری را طراحی و از دو ماه پیش در تمام بانک ها عملیاتی کردیم، اما کانون بانک ها به ما اعلام کرد که از این نرم افزار استفاده نمی کند. بر این اساس در جلسه ای در بانک مرکزی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی طیب‌نیا اعلام کرد که بانک ها باید از طریق این سیستم استعلام بگیرند و کار را در چارچوب همین سیستم دنبال کنند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور رقم درآمدهای مالیاتی طی ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل را دارای رشد ۳۰ درصدی اعلام کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی مستقیم در این مدت ۱۶ درصد رشد و ارزش افزوده ۷۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۸۳ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است. این در حالی است که طی سه چهار ماه پایانی هر سال تحقق درآمدهای سرعت می گیرد. بنابراین پیش بینی می شود که ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی امسال محقق شود.

عسگری مجموع درآمدهای مالیاتی امسال را ۳۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به معادل ۱۲ ماه سال گذشته که ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده، بیشتر بوده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس به نتیجه رسیده و در هفته جاری کلیات آن در صحن به تصویب رسید، افزود: به محض اتمام تصویب لایحه بودجه ۹۳، ادامه بررسی جزئیات لایحه مذکور در مجلس انجام می شود و تا قبل از پایان سال این موضوع نهایی خواهد شد.

وی از اجرای طرح جامع مالیاتی به صورت پایلوت در تهران، اصفهان و کرمانشاه و برنامه گسترش آن خبر داد و گفت: از تیر ماه سال آینده این طرح به صورت ملی در استان های هدف پیاده سازی می شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا