هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی در قانون تازه مالیاتی

مالیات یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که دولت‌ها توسط آن سه هدف تخصیص منابع اقتصادی، توزیع مجدد درآمد و تأمین هزینه‌های خود را پیگیری می‌نمایند. در این راستا، انتخاب پایه مالیاتی و نرخ متناسب با آن یکی از اقدامات مهم نظام مالیاتی هر کشور می‌باشد که باید به درستی صورت پذیرد. با توجه به این موضوع، اهمیت معافیت‌ها و بخشودگی‌های اعطاء‌شده در نظام مالیاتی مشخص می‌شود و به همین دلیل است که انتخاب هدف و موارد بخشودگی یا معافیت کار بسیار پیچیده‌ای است که باید با مطالعات دقیق کارشناسی صورت پذیرد.

همچنین مالیات به عنوان یکی از ابزارهای هدایت غیرمستقیم دولت از طریق تأثیر بر فعالیت های بنگاه های اقتصادی می تواند در سیاستگذاری های توسعه ای نقش کلیدی ایفا نماید و دولت با تدوین نظام مالیاتی مناسب می تواند بر چگونگی دستیابی به اهداف توسعه ای تأثیر گذارد. اصولاً درآمدهای مالیاتی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت در بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود .

از این رو، یکی از رویکردهایی که در اصلاحیه قانون مدنظر قرار گرفته است هدفمند و شفاف سازی معافیتهای مالیاتی بود. در بیانی مجمل، معافیت مالیاتی عبارت است از خروج قانونی برخی از منابع درآمدی و سرمایه ای از شمول پرداخت موقت و غیر دائمی مالیات که عمدتاً ابزاری جهت اعمال سیاست های حمایتی دولت است. با این تعریف مشخص می شود که هر نوع معافیت مالیاتی می بایست اولاً بر اساس قانون ایجاد شود و ثانیاً به صورت موقت و غیر دائمی اعطا شود و ثالثاً تابع سیاست های حمایتی دولت باشد.

با این تعریف مشخص می شود که بخشودگی های مالیاتی موضوعی متفاوت از معافیت ها به شمار می رود چرا که بخشودگی های مالیاتی عمدتاً بر منابع درآمد و دارایی هایی اعطا می شود که برای آن ها نرخ مالیاتی مشخص شده است.

به همین منظور معافیتهای مالیاتی از حالت عمومی خارج و در حوزه های اثرگذار مثل فعالیت های تولیدی و معدنی، بیمارستانی، هتل ها و مراکز اقامتی و گردشگری محدود و متمرکز شده و همچنین حمایت های تبعیض آمیز به منظور افزایش فضای رقابتی در اقتصاد حذف گردید .

اساساٌ یکی از اهداف اعطای معافیت های مالیاتی در هر کشور این است که این موضوع به عنوان یک ابزار تشویقی برای جهت دادن به سرمایه گذاری ها مورد استفاده قرار می گیرند. دولت ها با استفاده از معافیت مالیاتی سعی می کنند نقدینگی جامعه را به سمت طرح های عام المنفعه و کم بازده سوق دهند.

از دیگر نقاط مثبت قانون جدید می توان به گسترش عدالت مالیاتی برای مودیان در زمینه تخصیص معافیت مالیاتی که عمدتا در جهت کمک به رونق بخش تولید و بهبود فضای کسب و کار است اشاره نمود در راستای این امر اتخاذ سیاست نرخ مالیاتی صفر به شفافیت در اقتصاد و افزایش رقابت در شرایط مساوی و جلوگیری از هر گونه اعمال سلیقه و سوء استفاده را بیشتر از پیش فراهم می نماید .

مزیت دیگر نرخ مالیاتی صفر این است که ظرفیت های اقتصادی برای سازمان مالیاتی و نظام اقتصادی کشور روشن شده و برنامه ریزان و سیاستگزاران در سطح کلان اقتصادی می توانند با توجه به واقعیت های موجود در اقتصاد ظرفیت های بالقوه را شناسایی کرده و در جهت پیشبرد اهداف تعیین شده بصورت کاراتر و موثرتری برنامه ریزی نمایند.

منبع» سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا