جدول عیدی پایان سال ۱۱ گروه حقوقی، عیدی چه کسانی ۲ برابر حقوق نمی‌شود

جدول عیدی پایان سال ۱۱ گروه حقوقی

عیدی چه کسانی ۲ برابر حقوق نمی‌شود

واکنش ربیعی به تخلف نوروزی کارفرمایان؛
طبق قانون مصوب مجلس مشمولان قانون کار این روزها ۹۷۴ هزارتومان تا ۱ میلیون و ۴۶۱ هزارتومان عیدی دریافت می کنند. در عین حال، افرادی که حداقل دستمزد ماهیانه آنها تا ۷۱۰هزارتومان باشد می توانند ۲ برابر این رقم را به عنوان عیدی پایان سال دریافت کنند، اما کسانی که حداقل مزدشان بالاتر از میزان یادشده باشد هم به صورت ثابت و بدون افزایش بالاتر تا سقف همان ۱.۴ میلیون را دریافت خواهند کرد. نمایندگان کارگران می گویند تخلف جدید کارفرمایان در دورزدن قانون و پرداخت حداقل عیدی ۹۷۴هزارتومانی به تمامی پایه های حقوقی، مورد اعتراض ربیعی و صدور بیانیه وزارت کار شده است.

به گزارش مهر، هر ساله که از سوی شورای عالی کار حداقل دستمزد سالیانه مشمولان قانون کار به تصویب می رسد، بندی نیز با عنوان سایر گروه های شغلی پیش بینی می شود که در واقع همان افرادی هستند که حداقل دستمزد آنها به هر دلیلی (تخصص، نظر کارفرما، سابقه کار، سطح تحصیلات، پست مدیریتی و …) بالاتر از رقم مصوب شده شورای عالی کار است.

به عبارتی گروه هایی از شاغلان مشمول قانون کار در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند که حداقل دستمزد آنها ۲ تا ۳ برابر و در مواردی نیز شاید ۴ برابر رقم ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومانی امسال باشد. طبق نظر شورای عالی کار و قوانین موجود، هیچ کارفرمایی حق پرداخت رقم کمتر از ۴۸۷ هزارتومان مصوب شورای عالی کار در سال ۹۲ را ندارد ولی بالاتر از آن تا هر رقمی می تواند با نظر کارفرما صورت گیرد.

۴ میلیون بیمه شده حداقل بگیرند
کارشناسان بازار کار می گویند آمار دقیقی از تعداد شاغلان حداقل بگیر مشمول قانون کار و همچنین سایر گروه های شغلی وجود ندارد، اما برآورد می شود دریافتی پایان ماه دستکم ۳۵ درصد افراد بیمه شده کشور در بخش کارگری ( بیش از ۴ میلیون نفر) همان رقم ۴۸۷ هزارتومان مصوب شورای عالی کار باشد که البته ممکن است حتی حق بیمه نیز از آن کسر شود و رقم نهایی دریافتی کمتر هم باشد.

اگر اینگونه باشد، می توان تخمین زد حدود ۷.۵ میلیون نفر شاغل تحت پوشش قانون کار کشور در حال حاضر در ردیف سایر گروه های شغلی قرار می گیرند که حداقل دستمزد آنها بالاتر از ۴۸۷ هزارتومان امسال بوده و حداقل از ۵۰۰ هزارتومان در ماه های ۳۰ روزه شروع می شود.

میزان عیدی پیش بینی شده امسال که در این روزها از سوی کارفرمایان در حال پرداخت است و بخش قابل توجهی از شاغلان تحت پوشش قانون کار نیز تا دو هفته آینده عیدی خود را دریافت خواهند کرد، طبق فرمول مصوب مجلس حداقل ۹۷۴ هزارتومان و حداکثر نیز ۱ میلیون و ۴۶۱ هزارتومان است.

سقف معافیت مالیاتی عیدی امسال کارگران نیز ۸۳۳ هزارتومان است که افراد باید به ازاء دریافت مبالغ بیشتر از این میزان، ۱۰ درصد مالیات بپردازند. کارشناسان بازار کار بر این باورند که تا ۳ میلیون شاغل بیمه شده واحدهای کوچک کشور امکان دریافت عیدی پایان سال را نمی یابند.

توقف افزایش ۲ برابری حقوق برای عیدی تا ۷۱۱ هزارتومان
بر پایه این گزارش، با وجود اینکه طبق قانون مصوب مجلس در سال ۷۵، کارگران مشمول قانون کار باید در پایان سال ۲ تا نهایتا ۳ برابر حداقل دستمزد خود را به عنوان عیدی پایان سال دریافت کنند، اما برای رعایت عدالت در این بخش و به جهت اینکه میزان عیدی دریافتی شاغلان مشمول قانون کار تفاوت چشمگیری مانند آنچه که در حقوق ها اعمال می شود نداشته باشد، سقف عیدی تا ۳ برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار بدون توجه به حداقل حقوق افراد در نظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر در سال جاری عیدی پایان سال از ۲ برابر حداقل دستمزد ۴۸۷ هزارتومانی آغاز می شود و تا ۷۱۰ هزارتومان ادامه خواهد داشت. بنابراین افرادی که حداقل حقوق ماهیانه آنها بین این دو رقم قرار دارد، قطعا ۲ برابر حقوق پایه خود را به عنوان عیدی دریافت خواهند کرد.

پس از آن افرادی که حداقل حقوق ماهیانه آنها از ۷۱۱ هزارتومان در سال جاری شروع و تا بالاتر ادامه می یابد نیز تا سقف ۱ میلیون و ۴۶۱ هزارتومان را دریافت می کنند و طبق قانون امکان افزایش ۲ برابری حداقل حقوق این گروه ها وجود نخواهد داشت.

بنابراین اگر حداقل حقوق فردی در سال جاری ۸۰۰ هزارتومان باشد دیگر امکان دریافت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان را به عنوان عیدی نخواهد داشت و تا سقف ۱ میلیون و ۴۶۱ هزارتومان برای وی قابل اعمال خواهد بود. به بیان ساده تر، درصد قابل توجهی از افرادی که در سایر گروه های شغلی قرار می گیرند امکان دریافت عیدی به میزان ۲ برابر حداقل حقوق خود را نخواهند داشت.

 

جدول عیدی ۱۰ گروه حقوقی در سال ۹۲
(بدون کسر مالیات – ارقام به تومان)

حداقل حقوق

مبلغ عیدی

۴۸۷۱۲۵

۹۷۴۰۰۰

۵۰۰۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰

۵۵۰۰۰۰

۱۱۰۰۰۰۰

۶۰۰۰۰۰

۱۲۰۰۰۰۰

۶۵۰۰۰۰

۱۳۰۰۰۰۰

۷۰۰۰۰۰

۱۴۰۰۰۰۰

۷۵۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

۸۰۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

۸۵۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

۹۰۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

۹۵۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰

۱۴۲۱۰۰۰

فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر با اعلام اینکه خوشبیانه ۳۵ درصد مشمولان قانون کار حداقل بگیر هستند گفت: افرادی را سراغ داریم که حتی با مدرک دکترا و به دلیل عدم داشتن سابقه کار، از حداقل دستمزد ۴۸۷ هزارتومانی کار خود را شروع کرده اند.
رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهارداشت: متاسفانه در سال جاری با فرار برخی کارفرمایان در اجرای قانون پرداخت عیدی مواجه هستیم و این مسئله حتی نارضایتی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز در پی داشته است.

واکنش وزیر کار به تخلف عیدانه کارفرمایان
توفیقی با تاکید بر اینکه برخی کارفرمایان در پرداخت عیدی امسال مشمولان فانون کار، به جای در نظر گرفتن حداقل مزد افراد در پرداخت عیدی کف پرداختی را اعمال کرده اند و همان ۹۷۴ هزارتومان را به همه نیروهای خود پرداخت کرده اند.
وی ادمه داد: در حالی که کارفرما نمی تواند به نیروهای خود که دارای پایه حقوقی بالاتر از ۴۸۷ هزارتومان مصوب شورای عالی کار هستند، عیدی پایین بپردازد. به عنوان نمونه اگر فردی دارای پایه حقوقی ۶۰۰ هزارتومانی باشد، باید دو برابر آن را به عنوان عیدی دریافت کند، اما در این مورد کارفرما عیدی حداقل دستمزد ۴۸۷ هزارتومانی را به وی پرداخته است که این موضوع تخلف محسوب می شود.
این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز علاوه بر وزیر در واکنش به این اقدام برخی کارفرمایان اعلام کرده است که وزارت کار بیانیه ای را در این مورد صادر کرده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا