بررسی دستمزد سال آینده کارگران با حضور ۳ وزیر کابینه یازدهم

بررسی دستمزد سال آینده کارگران با حضور ۳ وزیر کابینه یازدهم

دستمزد سال آینده کارگران امسال با حضور دو عضو جدید شورای عالی کار(وزیر اقتصاد و وزیر صنعت) رقم می‌خورد که به نظر می‌رسد فردا اولین نشست جدی برای تعیین مزد کارگران در سال ۹۳ با حضور ۳ وزیر کابینه دولت یازدهم برگزار شود.

به گزارش تسنیم، هر ساله با فرا رسیدن بهمن ماه جلسات شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد برگزار می‌شود این در حالیست که امسال هنوز جلسات شورای عالی کار به صورت رسمی کار خود را آغاز نکرده است و تنها بررسی دستمزد سال آینده کارگران به برگزاری نشست‌هایی در بین کارگران،کارفرمایان بدون حضور وزیر ختم شده است.

جلسات شورای عالی کار امسال با حضور دو عضو جدید کار خود را آغاز می‌کند،چرا که با موافقت هیئت دولت؛وزیران امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت به مدت دو سال به عنوان اعضای شورای عالی کار تعیین شده‌اند.

۳۰بهمن ماه بود که نمایندگان کارگران درجلسه‌ای با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تمام موضوعات درباره افزایش دستمزد ۹۳ کارگران را بررسی کردند و برخلاف اینکه امسال زمزمه‌های بسیاری برای به کار گیری روش‌های مختلف در تعیین دستمزد در رسانه‌ها پیچیده شده بود اما  بر اساس اعلام فرامرز توفیقی اظهارات رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در تعیین دستمزد سال آینده کارگران هیچ‌کدام از مدل‌های مزد اجتماعی، مزد تلفیقی، مزد گروه سنی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال و مزد منطقه‌ای اجرا نمی‌شود و گفت‌وگوها به‌شیوه سال‌های گذشته و به‌روش تکراری چانه‌زنی کارگران و کارفرمایان دنبال می‌شود.

اما از آنجایی که  وزیرکار در آن جلسه به معاونت روابط کار دستور داد که جلسات شورای عالی کار از هفته آینده به‌صورت رسمی آغاز شود و افزایش دستمزد به روزهای آخر سال کشیده نشود، به نوعی فردا اولین جلسه شورای عالی کار در وسعت بزرگ و جدی  تر با حضورطیب‌نیا و نعمت‌زاده اعضای جدید شورای‌عالی کار و برخی از نمایندگان مجلس برگزار می‌شود.

فرامرز توفیقی،رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره جلسه فردا می‌گوید:همایش «سه‌جانبه مزد و بهره‌وری» فردا با حضور فعالان و تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و اساتید دانشگاه و برخی از مسئولان دولتی برگزار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هدف از برگزاری این همایش تقویت سه‌جانبه‌ گرایی و استفاده از تجارب صاحب‌نظران و انتقال تجربیات در خصوص مسائل روابط کار و دستمزد است.
که با توجه به اینکه دولت دیدگاهش درباره دستمزد سال آینده کارگران مشخص است به نظر می‌رسد تا نیمه دوم اسفند ماه دستمزد تعیین شود چرا که بر اساس تاکیدات وزیر تعیین دستمزد به روزهای پایانی سال کشیده نمی‌شود.

توفیقی می‌افزاید: با توجه به اینکه هرساله بیان می‌شود که رأی دولت در تعیین حداقل دستمزد بیشتر از کارگران و کارفرمایان است، وزیر در این جلسه گذشته تأکید کرد: “من داوطلبانه رأی خودم را حذف کردم که رأی دولت با نمایندگان کارگران و کارفرمایان یکسان باشد”.

قرار است امسال در قالب  سه نشست مصوبه افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار نهایی شود. تاکنون یک نشست تخصصی با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است و اما فردا این جلسه در وسعت بزرگتر برگزار خواهد شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا