رئیس اتاق تهران از حذف کارت بازرگانی دفاع کرد

در حالی که خبرهایی از حذف کارت بازرگانی منتشر شده، این سؤال مطرح می‌شود که چه چیز جایگزین این مجوز خواهد شد و حذف کارت بازرگانی چه تأثیری بر فعالیت‌های بخش خصوصی خواهد داشت؟ رئیس اتاق تهران می‌گوید: حذف کارت بازرگانی مفید خواهد بود.
کارت بازرگانی به عنوان مجوزی که برای فعالیت‌های بازرگانی صادر می‌شود، طبق گفته‌های فعالان بخش خصوصی و مسوولان تجاری به ابزاری برای سوء‌استفاده برخی افراد تبدیل شده که می‌خواهند از پرداخت مالیات و سایر حقوق دولتی فرار کنند.

در همین مورد پدرام سلطانی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از موافقت محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حذف کارت بازرگانی خبر می‌دهد.

سلطانی در این باره اظهار می‌کند: کارت بازرگانی، کد اقتصادی و پروانه بهره‌برداری به عنوان ابزار سوءاستفاده هستند و خود هدف نیستند و آنچه که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، عدم پرداخت حقوق دولتی اعم از مالیات، حقوق ورودی گمرکی و در بخش‌های مختلف مواردی که باید اشخاص پرداخت کنند، موضوعی که می‌تواند این مشکلات را در بلندمدت ساماندهی کند، همین کارهای مشابه طرح جامع مالیاتی و سامانه گمرکی است که اطلاعات لحظه‌ای و کاملی را از فعالیت‌ها و تراکنش‌های مالی افراد در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که بتوانند این فرارها را شناسایی کنند و به جهت نبود این سامانه‌های اطلاعاتی، دریافت مجوزها یک زمانی را به استفاده‌کنندگان آنها می‌داد تا زمانی که شناسایی شوند، از مجوز سوءاستفاده کنند حالا با راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی زمان سوءاستفاده کمتر و عملا انگیزه سوءاستفاده از مجوزها به حداقل رسیده است.

سلطانی می‌گوید: برداشتن مجوز نیز راه حل دیگر است و فکر می‌کنیم که در رابطه با کارت بازرگانی می‌شود طی یک فرآیند و تنظیمات و تغییراتی در قانون اتاق و مقررات واردات و صادرات، کارت بازرگانی را حذف کرد که این چنین مجوزی وجود نداشته باشد که بخواهد از آن سوء‌استفاده هم بشود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سپس از جزئیات موافقت نعمت‌زاده با حذف کارت بازرگانی خبر می‌دهد و می‌گوید: جلساتی میان اتاق بازرگانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و در آن جلسه، وزیر صنعت نیز به این نتیجه رسیده که بهتر است حرکت به سمت کارت بازرگانی کند و به جای آن عضویت فراگیر فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی را جایگزین کنیم و هم این مجوز زاید حذف می‌شود و امکان کنترل و نظارت در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌شود.

حذف کارت بازرگانی قابل بحث است
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نیز در گفت‌وگویی درباره کارت‌های بازرگانی و امکان حذف آنها گفت: برای واردات و صادرات باید نوعی ثبت انجام شود. حالا مالیات و تأمین اجتماعی به کارت بازرگانی وصل شده است. اینها اشکال دارد، ولی اگر اینها حذف شود و کارت بازرگانی تنها ابزاری باشد برای شناخت کسی که به عنوان بخش خصوصی فعالیت می‌کند یا هر کسی که واردات و صادرات انجام می‌دهد، به نظر من مفید خواهد بود، ولی می‌شود درباره حذف کارت بازرگانی هم بحث کرد. مشکلی در این زمینه نخواهد بود.

نگرانی از حذف یک‌شبه کارت بازرگانی
اما محمد لاهوتی، رئیس هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران درباره لزوم توجه به راهکار جایگزین مناسب برای کارت بازرگانی پیش از حذف آن هشدار می‌دهد: موضوع مهمی که در حذف کارت بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد این است که راهکار مناسب جایگزین ایجاد شود و بعد اقدام به حذف صورت گیرد وگرنه اگر این کار بخواهد یک‌شبه و به صورت غیرکارشناسی باشد عملا مشکلاتی که درباره آنها الان نگرانی وجود دارد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به آنها اشاره کرده و آنها را دلیل موافقت با حذف کارت دانسته، نه تنها از بین نمی‌روند که شرایط از روزی که در آن هستیم هم بدتر خواهد شد.

آن طور که سایت اتاق بازرگانی تهران گزارش داده، او با اشاره به اینکه باید حذف کارت به صورت برنامه‌ریزی شده و با ایجاد راهکارهای جایگزین صورت گیرد، به تجربه‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این نیز در یک دوره در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بعد از اتمام جنگ تجربه حذف کارت بازرگانی را در کشور داشته‌ایم و در آن زمان شاهد بودیم که افراد بدون کارت بازرگانی با پرداخت مالیات کالا تجارت می‌کردند ولی بعد از مدتی متوجه شدند که در برگ سبزها و جاهایی که متمم می‌خورد نمی‌توانند مالیات را اخذ کنند و چالش‌های دیگری به وجود آمد و همه این‌ها باعث شد دوباره کارت بازرگانی را احیا کنند. بنابراین به اعتقاد من این بار کارت بازرگانی با بررسی‌های علمی و راهکارهای جایگزین مناسب باید حذف شود.

رئیس هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران ضمن اعلام موافقت با حذف کارت بازرگانی و تأکید بر اینکه کار باید به تشکل‌ها و نهادهای بخش خصوصی واگذار شود، توضیح می‌دهد: در حال حاضر کارت بازرگانی از سوی وزارتخانه و دولت صادر می‌شود ولی پیشنهاد من این است که بعد از حذف کارت فعالیت افرادی که می‌خواهند کارهای صادرات، واردات و حتی تجارت داخلی داشته باشند منوط به عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین تشکل‌های تخصصی شود یعنی افراد در صورتی فعالیت داشته باشند که اول در یک تشکل تخصصی عضویت داشته باشند و بعد از طریق تشکل به اتاق معرفی شوند و عضو اتاق باشند. در این شرایط این افراد شناخته شده هستند و ما شاهد سوء استفاده هایی که هم اکنون از کارت های بازرگانی می شود، نخواهیم بود.

او همچنین درباره تجربه کشورهای دیگر در این زمینه می‌گوید: در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله امارات افراد وقتی می‌خواهند شرکتی را ثبت کنند و فعالیت اقتصادی خود را شروع کنند باید عضو اتاق شوند یعنی اگر عضو اتاق نباشند و کارتی که تحت عنوان کارت منشا است را نداشته باشند اجازه هیچ گونه فعالیت اقتصادی نه تنها در امر تجارت خارجی که در داخل کشور را هم نخواهند داشت؛ بنابراین افراد مجبور به عضویت در اتاق هستند و با این کار شرکت‌ها و اطلاعات مربوط به آنها به صورت حرفه ای ثبت خواهد شد و بعد افراد فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع می‌کنند و از سوی اتاق نیز کارت فعالیت‌شان اکتیو ( فعال) می‌شود؛ به نظرم این کار و تجربه هم می تواند راهکار مناسبی باشد.

منبع» اقتصادنیوز
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا