ابهام در صورتهای مالی شرکتهای ایرانی

دبیر کل انجمن حسابداران خبره ایران مطرح کرد
ابهام در صورتهای مالی شرکتهای ایرانی

دبیر کل انجمن حسابداران خبره ایران گفت: ابهام در صورتهای مالی شرکت های ایرانی مانع ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور می شود و با استانداردها و روش های بومی کنونی قادر به جذب سرمایه های خارجی به کشور نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، محسن قاسمی، دبیر کل انجمن حسابداران خبره ایران در آستانه برپایی سمینار تحولات پیش روی حرفه حسابداری و مالی که روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار می شود افزود: مادام که صورت های مالی شرکت های ایرانی با استانداردهای بین المللی تنظیم نشده باشد، به دلیل آنکه سرمایه گذاران خارجی قادر به مقایسه وضعیت و عملکرد مالی شرکت های ما با دیگر شرکت های دنیا نیستند از سرمایه گذاری در کشور منصرف می شوند.

وی با اشاره به اینکه در جهان امروز دیگر استانداردها و روش‎های بومی و جزیره‎ای به دلیل ابهام و نامشخص بودن برای تصمیم‎گیرندگان اقتصادی بین‎المللی محلی از اعراب ندارد، تصریح کرد: در صورتی که بین‎المللی نباشیم به سادگی از گردونه اقتصاد جهان کنار گذاشته شده، رقبای بین‎المللی‎شده جای ما را می‎گیرند.

قاسمی گفت: حتی در صورت آنکه نسبت به تدوین آیین‎نامه راهبری شرکتی کاملا بومی‎شده- بدون در نظر گیری دغدغه های یک سرمایه گذار بین المللی- برای شرکت های سهامی در کشور اقدام کنیم، برای سرمایه گذار بین المللی، بودن این آیین‎نامه با نبودن آن چندان فرقی نمی‎کند.

وی ادامه داد: اگر حسابداری را زبان کسب و کار و تامین مالی را ابزار کسب و کار بدانیم و اگر پذیرفته‎ایم که فضای غالب بر کسب و کار امروز جهان فضای بین‎المللی است، باید از بومی‎سازی‎ها و بومی‎نگری‎های افراطی و کلیشه‎ای دست برداشته و حرفه‎های حسابداری و تامین مالی ایران را آماده ورود به فضای کسب و کار بین‎المللی کنیم.

دبیرکل انجمن حسابداران خبره ایران با تاکید بر اینکه مقایسه‎پذیری یکی از شروط لازم برای بین‎المللی‎شدن است، گفت: امروزه جهت‎گیری بازارها و کسب‎وکارهای جهان به سمت نزدیک‎شدن استانداردها و روش‎ها به یکدیگر است.

وی ادامه داد: در جهان امروز، اگر کسب و کارها یا بازارهای یک کشور قصد دارند، مورد توجه فعالان اقتصادی بین‎المللی قرار گیرند، ناگزیرند از استانداردها و روش‎های بین‎المللی پیروی کنند تا وضعیتشان برای تصمیم‎گیرندگان بین‎المللی ابهام‎آلود نباشد.

قاسمی اظهار کرد: تا زمانی که نخستین برخورد ما با هر پدیده بین‎المللی بومی سازیست، نمی‎توان چندان به بین‎المللی‎شدن اقتصاد، بازارها و حرفه‎های خود امیدوار بود.

او گفت: اگر ما به قد و قواره بین‎المللی نیستیم، نباید استانداردها، روش‎ها و ابزارهای بین‎المللی را از فرم های اصلی خود خارج کنیم؛ بلکه باید قد و قواره خودمان را به اندازه‎های بین‎المللی نزدیک کنیم.

وی با اشاره به اینکه به کارگیری استانداردها، روش‎ها و ابزارهای بین‎المللی هر چند شرط لازم برای بین‎المللی شدن بازارها و حرفه های حسابداری و تامین مالی ایران است، اما شرط کافی نیست، خاطر نشان ساخت: آنچه اهمیت حیاتی دارد، بین المللی کردن نگاه، رویکرد و تفکرتمان است.

دبیر کل انجمن حسابدارن خبره گفت: می بایست خود را به عنوان جزیی از پیکره بزرگ بازارهای بین‎المللی و حرفه های بین‎المللی حسابداری و تامین مالی ببینیم. اگر همه استانداردهای ما هم بین‎المللی شوند، اما نیروی های انسانی ما قابلیت‎های حرفه‎ای خود را به اندازه‎های قابل قبول بین‎المللی نزدیک نکرده باشند، باز هم با مشکل روبرو خواهیم شد، زیرا بین‎المللی شدن بازارها و حرفه‎های ما یک فرایند است و باید تلاش کنیم، همه مراحل مختلف این فرایند را با موفقیت طی کنیم.

وی که مسئولیت اجرایی سمینار هفته جاری انجمن حسابداران خبره ایران را نیز بر عهده دارد در ارتباط با موضوع این سمینار گفت: با توجه به اهداف، برنامه‌ها و اهتمام دولت تدبیر و امید در راستای بهبود روابط بین‎المللی که بی‎تردید زمینه‎ساز حضور پرقدرت ایران در عرصه‎های مختلف جهانی از جمله مناسبات اقتصادی خواهد بود، موضوع سمینار سال جاری “تحولات پیش روی حرفه حسابداری و مالی در دوره گذار به محیط کسب و کار بین‎المللی” تعیین شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا