تداوم روند ضعیف بورس در تالار شیشه ای

تداوم روند ضعیف بورس در تالار شیشه ای

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز باوجود تلاقی زمان بازار با برگزاری نمایشگاه سالانه بورس نتوانست کارنامه‌ای مثبت بر جای بگذارد و بازار با کاهش هفتگی ۶۰۴ واحدی مواجه شد.
شاخص در هفته گذشته با افت ۸/۰ درصدی زیان خود در سال ۹۳را به مرز ۷/۵درصد رساند؛ موضوعی که موجب افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در بورس شده است. در حالی که نزدیک به سه ماه از ابتدای سال می‌گذرد تقریبا زیان عمومی معامله‌گران قطعی و همین امر نیز موجب افزایش بررسی‌های سرمایه‌گذاران در مورد بازار سرمایه شده است. بیشتر کارشناسان در حال حاضر سیاست انقباضی شدید دولت و کاهش نقدینگی آزاد در بازار سرمایه، افزایش نیافتن قیمت‌ها پس از اجرای طرح تحول و نگرانی‌های سیاسی از بازگشت شرایط هسته‌ای به گذشته را مهم‌ترین نگرانی‌های پیش روی بازار توصیف می‌کنند.
در تحولات سیاسی معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت که دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به توافق جامع هسته‌ای ممکن است، اما دو طرف هنوز در برخی موضوعات اختلافات زیادی دارند.
به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای اروپایی در روابط خارجی در رم، گفت: مذاکرات هم‌اکنون در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و ما برای از بین بردن اختلافات نیاز به کار سخت، خردورزی و خلاقیت داریم. هفته گذشته لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت: مذاکرات هسته‌ای در مورد برخی مسائل تکنیکی پیشرفت‌هایی داشته است، اما اگر ایران خواستار توافق جامع است باید تنها از چندصد سانتریفیوژ برخوردار باشد. در همین حال تحولات سیاسی بحران سیاسی و نظامی در عراق شرایط سیاسی پیچیده‌ای را در منطقه ایجاد کرده است.
دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در جشن انتظار و امید اعلام کرد که جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی شرایط منطقه‌ای تشکیل می‌شود. در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز بازار سرمایه هفته گذشته با تحولات مهمی مواجه بود. در مهم‌ترین تحول در حالی که بازار سهام در انتظار افزایش نرخ خودرو و سیمان بود شورای رقابت افزایش نرخ خودرو را به صورتی مبهم اعلام کرد که در برخی موارد قیمت‌های اعلام شده حتی کمتر از قیمت‌های فروش کنونی شرکت‌های خودرویی است. این اعلام نرخ با واکنش‌هایی در میان کارشناسان مواجه شده است. در همین رابطه دبیر انجمن خودروسازان ایران قیمت‌های جدید اعلام شده از سوی شورای رقابت را رد می‌کند.
همچنین به گفته معاون فروش ایران خودرو، قیمت‌های اعلام شده نیاز به بررسی دارد. به گزارش «ایسنا»، شورای رقابت سرانجام قیمت جدید خودروها را با افزایش ۷/۳ تا ۹/۶ درصدی اعلام کرده است.
البته نکته قابل توجه در قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت پایین‌تر بودن قیمت جدید برخی از خودروها از قیمت‌های قبلی آن است.
در همین حال در تحولات مرتبط با صنعت پتروشیمی افزایش دامنه نوسان قیمت محصولات جدید پتروشیمی در بورس کالا نیز به تصویب رسیده است. براساس مصوبه اعلام شده بهای محصولات پلیمری در بورس کالا از ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. روز سه‌شنبه این تصمیم توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بورس کالا ابلاغ شده است. پیش از این افزایش قیمت برخی محصولات پلیمری در بورس کالا تایید شده بود، اما برخی دیگر از این محصولات نیز که گروه‌های مهم‌تری را شامل می‌شوند مشمول این قانون شده‌اند.

    کارگزار- معامله‌گران می‌آیند
در تحولات بازار سرمایه پس از سال‌ها انتظار، صنعت کارگزاری با تغییراتی همراه شده است. در حالی که در طول ۱۰ سال گذشته سازمان بورس برخلاف قانون بازار سرمایه از صدور مجوز کارگزاری برای گروه‌های متقاضی دارای شرایط قانونی، خود داری کرده، مجوز کارگزاری در بازار سیاه به قیمت‌های میلیون دلاری رسیده است. در هفته گذشته خبرهای اولیه از احتمال تغییر در این شرایط انحصاری که موجب ضعف و نبود نو آوری در صنعت کارگزاری است، منتشر شده است.براساس خبرهای اولیه سازمان بورس براساس قانون بازار سرمایه، تصمیم بر صدور مجوز فعالیت برای کارگزار- معامله‌گران را با هدف توسعه بازارگردانی و همچنین پاسخ به نیازهای موجود در بازار سرمایه دارد. این تصمیم که با استقبال گسترده فعالان بازار سرمایه مواجه شده است می‌تواند به نهادهای مالی، معامله‌گران با سابقه حقیقی و حقوقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری اجازه دسترسی به سیستم معاملاتی را بدهد. بیشتر کارشناسان این تصمیم را موجب افزایش رقابت در صنعت کارگزاری به عنوان عاملی برای خروج این صنعت از رکود کنونی ارزیابی می‌کنند.

    در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه همچنان بازار ضعیفی بود که در آن شاخص با ۳۳۸واحد کاهش معادل ۴۵/۰درصد بیش از پیش در کانال ۷۴هزار واحد پایین رفت. روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به اعلام خبر اولیه از تعویق عرضه اولیه پتروشیمی برزویه با صف فروش هلدینگ خلیج فارس مواجه شدند که همین امر نیز شاخص را به سوی افت هدایت کرد تا با افت کلی دیگر نمادهای عمده، بازار با کاهش شاخص همراه شود. در بازار روز چهارشنبه در گروه غذایی، صادرات روغن نباتی برای تنظیم بازار ممنوع شد.
واردات روغن خام، تبدیل آن به روغن نباتی و صادرات روغن نباتی می‌تواند برای کشور ارزش افزوده داشته باشد اما اکنون با هدف تنظیم بازار، صادرات روغن نباتی محدود شده است.
در این گروه همچنین مجمع صنعتی مینو به تقسیم سود ۶۰۰ ریالی به ازای هر سهم رای داد.
اما در این مجمع اعلام شد به زودی سرمایه غصینو از ۴۲ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد. در گروه غذایی، مدیرعامل صنایع شیر ایران با بیان اینکه باید حداقل ۱۲ درصد افزایش قیمت در محصولات لبنی داشته باشیم، گفت: به هر نسبتی که به نرخ خرید شیرخام و دیگر هزینه‌های ما افزوده شود این درصد هم بالاتر می‌رود.
عبدالامیر باروتکوب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص احتمال افزایش قیمت لبنیات در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده باید قیمت لبنیات هم افزایش یابد، البته برای همراهی با دولت تا مدتی می‌توانیم با همین نرخ تولید داشته باشیم.
در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی ۵۰ تومان از سود ۵۶۲ ریالی برای هر سهم سال ۹۲ خود را بین سهامدارانش تقسیم کرد. برنامه شرکت برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی در سال ۹۳ در راه است.
در گروه مالی، بیمه آسیا سهامداران خود را با ۲۲ریال سود برای هر سهم راهی خانه کرد.
در گروه حمل‌ونقل توسعه دریایی سینا سود هر سهم خود را از ۴۹۸۷ ریال به ۴۹۱۹ ریال در ۱۲ ماهه واقعی سال ۹۲ کاهش داده است.
در گروه تجهیزات، آذراب بعد از تعدیل سود ۹۲بازگشایی شد که تغییر خاصی در قیمت آن رخ نداد.
در گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: طرح تثبیت درازمدت نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در دست بررسی است که در صورت نهایی شدن و تصویب آن نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی برای ۱۰ تا ۱۵ سال با فرمول مشخص تعیین می‌شود.
در گروه خودرویی موتورسازان تراکتورسازی با تقسیم صدریالی سهامداران را راهی کرد.
در گروه سیمانی، مدیرعامل هلدینگ سیمانی غدیر گفت: رشد اقلام هزینه برای سال ۹۳ بر اساس نرخ تورم پیش‌بینی شده توسط دولت حدود ۲۵ درصد برآورد شده است.
درمجموع بازار روز چهارشنبه‌بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات به میزان خیلی اندک ۱۳۴میلیارد تومان در بورس رقم خورد و در فرابورس نیز به ۶۰میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات به ۶۷۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل ۵۷درصد افت کرد. شمار خریداران نیز به ۶۵هزار و ۷۹۵نفر بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۲درصد افت را نشان می‌دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا