عدم رعایت استاندارد حسابداری در صورتهای مالی یک شرکت دارویی بورسی

صورتهای مالی شرکت داروپخش (سهامی عام) به سهامداران و سازمان بورس و ارواق بهادار اعلام شد که بر اساس گزارش حابرس استاندارد حسابداری در خلاصه دارائیها و بدهی شرکت لحاظ نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس اطلاعات مندرج در کدال، سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش عملکرد شرکت سهامی عام داروپخش برای اطلاع سهامداران و سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد.

مقدمه
۱- ترازنامه‌های تلفیقی گروه و شرکت داروپخش (سهامی عام) در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۳ و صورت‌های سود و زیان و جریان وجوه نقد تلفیقی گروه و شکت برای دوره میانی شش ماهه منتهی به تاریخ مزبور، مورد بررسی اجمالی این سازمان قرار گرفته است. مسئولیت صورت‌های مالی میاندوره‌ای با هیأت مدیره شرکت است. مسئولیت این سازمان، بیان نتیجه‌گیری درباره صورت‌های مالی یاد شده بر اساس بررسی اجمالی انجام شده است.

دامنه بررسی اجمالی
۲- به استثنای محدودیت مندرج در بند ۴ زیر، بررسی اجمالی این سازمان بر اساس استاندارد بررسی اجمالی ۲۴۱۰، انجام شده است. بررسی اجمالی اطلاعات مالی میان دوره‌ای شامل پرس‌وجو،‌ عمدتا از مسئولین امور مالی و حسابداری و به کارگیری روش‌های تخلیلی و سایر روش‌های بررسی اجمالی است. دامنه بررسی اجمالی به مراتب محدودتر از حسابرسی صورت‌های مالی است و در نتیجه، این سازمان نمی‌تواند اطمینان یابد از همه موضوعات مهمی که معمولا در حسابرسی قابل شناسایی است، آگاه می‌شود و از این رو، اظهارنظر حسابرسی ارائه نمی‌کند.

مبانی نتیجه‌گیری مشروط نسبت به صورت‌های مالی تلفیقی گروه
۳- در خصوص صورت‌های مالی تلفیقی گروه موارد زیر قابل ذکر است:
۱-۳- برخلاف استانداردهای حسابداری خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تشخیص شرکت‌های فرعی و وابسته در زمان تحصیل به ارزش منصفانه تعیین نشده و  صورت‌های مالی تلفیقی گروه بر این اساس تهیه و ارائه نشده است. لذا عمده مبالغ مربوط به شرکت‌های فرعی و وابسته مندرج در صورت‌های مالی تلفیقی گروه از جمله ارزش دفتری دارایی‌های ثابت مشهود، سرقفلی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های وابسته و سهم اقلیت (یادداشت‌‌های توضیحی ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۲۶) از صحت لازم برخوردار نیستند. همچنین صورت‌های مالی شرکت‌های فرعی فارم دکتر عبیدی ازبکستان و داروپخش باکو و اکسیر فارما و شرکت‌های وابسته بیودارو و اکسیر فارما پارس که صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها نیز ارائه نشده، حسب مورد در صورت‌های مالی گروه، تلفیق و یا به روش ارزش ویژه شناسایی نشده است.
۲-۳- طبق استانداردهای حسابداری ناظر بر تهیه صورت‌های مالی تلفیقی، مانده حساب‌های فیمابین شرکت‌های گروه بایستی به طور کامل با یکدیگر تطبیق و تهاتر شوند در حالیکه این موضوع به طور کامل  رعایت نگردیده است. در این رابطه مبلغ ۱۵۳ میلیارد ریال خالص مغایرت ناشی از معاملات مربوط به خرید و فروش کالای فیمابین شرکت‌های گروه در بهای تمام شده کالای خریداری شده مندرج در جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته (یادداشت توضیحی ۲۸ صورت‌های مالی) منظور شده است.

با توجه به مراتب فوق هرچند صورت‌های مالی تلفیقی در پایان دوره نیاز به تعدیلاتی داشته، لیکن به دلیل عدم دسترسی به مدارک و مستندات کافی، تعیین مبلغ تعدیلات از این بابت و آثار ناشی از آن بر صورت‌های مالی تلفیقی گروه، در شرایط حاضر برای این سازمان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

۴- با توجه به یادداشت‌های ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ صورت‌های مالی مبلغ ۲۵۹ میلیارد ریال از مانده سرمایه‌گذاری های کوتاه مدت، حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری، سایر حساب‌ها و اسناد دریافتنی، موجودی مواد و کالا، سفارشات و پیش‌پرداخت‌ها،‌دارایی‌های ثابت مشهود و دارایی‌های نامشهود گروه راکد و سنواتی می‌باشد که از بابت آنها صرف مبلغ ۶۹ میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و ذخیره کاهش ارزش در حساب‌ها منظور شده است.

به دلیل عدم ارائه نتایج حاصل از پیگیری وصول مطالبات و فروش دارایی‌ها حصول اطمینان از قابلیت وصول مطالبات مزبور و کفایت ذخیره در حساب‌ها و همچنین بازیافت هزینه‌های انجام شده در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت، موجودی مواد و کالا، دارایی‌های در دست تکمیل، سفارشات و پیش‌پرداخت‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های نامشهود، برای این سازمان محرز نشده است.

۵- از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ تا تاریخ این گزارش ساختمان شرکت واقع در خیابان شهید احمد قصیر در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قرار گرفته (که از طریق نمایندگان شرکت مذکور به موسسه املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی تحویل شده) است، لیکن از این بابت هیچگونه قراردادی منعقد نشده و در یادداشت معاملات با اشخاص وابسته نیز افشاء نشده است.

نتیجه‌گیری مشروط
۶- بر اساس بررسی اجمالی انجام شده، به استثنای آثار موارد مندرج در بند ۳ و ۵ و همچنین به استثنای آثار تعدیلات احتمالی که در صورت نبود محدودیت مندرج در بند ۴ ضرورت می‌یافت، این سازمان به مواردی که حاکی از عدم ارائه مطلوب صورت‌های مالی یاد شده، از تمام جنبه‌های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری باشد، برخورد نکرده است.

تاکید بر مطلب خاص
۷- با توجه به یادداشت توضیحی ۱-۱۹ صورت‌های مالی،‌ذخیره مالیات عملکرد گروه به مبلغ ۴۱۴ میلیارد ریال عمدتا بر اساس سود ابزاری در حساب‌ها منظور شده، لیکن در مواردی با توجه به برگه‌های تشخیص مالیاتی، مالیات اضافه مطالبه گردیده که مورد اعتراض شرکت‌های گروه قرار گرفته است. لذا تعیین میزان بدهی مالیاتی گروه منوط به اعلام نظر قطعی مقامات مالیاتی مربوط خواهد بود. نتیجه‌گیری حسابرس از بابت موضوع فوق تعدیل نشده است.

سایر الزامات گزارشگری
۸- طی دوره مالی مورد گزارش دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و سایر دستورالعمل‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد زیر رعایت نشده است:
– مفاد بند ۴ ماده ۷ دستورالعمل در خصوص افشاء صورت‌های مالی تلفیقی میان دوره‌ای حسابرسی شده حداکثر ۷۵ روز پس از پایان دوره ۶ ماهه.
– مفاد بند ۵ ماده ۷ دستورالعمل در خصوص افشاء صورت‌های مالی تلفیقی سالانه حداکثر ۹۰ روز پس از پایان سال مالی.
– مفاد بند ۶ ماده ۷ دستورالعمل در خصوص افشاء برنامه‌های آتی مدیریت و پیش بینی عملکرد سالانه شرکت اصلی و تلفیقی گروه و اظهارنظر حسابرس نسبت به آن در موعد مقرر.
– مفاد بند ۷ ماده ۷ دستورالعمل در خصوص پیش‌بینی عملکرد سالانه شرکت اصلی و تلفیقی گروه بر اساس عمرکرد واقعی ۳، ۶ و ۹ ماهه در مواعد مقرر به همراه اظهارنظر حسابرس نسبت به پیش‌بینی بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه تلفیقی.
– مفاد بند ۱۰ ماده ۷ دستورالعمل در خصوص افشاء صورت‌های مالی میان دوره‌ای حسابرسی شده شرکت‌های فرعی حداکثر ۶۰ روز پس از پایان دوره ۶ ماهه در خصوص شرکت‌های لابراتورهای رازک، کارخانجات داروپخش، توزیع داروپخش، گسترش بازرگانی داروپخش، پخش دارویی اکسیر و توزیع داروهای دامی داروپخش.
– ماده ۱۰ دستورالعمل در خصوص ارائه صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۳ به مرجع ثبت شرکت‌ها حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از تاریخ تشکیل مجمع.
– مفاد بند ۸ ماده ۶ دستورالعمل پذیرش مبنی بر تطبیق اساسنامه شرکت با اساسنامه نمونه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس (موضوع نامه شماره ۳۴۹۱۰/۱۲۱ مورخ ۱۳۸۷/۲/۷). مضافا درصد سهام شناور در دوره مورد گزارش کمتر از حداقل پیش‌بینی شده (۲۰ درصد) است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا