پیش‌بینی درآمد ٣٠ هزارمیلیاردتومانی از مالیات بر ارزش افزوده

پیش‌بینی درآمد ٣٠ هزارمیلیاردتومانی از مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده که از سال ٨٧ و با سه درصد جایگزین مالیات تجمیع عوارض شد توانست در سال گذشته با رشدی تا سطح هشت‌درصد ٢٢هزارمیلیاردتومان درآمد برای دولت داشته باشد. با توجه به اینکه مسوولان اعلام می‌کنند سال جاری احتمال رشد ٣۵درصدی این درآمدها وجود دارد لذا برآورد می‌شود مالیات بر ارزش افزوده در سال ١٣٩۴ به ٢٩ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان بالغ شود.

تمام فعالان اقتصادی به خودی خود مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده نیستند و تنها مودیانی که در پنج فراخوان برای اجرای قانون مشخص شده‌اند و پس از تکمیل چرخه ثبت نام، برای آنان گواهی صادر شده، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به دولت هستند. صاحبان مشاغلی هم که مشمول نیستند، چنانچه مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، متخلف محسوب می‌شوند و هر وجهی که بیش از قیمت رسمی کالا دریافت کنند، گرانفروشی به حساب می‌آید و سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند برابر مقررات با افراد خاطی برخورد کند. براساس ماده ١٢١ قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده صاحبان مشاغل تا پایان سال دوم برنامه براساس اولویت، ملزم به استفاده از سامانه‌های فروش شوند و براین اساس ١٠ صنف دیگری که فراخوان شده‌اند باید از ابتدای سال ١٣٩٣ نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند.

نخستین تاثیر مثبت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، جلوگیری از قاچاق کالاست؛ چرا که مطابق این قانون هر کالایی باید در دفاتر رسمی ثبت شود. دیگر تاثیر مثبت، این است که اجرای این قانون موجب مشخص شدن درآمد و در نتیجه جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود. دیگر مزیت این شیوه این است که دولت با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، زودتر مالیات خود را دریافت می‌کند و مالیات مضاعف به مقدار زیادی از بین می‌رود. اما ماجرا به این سادگی نیست و اجرای مالیات بر ارزش افزوده در ایران همیشه منتقدان جدی داشته است. منتقدان می‌گویند که هنوز زیرساخت‌های لازم برای دریافتن میزان درآمدهای صنوف برای پرداخت این نوع مالیات در کشور فراهم نیست. برای این کار، باید تمام معاملات شناسنامه‌دار شوند تا با صدور فاکتور، نوع، مقدار، قیمت، تاریخ و محل فروش کالا مشخص شود؛ اما هم‌اکنون در کشورمان، تنها فرش و طلا با صدور شناسنامه یا همان فاکتور معامله می‌شوند که برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده، این موضوع باید به سایر کالاها تعمیم داده شود. همچنین فراهم ساختن زیرساخت‌ها در نظام بانکی برای اجرای این طرح نیز ضرورتی دیگر است که باید به آن توجه شود.

درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده هر سال، وضعیت بهتری داشته است؛ بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی، در سال ٩٢، مالیاتی بیشتر از میزان پیش‌بینی و به اندازه ١٠۴ درصد به تحقق رسید و نسبت به سال قبل از آن، ٨٠ درصد رشد کرده بود. بیش از ۴١٨ هزار نفر در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام شده‌اند که هر سال نیز افزایش یافته و از سال ٩١ تاکنون حدود ١٨٠ هزار مودی به این بخش افزوده شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات برمصرف است!
    در این روش نامعقول؛ به صورت غیر دقیق ، از هرکسی مالیات میگرند در حالی طرف ممکن است فقیر یا بیکار باشد!!!
    این روش مالیات تنها در ظاهر به نفع دولت است ولی در کل حدود ده درصد قیمت کالا گران و قدرت خرید کاهش میدهد و موجب تورم و گرانی میشود.

دکمه بازگشت به بالا