٢٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی به چه معناست؟

٢٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی به چه معناست؟ /

گفته‌اند درباره سخنان وزیر کشور فعلا صحبتی نکنید. این را یکی از کارکنان مناطق آزاد می‌گوید. او به‌شدت تاکید می‌کند نباید نامی از وی برده شود، حتی برای اعلام اینکه قرار نیست صحبت کنند.
روابط عمومی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد نیز با تاکید بر اینکه قرار نیست هیچ موضعی از سوی این سازمان اعلام شود، می‌گوید که ما بنایی برای اعلام موضع نداریم. حتی اگر اهالی مناطق آزاد ایران نخواهند درباره سخنان وزیر کشور واکنش نشان دهند و نگویند آن جزیره کجاست اما جزیره متعلق به ایران است. وزیر کشور می‌گوید: ٩۵٧٠ شرکت در یکی از جزایر وجود دارد که ٢٨١۴ شرکت فقط با یک آدرس به ثبت رسیده، کدپستی ٩٩ شرکت در این جزیره یک رقم بوده است و این باعث شده حدود ٢٠ میلیارد دلار مالیاتی که کشور باید بگیرید نمی‌تواند بگیرد. اینها بخشی کوچکی از کوه یخ بزرگ فساد اقتصادی در ایران است.

وزیر کشور روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی هشدارهایی در مورد پول‌های کثیف داد و سربسته آدرس‌هایی اعلام کرد اما با این حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد کمتر کسی حاضر است درباره این آدرس‌ها صحبت کند. با این حال مرور اخبار و نقل و قول‌ها نشان می‌دهد کمی قبل‌تر از اینها خبرهایی بود. اکبر ترکان دراین‌خصوص گفته بود: سال ١٣٩۴ سال افشاگری خواهد بود. بهمن ماه سال گذشته بود که ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهور گفت: مجموع تخلفاتی که در هشت سال گذشته دیوان محاسبات از دولت گزارش کرده ده‌ها میلیارد دلار است یعنی این روند با تغییر دولت‌ها از بین نرفته و هنوز افرادی که در جریان تخلفات حضور داشتند شاید در بدنه دولت کنونی حضور دارند. طبق شواهد ویژه‌خواری در برخی رده‌ها ریشه دوانده است و معتقدم با آمدن و رفتن یک دولت نمی‌توان امید داشت که این زنجیره کاملا قطع ‌شود. به گفته وی، فساد ۹هزار میلیاردی بخش کوچکی از یک فساد ده‌ها هزار میلیاردی بود که به زودی از آن پرده‌برداری می‌شود.

واژه «پول کثیف» همین دیروز وارد ادبیات اقتصادی ایران نشده است. سال گذشته نیز وزیر کشور هشدارهای فراوانی در این خصوص داد. می‌گفت باید مواظب بود پول‌های کثیف وارد عرصه بازی قدرت نشوند و حالا نیز مصداق‌هایی را مطرح کرده است. مصداق‌هایی که متولیان امر پیگیری درخصوص آن را عقیم گذاشته‌اند. فعلا نه کمیته امداد موضعی رسمی در این خصوص داشته است و نه اطلاعی درباره جزیره منتشر می‌شود. نه توضیحی درباره دلایل چرایی گردش مالی هزاران میلیارد تومانی در حساب فردی که سه سال پیش مرده است ارایه می‌شود و از همه اینها بدتر، انگار این افشاگری‌های بسیار بزرگ چندان دیگر برای افکار عمومی بزرگ محسوب نمی‌شود.
در یک فقره وزیر کشور اشاره کرده است که فرار مالیاتی ٢٠ میلیارد دلاری در ایران اتفاق افتاده است.
این به آن معناست در شرایطی که کشور به دلیل تحریم‌ها درگیر بحران‌های فراوان اقتصادی و سیاسی بود، کشور از ۶۶ هزار میلیارد تومان – با احتساب دلار ٣٣٠٠ تومانی محروم شده است.
ترازوی« اعتماد» نشان می‌دهد وزن ٢٠ میلیارد دلار فرار مالیاتی‌ای که اتفاق افتاده است، در اقتصاد ایران چیست؟ باید توجه داشت که اعلام شده است بین ٢٠ تا ٢۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود. در این حالت می‌توان برای اطلاع از وزن این دو مورد، تمام اعدادی که در پی مطرح می‌شود را در دو ضرب کرد.

این در حالی است که بنا به گفته‌های روابط عمومی مناطق آزاد مشخص نیست که این جزیره مورد نظر وزیر کشور در حیطه نظارت منطقه آزاد هست یا خیر ؟
یک – درآمد نفتی ایران در سال ١٣٩٢ برابر با ٣/۵۶ میلیارد دلار بوده است. این به آن معناست که کمتراز یک سوم درآمدهای نفتی سال ١٣٩٢ از دست رفته است. با توجه به قیمت ۶٠ دلاری هر بشکه نفت در بازارهای جهانی، درآمدی معادل فروش ٣٣٣ میلیون و ٣٣٣ هزار بشکه نفت در بازارهای جهانی از دست ایران رفته است. اگر ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند، در حقیقت درآمدی برابر با صادرات نفت ایران در ٣٣٣ روز از دست رفته است. دو – به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور متوسط هزینه تولید هر شغل در کشور ١۶٠ میلیون تومان برآورد شده است. این رقم متعلق به سال ١٣٩٢ است اما با این حال اگر مبنای محاسبه همین رقم باشد، می‌توان گفت ٢٠ میلیارد دلار که رقمی معادل ۶۶ هزار میلیارد تومان است، می‌توان بیش از ۴١٢ هزار شغل پایدار ایجاد کرد. این در حالی است که ایران با بحران بیکاری خصوصا در میان جوانان و تحصیلکردگان روبه‌رو است. اگر هزینه‌ای که صرف قاچاق کالا به کشور شده است را نیز محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که با دو فقره از این پول‌ها می‌شد ٨٢۴ هزار شغل ایجاد کرد؛ شغل پایدار. سه – متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در ایران از سوی مرکز آمار سه میلیون و ٣۶٩ هزار تومان اعلام شده است. ٢٠ میلیارد دلار که یک فقره از آدرس‌های اعلامی وزیر کشور در خصوص پول‌های کثیف است، معادل هزینه خرید ١٩ میلیون و ۵٩٠ هزار و ٣٨٢ متر مربع واحد مسکونی است. چهار – سقف تسهیلات مسکن ۵٠ میلیون دلار تعیین شده است. با ٢٠ میلیارد دلار می‌توان یک میلیون و ٣٢٠ هزار فقره تسهیلات مسکن اعطا کرد.

پنج – با احتساب ٧۶ میلیون نفر یارانه بگیر، دولت در طول یک سال ۴١ هزار و ۴٩۶ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند. این به آن معناست که فرار مالیاتی اتفاق افتاده از کل یارانه پرداختی دولت در یک سال بیشتر است. شش- برآوردها نشان می‌دهد بودجه مورد نیاز برای تکمیل نهایی پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان که میان ایران و قطر مشترک است، بین ٢٠ تا ٢۵ میلیارد دلار هزینه دارد این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل نبود اعتبار کافی امکان توسعه به موقع این میدان گازی فراهم نشده است. هفت – اگر هزینه ساخت یک مدرسه مجهز حدود دو میلیارد تومان برآورد شود، می‌توان با یک فقره از پول‌های اعلامی وزیر کشور ٣٣ هزار مدرسه در کشور ایجاد کرد.
هشت- بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، جمعیت ایران در پایان سال گذشته به ٧٧ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر رسید. به این ترتیب سرانه فرار مالیاتی اتفاق افتاده معادل ٨۴٨ هزار ٣٢٩ تومان است. فلسفه پرداخت مالیات در کشور، ایجاد شرایطی برای بهبود وضعیت مردم و کشور است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا