طراحی ۳ مدل قرارداد کار نهایی شد

کارگران می‌گویند طرحی را به شورای ۳ جانبه ملی بُرده‌اند که به اختلافات تاریخی درباره قراردادها پایان می‌دهد.آنها می‌گویند تعیین ۳ مدل قرارداد کاری باعث می‌شود تا جلوی ترویج سفیدامضاها گرفته شود.
 طراحی ۳ مدل قرارداد کار نهایی شد
قرارداد کاری، مدت زمان اجرا، شفافیت مفاد قرارداد، تضمین منافع کارگر و کارفرما در متن قرارداد و مباحث مربوط به آن؛ از چالش برانگیزترین موضوعات و اختلافاتی است که در ارتباط بین کارگران و کارفرمایان به وجود می‌آید. سال‌هاست نمایندگان کارگران و کارفرمایان در این باره با یکدیگر بحث می‌کنند و تاکنون نتوانسته اند به اشتراکاتی درباره قراردادها یا احتمالا اصلاحاتی در این بخش دست یابند. فضای موجود در این زمینه، فضای بی اعتمادی و ترس از بین رفتن منافع است که دو گروه را وادار می‌کند در مبحث قراردادها، احتیاط بیشتری داشته باشند. متاسفانه آنچه از شرایط نابسامان بازار کار کشور حاصل شده این است که امروز به دلیل وفور نیروی متقاضی کار و کمبود شدید فرصت‌های شغلی از سویی و بی میلی کارفرمایان به جذب نیروهای تازه نفس؛ قراردادهای خارج از قائده و قانون معمولا به نفع کارفرمایان به عنوان صاحبان کار نوشته می‌شود و آنچه اتفاق می‌افتد این است که حقوق نیروی کار در قراردادهای مخدوش نادیده گرفته می‌شود.

قرارداد سفیدامضا؛ نتیجه آشفتگی در بازار کار

اوضاع قراردادها آنقدر خراب است که نمایندگان کارگران می‌گویند ماده ۷ قانون کار که انحصارا به قراردادهای کاری می‌پردازد عملا فراموش شده و تعیین شرایط قرارداد در بازار کار کاملا سلیقه ای و به دور از تضامین قانونی منعقد می‌شود. قراردادهای سفیدامضا محصول شرایطی در بازار کار ایران است که در آن با عدم نظارت دولت‌ها یا نوعی اغماض نسبت به تخلفات کارفرمایان در زمینه قراردادها تشدید شده و کار به جایی رسیده که ممکن است کارفرمایی خطاب به جویندگان کار بگوید اگر واقعا به دنبال کار هستید دیگر شرایط قرارداد نباید برایتان مهم باشد؛ بنابراین برگه ای را به صورت سفید امضا کنید و تعیین شرایط را به من بسپارید! این دیدگاه که متاسفانه در طول یکی، دو دهه اخیر در بین کارفرمایان رواج پیدا کرده، یکی از بدترین انواع استثمار نیروی کار کشور به حساب می‌آید. هراس از بیکار ماندن و از دست رفتن فرصت‌های شغلی یا ترس از بازگشت به دوران تلخ بیکاری و بی پولی برای نیروهای متقاضی کار، دلیلی است که افراد را مجبور می‌کند با پذیرش بدترین شرایط بازار کار، برگه ای را چشم بسته امضا و تعهد کنند.

غلامرضا عباسی با بیان جزییات نشست جدید شورای ۳ جانبه ملی کارگران، کارفرمایان و دولت گفت: این نشست به ریاست معاون روابط کار وزارت کار با دو دستور کار مشخص برگزار شده است. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به نحوی که شرایط حضور تمامی‌صنوف در کانون‌های عالی کارگری و کارفرمایی کشور فراهم شود، از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

عباسی خاطرنشان کرد: همچنین این بحث مطرح شد که تشکل‌های عالی کارگری کشور یکی و در یکدیگر ادغام شوند البته برای پیش بُردن این مباحث قرار شد بررسی‌های کارشناسی صورت بگیرد. وی ادامه داد: دستور کار دیگر شورای سه‌جانبه ملی، تفکیک مشاغل دائم از غیردائم بود که تصمیم گرفته شد تا از هر تشکل عالی کارگری و کارفرمایی، یک‌نفر برای بررسی‌های کارشناسی درباره این موضوع تعیین و موضوع را دنبال کند.

این مقام مسئول کارگری کشور گفت: ماده ۷ قانون کار که به موضوع قراردادهای کاری می‌پردازد، پس از طی مراحل کارشناسی و جمع بندی‌ای که در نشست‌های آتی شورای سه جانبه ملی مطرح می‌شود در قالب یک لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه می‌شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: شناسایی مشاغل مستمر، غیردائم و قراردادهای کار معین؛ ۳ مبحث جدیدی است که در قالب اصلاح قراردادهای کاری دنبال می‌شود. کارگروه شناسایی مشاغل دائم و غیردائم تشکیل شده و بنا دارد به این مباحث بپردازد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا