۵۰ درصد کل تحصیل کرده‌های کشور خانه نشین هستند

عدم استقبال از کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی و پاسخ سرد بازار کار ایران به جوانان درس خوانده، باعث شده تا ۵۰ درصد کل تحصیل کرده‌های کشور خانه نشین شوند و نرخ بیکاری زنان در این بخش به ۳۱.۳ درصد برسد.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و جوانان درس خوانده به معضلی برای کشور تبدیل شده و بازار کار ایران سالیان متمادی است که روی خوشی به این گروه از جویندگان کار نشان نمی دهد و درخواست‌های شغلی آنها با بی میلی و پاسخ سرد کارفرمایان مواجه می شود.

پیش تر و در دهه های گذشته تصور خانواده ها بر این بود که اگر شرایط تحصیلات دانشگاهی جوانانشان را فراهم کنند، آنها در آینده فرصت‌های بهتری برای ورود به بازار کار خواهند داشت و علاوه بر این، می توانند صاحب کرسی های بهتری در این بازار شوند.

از این رو در مقطعی نوعی موج ورود به دانشگاه اتفاق افتاد. تاسیس دانشگاهی غیردولتی و تلاش برای پُر کردن صندلی های آن نیز از سوی سیاست‌گذاران این بخش به ایجاد جو تحصیلات دانشگاهی در کشور دامن زد.

پاسخ سرد بازار کار به فارغ التحصیلان دانشگاهی

در واقع آنچه که باعث شده تا امروز درس خواندن جوانان به معضلی برای خانواده ها تبدیل شود، بی توجهی دولت‌ها و سیاست‌گذاران به این نکته بود که اگر امروز جوانان را برای ورود به دانشگاه‌ها تشویق می کنند، فردا باید پاسخگوی تقاضاهای شغلی آنها نیز باشند.

غفلت از این امر مهم در طول سالیان متمادی باعث انباشته شدن تقاضاهای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی برای کار از یکسو و ادامه پذیرش هزارارن نفر دیگر در دانشگاه‌ها شد؛ در نتیجه امروز کشور به جایی رسیده که نمی داند با انبوهی از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با درخواست‌های متفاوت شغلی چه باید بکند.

کارشناسان بازار کار عقیده دارند مهمترین ضعف کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی ناتوانی در پذیرش تصدی‌های بازار کار است. به بیان ساده تر، آنها با نداشتن مهارت و تخصص در انجام امور، قادر به تامین نظر کارفرمایان برای دریافت پذیرش شغلی و ورود به بازار کار نیستند.

کورش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه در تازه ترین گزارش از وضعیت بازار کار و همچنین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: هم اکنون ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در کشور داریم که هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند.

چرا ۵.۷ میلیون درس خوانده غیرفعال شدند؟

معاون وزیر کار با اشاره به نرخ بیکاری فارغ التحصیلان خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان کشور هم اکنون ۱۸.۹ درصد است که از این تعداد ۱۲.۹ درصد مرد و ۳۱.۳ درصد زن هستند.

وی اظهارداشت: همچنین از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل کشور، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر غیرفعال بوده و هیچ نقشی در تولید و ارزش افزوده اقتصادی ندارند. به گفته پرند، بیشترین نرخ بیکاری در رشته‌ های کامپیوتر، شیلات، جنگلداری و محیط زیست است که در رشته کامپیوتر این نرخ ۲۷.۲ درصد و کمترین نرخ در خدمات حمل و نقل به میزان ۱.۷ درصد است.

پرند با اعلام اینکه ۴.۵ میلیون دانشجوی در حال تحصیل نیز در کشور داریم افزود: از این تعداد ۶۶ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند که در آینده ای نزدیک برای اشتغال این فارغ التحصیلان با مشکل بزرگی مواجه می شویم.

این مقام مسئول در وزارت کار گفت: طرح ارتقاء شایستگی حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان با رویکرد رفع نیاز بازار کار از طرح های مهمی است که در آخرین نشست شورای اشتغال به تصویب رسیده که می تواند بسیاری از معضلات بیکاری فارغ التحصیلان را برطرف کند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا