مهارت‌های مدیریتی/آیا نرم‌افزارها جایگزین مدیران می‌شوند؟

مهارت‌های مدیریتی/آیا نرم‌افزارها جایگزین مدیران می‌شوند؟

مدیران برگزیده لیست سالانه فورچون ۵۰۰ زمان زیادی از وقت خود را صرف تفکر درباره چگونگی تغییر ماهیت استخدام نیروی کار به وسیله اتوماسیون و اینترنت می‌کنند اما آنها به ندرت متوجه تاثیر تکنولوژی بر شغل خودشان «مدیریت» می‌شوند. چندین سال است که در مورد نیروها و عواملی که هم اکنون ماهیت کار آینده را شکل می‌دهند مطالعه می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که آیا اتوماسیون در سطح بالای مدیریت نیز قابل اجرا است؟
این کنجکاوی، الهام‌بخش ما بود تا نمونه اولیه نرم‌افزاری که ما آن را «آی‌سی‌ای‌او» (ICeo) می‌نامیم، ایجاد کنیم. همان‌طور که از اسم آن پیداست، آی‌سی‌ای‌او در واقع یک سیستم مدیریت مجازی است که پروژه‌‌های پیچیده را به وسیله تقسیم کردن آنها به وظایف کوچک‌تر، اتوماسیون می‌کند. «آی‌سی‌ای‌او» این وظایف کوچک را در اختیار کارگرانی که هرکدام از نرم‌افزارهای گوناگونی مانند او-دسک (oDesk)، اوبر (شبکه کرایه تاکسی بر پایه برنامه نرم‌افزاری روی موبایل) و ایمیل استفاده می‌کنند، قرار می‌‌دهد. درواقع سیستم این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا بتواند «دستورهای مجازی تقسیم کار» را در سیستم قرار بدهد و آنها را اجرا کند.
سوال اصلی این است که آیا «آی‌سی‌ای‌او» می‌تواند کارهای اصلی برای شرکت را مدیریت کند؟ بعد از چند آزمایش به جواب رسیدیم. برای اجرای یک وظیفه، ما «آی‌سی‌ای‌او» را برای نظارت بر یک گزارش تحقیق ۱۲۴ صفحه‌ای برای یک مشتری معتبر برنامه‌ریزی کردیم. ما چندین ساعت را صرف وارد کردن پارامترهای پروژه کردیم و بعد از آن برنامه را اجرا کردیم. به‌عنوان مثال برای تحقیقی در زمینه ارزیابی نحوه‌ تولید گرافن (گرافن یکی از شکل‌های کربن)، «آی‌سی‌ای‌او» از کارمندان حاضر در ترک مکانیکی آمازون «Amazon Mechanical Turk» (بازاری به شیوه جمع‌سپاری اینترنتی که برنامه‌نویسان می‌توانند کارهایی را که کامپیوتر هم‌اکنون نمی‌توانند انجام دهند با هماهنگ‌کردن هوش انسان‌ها انجام دهند) می‌خواهد تا به‌عنوان دستیار، لیستی از مقاله‌ها را در آن زمینه ایجاد کنند. بعد از حذف مقالات تکراری، لیست مقالات برای بررسی فنی به او-دسک منتقل شد که آن نیز مقالات را بازگشایی و براساس لغات کلیدی، دسته‌بندی کرد. در این تحقیق سپس گروهی از نویسندگان شرکت النس (Elance) این پیش‌نویس را به یک متن معنی‌دار تبدیل می‌کنند که این مورد نیز به متخصصان دیگری برای بازبینی تخصصی محتوایی به ویراستارها و متخصصان او-دسک منتقل می‌شود.

 داشبورد «آی‌سی‌ای‌او» برای مجله کسب‌وکار هاروارد
نرم‌افزار «آی‌سی‌ای‌او» توانست در دفتر تحریریه مجله هاروارد وظایف ۲۳ نفر در سراسر دنیا، از جمله ایجاد تصویر و نقشه، با فرمت مشخص را هدایت کند. ما هیچ دخالتی نکردیم و فقط نظاره‌گر اجرایی کردن این پروژه توسط «آی‌سی‌ای‌او» بودیم. با این روش حتی در مورد چک کردن کیفیت گزارش‌ها و همچنین استخدام کارمندان هم نیاز به دخالت نبود زیرا کنترل کیفیت و مدیریت منابع انسانی با «آی‌سی‌ای‌او» تطبیق پذیرند و این نیاز ما برای دخالت را حذف کرد.
ما واقعا از نتیجه نهایی و سرعت آن غافلگیر شدیم. تحقیقات برای ایجاد یک مقاله به تنهایی معمولا چندین هفته زمان می‌برد اما با «آی‌سی‌ای‌او» این تحقیق تنها سه روز طول کشید، همچنین ایجاد گزارش کامل در روش قدیمی مدیر-کارمند احتمالا ماه‌ها به درازا می‌انجامید، درحالی که «آی‌سی‌ای‌او» آن را تنها در چند هفته به اتمام رساند.به بیان دیگر، سوال ما این بود که: «آیا می‌توانیم روی صندلی خود بنشینیم و از لپ تاپ خود از طریق برنامه «آی‌سی‌ای‌او» یک پروژه برای یک شرکت معتبر، انجام دهیم، بدون احتیاج به مدیریت؟» جواب به طرز عجیبی «بله» بود.به راحتی می‌توان تصور کرد که این برنامه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. ما برنامه‌های پایلوت را به وسیله «آی‌سی‌ای‌او» برای وظایفی همچون فروش، کنترل‌کیفیت و حتی استخدام اجرا کردیم. با این حال به نظر می‌آید که کاربردهای بی‌شماری وجود داشته باشد. برای اطمینان، «آی‌سی‌ای‌او» همچنان یک نرم‌افزار ابتدایی است و یک یا دو سال زمان می‌برد تا آن را به‌عنوان یک نرم‌افزار کارآمد، پرکاربرد برای شرکت‌های مختلف، وارد بازار کنیم. در زمینه اتوماسیون، بعضی‌ها معتقدند که مدیریت به‌عنوان یک وظیفه، نیازمند خلاقیت است که حداقل تا امروز فناوری به آن دست نیافته است. از هنگام آغاز انقلاب صنعتی، بحث مشابهی پیرامون کار هنری به‌وجود آمد اما با وجود شکستن وظایف به کارهای کوچک‌تر و گسسته‌سازی آن، تولید خودکار کار هنری نیز به سرعت قابل انجام شد.
ما معتقدیم که مدیریت مدرن در دنیای امروز، دستخوش تغییرات مشابهی است. از آنجایی که مدیریت یک کار اطلاعاتی-متمرکز (Information-intensive)محسوب می‌شود، API رابط‌های نرم‌افزاری، راه را برای دنبال کردن و هدایت کردن کار توسط کامپیوترها ساده‌تر کرده‌اند. نمونه اولیه آی‌سی‌ای‌او درواقع آینده‌ای نه‌چندان دور را مورد هدف قرار داده است که در آن این ای‌پی‌ای‌‌ها نه تنها در مدیریت کارهای کوچک، بلکه به درک و هدایت و نظارت بر پروژه‌های بی‌شماری کمک خواهند کرد. «آی‌سی‌ای‌او» یک حقیقت دیگر را که با آن روبه‌رو هستیم بیان می‌کند؛ سازمان‌های صنفی خود یک تکنولوژی محسوب می‌شوند که در طول دویست سال اخیر وجود داشته‌اند. ساختار همکاری و مشارکت اولین‌بار در قرن هجدهم برای بیشینه‌کردن مقیاس در حالی که هزینه‌ها کاهش می‌یافت، ایجاد شد. اما هم اکنون این ساختار دستخوش تغییراتی شده‌است که تکنولوژی به ارمغان آورده ‌است به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از پروژه‌ها را می‌توان با همکاری و مشارکت انجمن‌های صنفی به انجام رساند.
مدیران ارشد باید بیدار شوند و آگاه باشند که این مورد امری اجتناب‌ناپذیر است و وارد بحث درباره آینده کار شوند که به نظر می‌آید تنها در حوزه سیاست‌گذاری می‌گنجد. ما به راه‌حل‌های واقعی برای بالا بردن کیفیت محیط کار و موقعیت‌های شغلی و ایجاد نوعی انعطاف‌پذیری نوین شغلی، برای منفعت همه نیاز داریم. همچنین شرایط ایجاب می‌کند که مدیرانی که می‌خواهند شغل خود را حفظ کنند، به دنبال ساختن راه حل‌ها باشند.

مترجم: سعید بقایی
منبع:HBR

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا