ابزارهای ذهن/روش‌های کم هزینه برای تبلیغ کسب‌وکار

ابزارهای ذهن/روش‌های کم هزینه برای تبلیغ کسب‌وکار

یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان کسب‌وکار (به ویژه کسب‌وکارهای کوچک و تازه کار)، هزینه‌های ناشی از تبلیغات است، به‌خصوص اینکه در بسیاری از موارد برای رسیدن به اثربخشی بیشتر در جذب مشتری، نیاز به بازنگری و تغییرات مداوم دارد.
در این نوشتار گام هایی برای انجام تبلیغات با کمترین هزینه‌های ممکن برای کسب‌وکار به شما ارائه می‌شود:

۱) طرح حمله خود را آماده کنید!
نخستین گام، تعریف بهترین چشم‌انداز برای کسب‌وکار است، پس از آن نیز طراحی مسیر چگونگی رسیدن به آنها است. پس از آن نوبت تهیه طرح بازاریابی(Marketing Plan) است. با انجام این کار شما برای حمله به بازار، طراحی انجام می‌دهید و در آن تاکتیک‌های خود را مشخص می‌کنید.

۲) اگر برای کسب‌وکار خود وب سایت ندارید، همین امروز آن را بسازید!
در دنیای کسب‌وکار امروز- حتی برای کسب‌وکارهای بسیار کوچک- نداشتن وب سایت بی‌معنی است، چرا که بخشی از هویت هر کسب‌وکار می‌تواند با آن مشخص شود. اگر توانایی طراحی و ساخت یک وب‌سایت سفارشی برای خود ندارید، می‌توانید از سایت‌های ارائه‌دهنده قالب‌های آماده و طراحی شده مانند بلاگفا، ایران بلاگ و میهن بلاگ-البته به شرطی که به مشکل فنی نخورد!- استفاده و سپس اطلاعات آن را به دامنه سایت خود متصل کنید.

۳) کسب‌وکار خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنید.
ضریب نفوذ و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بسیار جدی بگیرید. شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل پلاس، linkedIn و همچنین اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند مانند وایبر و تلگرام بسیار تاثیرگذارند. شاید باور نکنید فیس‌بوک به تنهایی روزانه بیش از ۲.۷ میلیارد لایک دارد. سایت گوگل پلاس نیز حدود ۱۳۵ میلیون نفر کاربر فعال دارد. این آمار و ارقام به معنی حضور دائمی مشتریان بالقوه شما است.

۴) کارت ویزیت و ملحقات آن را فورا آماده کنید
اگر کسب‌وکار خود را به تازگی آغاز کرده‌اید، در اولین فرصت ممکن نسبت به ساخت کارت ویزیت، سربرگ و پاکت نامه اقدام کنید. اطمینان حاصل کنید که لوگو، آدرس سایت، شماره تلفن و هر اطلاعات لازم دیگر در آنها درج شده باشد. به تجربه ثابت شده است که مشتری با مشاهده این موارد احساس اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.

۵) ایمیل بسازید و برای مشتریان خبرنامه و پیشنهادهای تبلیغاتی ارسال کنید.
با نام کسب‌وکار خود ایمیل جدیدی بسازید و برای مشتریان خود با برنامه زمانی مشخص ایمیل ارسال کنید. در این اقدام باید مطمئن شوید که مشتری تمایل به دریافت ایمیل‌های شما را داشته باشد. بنابراین بهترین کار آن است که از او بخواهید هنگام تکمیل فرم مشخصات در صورت تمایل به دریافت ایمیل، این موضوع را اعلام کند، به این ترتیب می‌توان مطمئن شد که ایمیل‌های ارسالی تبدیل به ایمیل‌های ناخواسته (spam) نمی‌شوند.

۶) در انجمن‌های تخصصی، حرفه‌ای و صنفی عضو شوید.
یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری، حضور در انجمن‌های حرفه‌ای است، مواردی چون اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای، جایی است که به‌راحتی می‌توانید در جریان آخرین وضعیت کسب‌وکار قرار بگیرید، ارتباط برقرار کنید و مشتری جذب کنید.

۷) از نمایندگی‌های فروش خود برای تبلیغ استفاده کنید.
معمولا امکانات تبلیغاتی نمایندگی‌های فروش یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغاتی است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولید مواد غذایی، از این روش تبلیغاتی با سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کنند.

۸) در نشریات تخصصی کسب‌وکار خود اقدام به انتشار مقاله کنید.
یکی از روش‌های تبلیغات غیرمستقیم، چاپ مقاله‌ای مرتبط با کسب‌وکار شما است که در آن می‌توانید محصول یا خدمت خود را به‌خوبی و با کمترین هزینه به مخاطبان مرتبط معرفی کنید.

۹) از محصول یا خدمت خود ویدئو تهیه کنید وآن را به اشتراک بگذارید.
سایت‌هایی مانند یوتیوب و در ایران سایت آپارات ازجمله مجموعه‌هایی هستند که شما می‌توانید به رایگان کسب‌وکار خود را به مشتریان معرفی کنید.

۱۰) با هرکسی که فکر می‌کنید می‌تواند به فروش شما کمک کند، مکاتبه کنید.
مطمئن شوید هر فردی که می‌تواند در اطلاع‌رسانی و تبلیغ به شما کمک کند را شناسایی کرده‌اید و سپس اطلاعات تبلیغاتی خود را برای آنها ارسال کنید.

۱۱) از خودروهای کابین‌دار (مانند وانت) تبلیغ استفاده کنید.
این روش به‌خصوص برای زمانی که کانال توزیع محصولات در اختیار خود شما باشد، بسیار خوب جواب می‌دهد و یک روش تبلیغی تقریبا رایگان و سیار در سطح شهر است.

۱۲) نمونه محصول ارائه کنید.
نمونه محصول خود را به هرجا که فکر می‌کنید به فروش شما کمک می‌کند، بفرستید.

۱۳) از افراد مختلف به عنوان عامل فروش استفاده کنید.
با در نظر گرفتن درصد اندکی به عنوان کمیسیون فروش، به راحتی می‌توانید ده‌ها ویزیتور و فروشنده مویرگی برای خود به دست آورید.

۱۴) مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید.
با طرح سوالی مرتبط با کسب‌وکار یا محصول خود، مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید. تجربه نشان می‌دهد این روش تبلیغی نیز از تاثیرگذاری مناسبی بر مخاطب برخودار است.
به یاد داشته باشید استفاده از رویکردهای تبلیغاتی، با آزمون و خطا خطرناک است و حتما باید بتوانید با استفاده از روش‌هایی اثربخشی هر رویکرد را اندازه‌گیری کنید.

سید محمد اعظمی‌نژاد  
رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران
منبع: brooksgroup

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

یک نظر

دکمه بازگشت به بالا