مرکز آمار ایران ضریب جینی تا سال ۹۳ اعلام کرد

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۳ بالاترین مقدار ضریب جینی مربوط به سال ۱۳۸۰، با مقدار ۰.۴۱۹۹ بوده است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ضریب جینی در دوره زمانی سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۳ در مناطق شهری و روستایی و به تبع آن در کل کشور با نوساناتی همراه بوده است. در مناطق شهری بالاترین مقدار مربوط به سال ۱۳۸۰ است که ضریب جینی در این سال ۰.۴۱۹۹ بوده است. همچنین کمترین مقدار مربوط به سال ۱۳۹۲ است که ضریب جینی مناطق شهری در این سال ۰.۳۵۱۲ بوده است. در مناطق روستایی نیز بالاترین مقدار مربوط به سال ۱۳۸۵ است که ضریب جینی در این سال ۰.۳۹۹۷ بوده است و کمترین مقدار مربوط به سال ۱۳۹۲ است که ضریب جینی آن ۰.۳۲۴۳ برابر شده است.

همچنین داده ها نشان می‌دهد که در هر دو منطقه شهری و روستایی ضریب جینی سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است. افزایش ضریب جینی در سال ۱۳۹۳ یکی از پیامدهای تورم بالا، رکود عمیق و افزایش نرخ ارز در پی تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بوده است که از سال های قبل آغاز شده بود.

همچنین براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در مناطق روستایی بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است. به این ترتیب بیشترین کاهش نابرابری در این دو استان طی ۵ سال رخ داده است. این در حالی است که طی سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ در استان‌های آذربایجان شرقی و اصفهان نه تنها ضریب جینی کاهش نیافته است بلکه افزایش نیز یافته است.

در مناطق شهری هم بیشترین کاهش ضریب جینی در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ مربوط به استان‌های یزد و سمنان بوده است. به عبارت دیگر بیشترین کاهش نابرابری در این دو استان در طی ۵ سال رخ داده است. البته استان آذربایجان شرقی که در مناطق روستایی افزایش نابرابری را نشان می‌داد در مناطق شهری دارای رتبه سوم، بیشترین کاهش نابرابری در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ است.

در استان لرستان ضریب جینی سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ افزایش یافته است . البته در نقاط شهری استان همدان نیز تمایل به افزایش مشاهده می شود.

دانلود ضریب جینی – سال ۱۳۹۳

منبع» مرکز آمار ایران

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا