گفت‌وگو با کارشناسان درباره افت شاخص ها/بورس با حرف تکان نمی خورد

[ گفت‌وگو با کارشناسان درباره افت شاخص ها/بورس با حرف تکان نمی خورد ]

انگار بازار سرمایه‌ و سرمایه‌گذاران این روزها دل پرخونی دارند، چون گفته می‌شود «عرضه‌های دولتی انرژی بازار سرمایه را گرفته‌است.» این مطلب را بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند. طی روزهای گذشته شاخص‌ها با در پیش گرفتن روند نزولی ، تابلوی بورس را قرمز پوش کرده‌اند. بورس تهران که ماه ها منتظر نتایج مذاکرات ایران با۱ + ۵ بود پس از اعلام حصول توافق بر خلاف انتظار وارد کانال نزولی شد . این در حالی است که معمولا بورس با شرایطی روانی به شدت متاثر از اخبار سیاسی است. با این حال بورس تهران که در انتظار، نتیجه دادن مذاکرات هسته ای بود، بعد از انتشار خبر توافق بر خلاف انتظار روند منفی به خود گرفت.  روند نزولی بورس تهران از سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و تا آخرین روز معاملاتی هفته جاری ادامه یافت. این روند نزولی سبب کاهش بازدهی بورس ودرنتیجه زیان ۲ درصدی سهامداران در هفته گذشته شد. در مواردی حتی گفته می‌شود در حال حاضر روند بازار سرمایه مشکوک بوده و سهامداران نباید انتظار رشد در این شرایط را داشته باشند زیرا در حال حاضر موضوع ورود نقدینگی در بازار اثر گذار بوده و دولت نمی داند که بازار سرمایه چقدر می تواند در افکار عمومی موثر باشد. زیرا در شرایط فعلی حمایت خاصی از بازار سرمایه صورت نمی‌گیرد و چون ۸۰ درصد بازیگران بازار دولتی هستند، نگرانی در بازار وجود دارد.بنابراین سهامداران در شرایط فعلی در انتظار تصمیمات سیاسی و اقتصادی هستند تا سرمایه از سوی بانک به سمت بازار حرکت کند زیرا کاهش ۲ درصدی سود، عملا تاثیری در حرکت نقدینگی از سوی بانک به بورس نداشت بنابر این هرچقدر شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را واقعی‌تر کند عملا رشد بازار سرمایه را به دنبال دارد. در این مدت تمام سهام‌هایی که جهت دهنده بازار بوده‌اند مثل گروه بانکی و خودرو سازی همه متعلق به شرکت‌های دولتی بوده‌اند.  یک تحلیلگر بازار سرمایه در این باره می‌گوید: در دوران پسا تحریم ساختارهای اقتصادی به سوی بهبود در سرمایه‌گذاری‌ها پیش خواهد رفت. حمیدرضا میرمعینی در گفت‌و‌گو با «قانون» توضیح می‌دهد: با توجه به قالب سیاست‌گذاری‌های جدید دولت بازار سرمایه نیز  به سمت توسعه پیش خواهد رفت  البته به طور قطع یک شبه نمی‌توان ره صد سال رفت. میرمعینی در ادامه با اشاره به برخورد مجلس با موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها تصریح می‌کند : اوضاع تحریم‌ها هنوز به طور کامل مشخص نشده است وچراکه با وجود همه پیش‌بینی‌های مثبت  به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است. همین مسئله ممکن است تردیدهایی را به جا بگذارد که رفتارها در بورس  وکل‌اقتصاد قدری محافظه کارانه تر شکل بگیرد. به گفته وی در کل این خوش‌بینی وجود دارد که اتفاقات مثبت رخ دهد؛  به تبع این رشد و پیشرفت اقتصادی نیز بازار سرمایه با شکوفایی مواجه خواهد شد.

 شکوفایی بورس در گروی لغو تحریم‌ها نبود 
در همین حال غلامحسین دوانی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه روند سرمایه‌گذاری در بورس را نه بر اساس هیجانات که بر اساس منطق اقتصاد ایران می‌سنجد و می‌گوید: لغو تحریم‌ها به تنهایی نخواهد توانست مشکلات بازار سرمایه در ایران را حل و فصل کند. دوانی در گفت‌و‌گو با «قانون» عنوان کرد: رشد بازار سرمایه تنها در گروی رشد اقتصادی محقق خواهدشد که این امر هم به اراده دولت برای رفع موانع اقتصادی بستگی دارد.

 چرا بازار به استقبال این نشانه‌های مثبت نمی‌رود 
میر معینی در توضیخ اینکه چرا بازار سرمایه در هفته گذشته سیر نزولی به خود گرفته است نیز اظهار می‌کند: تا زمانی که بازار رشد نکند و درجا بزند افت خواهیم داشت؛  دلایلی که باعث شد هدایت نقدینگی به سوی بازار صورت نگیرد عدم وجود نقدینگی کافی است. وی برای مصداقی‌تر شدن این اظهار نظر توضیح می‌دهد: موضوع آن است که قبل از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها حجم چشمگیری از پول وارد بازار سرمایه ایران شده بود ولی با توجه به عرضه‌های سنگینی که شرکت‌های تولیدی، نهادهای سرمایه‌گذاری دولتی و سازمان خصوصی‌سازی انجام داده‌اند تقریبا انرژی آن نقدینگی‌ها را گرفتند؛  بعد از توافق انتظار می‌رفت سیل عظیمی از خریداران پشت سهام‌ها شکل بگیرد و چون این اتفاق نیفتاد بازار سرمایه مردد شد و همه سرمایه‌گذاران فروشنده شدند. وی تاکید می‌کند: بازار سرمایه در حال حاضر نیاز به محرک دارد که به یقین رشد اقتصادی‌است که این تحرک را ایجاد خواهد کرد. موضوع دیگر بحث برگزاری شرکت‌ها در سال مالی قبل بود که این مجامع بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

  سرمایه‌های بلوکه شده به بورس می‌روند؟ 
به اعتقاد این تحلیلگر بازار سرمایه، هیچ رقمی از دارایی‌های بلوکه شده وارد بازار سرمایه نخواهد شد اما تنها از یک طریق می‌تواند تاثیر غیر مستقیم خود را بر این بازار نشان دهد، اینکه این پول‌ها وارد چرخه اقتصاد شده و بدنه مالی دولت را تقویت کند تا شاید دولت دست از سرعرضه‌های دولتی در بورس بر دارد.  وی باز هم تصریح می‌کند : دولت به جای اینکه محرک در بازار سرمایه ایجاد کند انرژی این بازار را می‌گیرد.  وی در بخش دیگری از اظها نظر خود به «قانون» می‌گوید :  به نظر می‌رسد دولت هنوز صلاح ندیده است که قیمت‌ها رشد کند. دولت به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در بازار سرمایه کشور چالش روند افت و خیز در بازار سرمایه را به‌دست گرفته است. 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا