سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات ‌شد

[سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز مشمول مالیات ‌شد]

درحالی‌که حسین وکیلی، معاون سازمان مالیاتی کشور چندی پیش، مجموع فرارهای مالیاتی در مالیات مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض را ١٢٠ تا ١٣٠‌هزار ‌میلیارد تومان اعلام کرده بود، علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی رقم اعلام شده را اشتباه محاسباتی خواند و به بیان توضیح دراین رابطه پرداخت. او دریک نشست خبری، با تأکید بر این‌که کف فرار مالیاتی در کشور ۱۴‌هزار ‌میلیارد تومان است، نه ۱۲۰هزار‌ میلیارد تومان، اعلام کرد که ٢٠‌درصد از تولید ناخالص داخلی (٢٠٠‌هزار‌ میلیارد تومان) زیر چتر مالیات نیست اما نباید این را با فرار مالیاتی اشتباه گرفت.او در توضیح موضوع ادامه داد که باید ١۵‌درصد تولید ناخالص داخلی به‌عنوان مالیات دریافت شود که حتی اگر براساس این شاخص هم بخواهیم فرار مالیاتی را محاسبه کنیم رقم به ٢٨‌هزار‌میلیارد تومان می‌رسد؛ البته در کشورهای دنیا ١٠‌درصد از تولید ناخالص داخلی برای فرار مالیاتی حد مجاز است و ما باید علاوه بر این ١٠‌درصد به فکر جلوگیری از فرار ١٠، ١۵‌درصد دیگر باشیم.وی تأکید کرد: هم‌اکنون ٧٠‌هزار ‌میلیارد تومان مالیات می‌گیریم. یعنی ٧‌درصد از تولید ناخالص داخلی به‌عنوان مالیات تلقی می‌شود.

مقابله مالیاتی با غیرمجازها
رئیس سازمان امور مالیاتی در بخش دیگری از سخنان خود به ابزارهای مالیاتی مقابله با موسسات مالی غیرمجاز هم گریزی زد و با تأکید بر این‌که بیش از سه‌سال است که از بانک مرکزی تقاضا دارد برای ساماندهی به موسسات مالی غیرمجاز توافقی را با سازمان امور مالیاتی انجام دهد، گفت: این موسسات نظم پولی و نظم اقتصاد را برهم می‌زنند. این مقام مسئول با تأکید بر این‌که موسسات مالی مجاز مشمول تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی خواهند شد، گفت: اما موسسات مالی غیرمجاز این معافیت‌ها را نخواهند داشت. همچنین بر اساس قوانین اگر بانک مجاز سود سپرده بدهد، سپرده آن معاف از مالیات است، اما اگر موسسه غیرمجاز سود بدهد آن سود مشمول مالیات خواهد شد و برای این موسسه هزینه‌ تلقی نمی‌شود. عسکری همچنین اظهار کرد: در مورد سپرده‌گذارانی که از موسسات غیرمجاز سود دریافت می‌کنند، این سود به منزله درآمد است و از آن نیز مالیات گرفته می‌شود.
به گفته او سازمان امور مالیاتی درحال انجام توافقی با بانک مرکزی است تا این مالیات‌ها را از موسسات غیرمجاز دریافت و از این طریق این موسسات را وادار به ادغام یا دریافت مجوز کند.این مقام مسئول در ادامه به هماهنگی و همکاری با نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: از ٢ ماه قبل هماهنگی با نیروی انتظامی و سازمان مالیاتی آغاز شده که افرادی که فرار مالیاتی و پولشویی دارند شناسایی شوند.

١۵٠٠ شرکت و ۴۵‌درصد مالیات ایران
رئیس‌کل سازمان مالیاتی در ادامه گفت: ۴۵‌درصد مالیات ایران از ١۵٠٠ شرکت گرفته می‌شود. امسال ۴‌میلیون و ٨٠٠ اظهارنامه دریافت کردیم ولی ۴۵‌درصد مالیات دریافتی از ١۵٠٠ شرکت بوده است.

اطلاعات حذف یارانه رابه حاکمیت می‌دهیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان مالیاتی در راستای ضرورت حذف ۶‌میلیون ثروتمند از فهرست یارانه‌بگیران اطلاعات را به دولت داده است یا خیر گفت: این‌که دولت برای اجرای قانون نیازمند دسترسی به اطلاعات است، امری طبیعی بوده و در قانون هدفمندی اگر بخواهد حکم قانون اجرا شود باید مالیات غیرنیازمندان حذف شود و طبیعی است که برای حذف یارانه این افراد باید اطلاعاتی در اختیار دولت قرار گیرد.معاون وزیر اقتصاد افزود: اما تاکنون از سازمان مالیاتی اطلاعاتی را برای حذف یارانه افراد غیر نیازمند نخواسته‌اند. اگر ضرورت باشد سازمان اطلاعات را به نهاد حاکمیتی که به آن نیاز دارد می‌دهد ولی افشای اطلاعات برای نهادهای غیرحاکمیتی صورت نمی‌گیرد.
او درباره این‌که واردکنندگان خودرو چه میزان مالیات پرداخت کرده‌اند، گفت: در کشور شرکت‌هایی وارد‌کننده خودرو هستند ولی مالیات واقعی نمی‌دهند. ما به پرونده این شرکت‌ها رسیدگی می‌کنیم و اگر گمان ببریم مودیان کتمان مالیات می‌کنند حتما با ابزارهای قانونی با آنها برخورد خواهیم کرد.
عسکری این را هم گفت که سازمان مالیاتی مالیات را براساس درآمد می‌گیرد، هر چند هنوز خیلی از مودیان هستند که براساس درآمد واقعی مالیات نمی‌دهند و سازمان فعلا مراعاتشان را می‌کند. این افراد به خاطر این اعتراض می‌کنند که از قدم‌های بزرگ سازمان مالیاتی نگران هستند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا