تغییر در شرایط بازنشستگی برای کارگران باسابقه بی‌عدالتی است

[تغییر در شرایط بازنشستگی برای کارگران باسابقه بی‌عدالتی است]

عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: در شرایطی که وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی بر اجرای مقررات قوانین کار و تامین اجتماعی نظارت کافی را ندارند، نمی‌توان با تغییر مقررات شرایط بازنشستگی کارگران با سابقه را سخت‌تر کرد.

«اولیا علی بیگی» با اعلام این خبر گفت: از قرار معلوم معاونت فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی قصد دارد تا در راستای ایجاد تعادل میان منابع و مصارف خود رویه محاسبه مستمری بازنشستگان را تغییر دهد اما در کنار این کار بهتر است تا سازمان تامین اجتماعی برای وصول طلب یکصد هزار میلیاردی خود از دولت چاره‌ اندیشی کند.

وی ادامه داد: هرچند از نظر عقلی استدلال سازمان تامین اجتماعی برای تغییر رویه موجود منطقی است اما با توجه به اینکه همین ساختار موجود در مورد بسیاری از کارگران لحاظ نمی‌شود، قطعا با تغییر شرایط کارگران بیمه شده زیان خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: سازمان تامین اجتماعی زمانی می‌تواند برای محاسبه مستمری بازتشستگی کارگر به جای محاسبه میانگین دو سال و حتی پنج سال آخر پرداختی حق بیمه، میانگین کل دوران پرداخت شدن حق بیمه او را مورد استفاده قرار دهد که دست کم مقررات کار و تامین از ابتدا بصورت کامل به اجرا درآید.

علی بیگی افزود: کارگران در شرایط عادی باید ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند و حداقل کارگر در سن پنجاه سالگی بازنشسته شوند قبلا ملاک میزان حقوق بازنشستگی کارگران از صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال پایان خدمتشان بود که در برنانه پنجم توسعه به پنج سال آخر خدمت تغییر پیدا کرد که امری بسیار واجب ومهم برای صندوق بود.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی افزود: این طرح اگر به درستی به اجرا درآید طرح بدی نیست اما این طرح برای کارگرانی که در آینده‌ای نزدیک بازنشسته می‌شوند بی‌عدالتی است زیرا طرح طبقه بندی مشاغل به درستی اجرا نشده و نوع بیمه اکثر کارگران به سازمان تامین اجتماعی غیر واقعی اعلام شده است.

وی تاکید کرد: اگراین طرح بخواهد به ضرر جامعه کارگری عمل کند تشکل‌های کارگری در مقابل آن سکوت نمی‌کنند.

علی بیگی افزود: سازمان تامین اجتماعی به دوران سالخوردگی خود رسیده و طبعا منابع ومصارفش به سر به سری رسیده است، باید راهکارهایی پیش بینی کنیم که این سازمان با تدابیر مناسب برنامه‌ای برای بیمه شدگان و بازنشستگان فراهم کنند.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی با آن روبروست باید تلاش کنیم از این شرایط عبور کنیم، چند راهکار وجود دارد برای خروج از معضلات سازمان تامین اجتماعی: اول اینکه در بحث مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت که بیش از ۹۳ میلیارد است، دولت باید هرچه زود‌تر این دیون را به سازمان پرداخت کند.

وی افزود: دولت می‌تواند بدهی خود را به شیوه‌ای در سنواتی ببیند که اگر مطالبات سازمان در ردیف بودجه سنواتی پیش بینی شود، راهکار کارسازی است.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور بیان کرد: اکنون که تنظیم قانون پنج ساله توسعه ششم کشور هستیم، دولت می‌تواند طی چند سال با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بدهی‌اش را به صندوق سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

وی افزود: در مرحله بعدی تکالیفی که دولت به سازمان تامین اجتماعی تحمیل می‌کند مانند سالهای قبل بدون پشتوانه مالی نباشد زیرا اگر پشتوانه مالی در نظر گرفته نشود مانند اکنون بر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی افزوده می‌شود.

علی بیگی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی سازمانی بیمه‌گر است و بیمه شده‌ها جزء احاد ملت هستند و اگر مشکلات این صندوق بیمه‌ای با دولت حل نشود این صندوق که غیر دولتی است و منابعش از تلاش و مزد کارگران تامین می‌شود نمی‌تواند خدمات مناسبی به بیمه شدگان و بازنشستگان خود ارائه کند.

عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: هم دولت و هم مجلس باید از تکالیف بدون پشتوانه مالی پرهیز کنند، دولت باید توجه جدی به منابع سازمان تامین اجتماعی داشته باشد تا آینده این صندوق به خطر نیفتد.

وی افزود: دولت در مقابل بیمه همگانی مسئول است اما سازمان تامین اجتماعی فقط در مقابل بیمه شدگان خود وبازنشستگان و مستمری‌بگیران خودش مسئول است.

علی بیگی گفت: در بحث بعدی بهداشت و درمان وظیفه دولت است که باید رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهد. اما بار‌ها سازمان تامین اجتماعی بار‌ها ایثار کرده و در مسائل درمانی و درمانگاه‌هایی برای بازنشستگان و مستمری بگیران فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: دولت باید هر ساله مبلغی به صندوق سازمان تامین اجتماعی واریز کند تا صندوق از سربه سری خارج شود.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور گفت: در دولت سابق به جای پرداخت نقدی بدهی‌های به سازمان تامین اجتماعی سهام تعدادی شرکت‌ها و کارخانجات و پالایشگاه لاوان و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کردند.

وی اظهار داشت: البته بسیاری از این کارخانجات و شرکت‌ها به مرحله ورشکستگی رسیده بودند که به سازمان واگذار شدند و عملا سودی برای شرکت نداشتند فقط پالایشگاه‌ها و چند کارخانه به سود دهی رسید اما زمزمه‌هایی برای باز پس گیری پالایشگاه‌ها و کارخانجات سود ده از عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی شنیده می‌شود.

علی بیگی تاکید کرد: دولت باید حسن نیت خود را به جامعه کارگری و سازمان تامین اجتماعی با پرداخت بدهی خود به صندوق سازمان تامین اجتماعی نشان دهد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا