تعویق تصمیم‌گیری درباره نرخ سود با لغو جلسه شورای پول و اعتبار

[تعویق تصمیم‌گیری درباره نرخ سود با لغو جلسه شورای پول و اعتبار]

جلسه امروز شورای پول و اعتبار بنا به دلایلی، لغو شد تا تصمیم‌گیری درباره نرخ سود بانکی هم به تعویق بیفتد.

دفتر محمدرضا پورابراهیمی عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار درباره جلسه امروز این شورا کسب اطلاع کرد: «بانک مرکزی منتفی شدن این جلسه را به دفتر ما اعلام کرده است.»

این در حالی است که قرار بود اعضای شورای پول و اعتبار عصر سه شنبه در بانک مرکزی دور هم بیایند تا درباره ۷ موضوع از جمله ضوابط ناظر بر حداقل استاندارد شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط موسسات اعتباری، ساختار سهامداری بانک‌ها، آئین نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و اعطای تسهیلات اشتغال به مددجویان تصمیم گیری کنند.

همچنین شورای پول و اعتبار بررسی دستورالعمل نحوه محاسبه ذخیره مطالبات موسسات اعتباری، زمان لازم الاجرا شدن فرم‌های یکنواخت عقود اسلامی(مضاربه) و اعطای تسهیلات ساخت و احداث انفرادی مسکن از محل حساب صندوق پس انداز مسکن یکم را در دستور کار داشت.

در همین حال، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته بود: قرار است اعضای شورای پول و اعتبار در نشست سه شنبه هفته جاری خود موضوع کاهش نرخ سود را مورد بررسی و احتمالا تصویب قرار دهند. استدلال طیب نیا این است که به دلیل کاهش نرخ تورم، انتظار می‌رود نرخ سود هم کاهش پیدا کند.

وزیر اقتصاد در این باره افزوده بود: به ‌رغم اینکه نرخ تورم کاهش پیدا کرده، نرخ سود بانکی در حد بالایی است که نه با شرایط بازار سرمایه سازگاری دارد و نه با بازدهی بخش واقعی اقتصاد. در بسته سیاست پولی که به دنبال دستور رئیس جمهور در ارتباط با نامه ۴ وزیر صادر کرده است، تدوین شده، هر دو موضوع را مدنظر داریم و اگر صرفا نرخ سود را به طور دستوری کاهش دهیم بدون اینکه نیاز بنگاه ها به نقدینگی تامین شود، طبیعی است که سیاستی ناموفق خواهد بود.

این وعده پیش از این از سوی ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر بازنگری در نرخ های سود بانکی هر سه ماه یکبار هم داده شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا