راهنمای استفاده از سامانه ارسال اطلاعات مالیات تکلیفی پیمانکاران

[راهنمای استفاده از سامانه ارسال اطلاعات مالیات تکلیفی پیمانکاران]

۱- ورود به سامانه:
فقط مودیانی که در سامانه ثبت نام شماره اقتصادی جدید ثبت نام نموده‌‌اند و دارای نام کاربری و رمز عبور دریافتی بصورت کتبی و در قالب نامه می‌باشند، میتوانند از این سامانه استفاده نمایند. برای سایر مودیان دریافت لیست پیمانکاران از طریق دریافت فایل بوده و ثبت قبوض در اداره امور مالیاتی انجام خواهد پذیرفت.

gd-01
۲- ورود اطلاعات چک:
در صفحه‌ی اصلی با کلیک بر روی لینک ورود اطلاعات چک میتوان اطلاعات چک ارائه شده را وارد نمود.

gd-02
*لازم به ذکر است کلیه‌ی موارد به جز قسمت‌های کد شعبه و شماره حساب الزامی است و همچنین در صورتی که بانک مربوط به چک “بانک ملی” باشد ورود کد شعبه و شماره حساب نیز الزامی میباشد.

پس از ثبت اطلاعات چک در صورت نداشتن خطا، اطلاعات چک ثبت شده و صفحه مربوط به ورود اطلاعات پیمانکاران مشاهده خواهد شد.

gd-03
۳- ورود اطلاعات پیمانکاران:
این مرحله به دو روش امکانپذیر می‌باشد:
۳-۱- در این روش، ثبت پیمانکاران به صورت تک تک امکانپذیر است. با ورود اطلاعات پیمانکار و زدن دکمه ثبت پیمانکار ثبت می‌شود.

gd-04
از نکات موجود در این قسمت میتوان به نام پیمانکار اشاره کرد. در صورتی که نوع پیمانکار ورودی حقوقی باشد با وارد نمودن کد اقتصادی ۱۲ رقمی صحیح سیستم به صورت خودکار نام پیمانکار را از سامانه کد اقتصادی دریافت خواهد نمود و طبعا در صورت صحیح نبودن کد اقتصادی امکان ثبت این پیمانکار وجود نخواهد داشت.

gd-05
در صورتی که نوع پیمانکار حقیقی باشد و در صورت وجود اطلاعات شماره ملی، اطلاعات نام پیمانکار از سامانه صدور قبوض دریافت خواهد شد و در صورت عدم وجود اطلاعات می‌بایست نام و نام‌خانوادگی پیمانکار را به طور کامل وارد نمایید.

gd-06
توجه: در صورتی که مجموع مالیات تکلیفی پیمانکاران ورودی مربوط به این چک از مبلغ چک وارد شده بیشتر باشد امکان ورود اطلاعات جدید وجود ندارد. در صورت لزوم میتوانید مبلغ چک را از منوی “چک‌های ثبت شده” در صفحه‌ی اصلی که در قسمت بعدی توضیح داده خواهد شد ویرایش نموده و اقدام به ورود پیمانکار جدید نمایید.

۳-۲- روش بارگذاری فایل:

gd-07
در روش ارسال اطلاعات پیمانکاران توسط بارگذاری فایل، اطلاعات در قالب یک فایل TXT با فرمت مشخص ذیل به صورت یکجا میتواند بارگذاری شود.

ردیف عنوان تعداد کاراکتر ثابت به رقم مقادیر پیشفرض
۱ نوع پیمانکار  ۱  ۱-حقوقی ۲- حقیقی ۳- اتباع خارجی
۲ کاراکتر جداکننده |
۳  شماره اقتصادی(برای اشخاص حقوقی)
یا
شماره ملی (برای اشخاص حقیقی)
یا
شماره فراگیر (برای اتباع خارجی)
 ۱۲

۱۰

۱۱ تا ۱۲

۴  کاراکتر جداکننده |
۵  شناسه ملی (برای اشخاص حقیقی) ۱۱  درصورت عدم وجود کاراکتر خالی ثبت شود
۶  کاراکتر جداکننده |
۷  نام پیمانکار (نام شرکت برای اشخاص حقوقی)
نام و نام خانوادگی ( برای اشخاص حقیقی و خارجی)
حداکثر ۱۵۰
۸  کاراکتر جداکننده |
۹  آدرس پیمانکار حداکثر ۵۰۰
۱۰   کاراکتر جداکننده |
۱۱  کدپستی ۱۰
۱۲   کاراکتر جداکننده |
۱۳  مبلغ مالیات  حداکثر ۱۸  فقط عدد و بدون هرگونه کاراکتر جداکننده

توضیحات:
– طبق جدول فوق برای تفکیک ستون‌ها هر سطر از کاراکتر | استفاده شود.
– اطلاعات هر سطر با سطر بعدی با کاراکتر Enter از هم جدا شوند و همچنین سطر آخر نیز به کاراکتر Enter ختم شود.
– فرمت فایل می‌بایست در قالب UTF-8 باشد.
– توجه داشته باشید که در صورت تنها یک مورد کدملی یا کداقتصادی اشتباه و یا بیشتر بود جمع مبالغ مالیات‌های پیمانکاری ورودی، فایل بارگذاری رد خواهد شد.
به طور مثال:
نوع پیمانکار ( در صورت حقوقی بودن ۱, در صورت حقیفی بودن ۲, در صورت اتباع خارجی ۳ ) | کد اقتصادی/شماره ملی/ شماره فراگیر | شناسه ملی در صورت حقوقی بودن پیمانکار ( در غیر اینصورت در این قسمت کاراکتر خالی قرار میگیرد ) | نام پیمانکار | آدرس | کدپستی ۱۱ رقمی | مبلغ مالیات

پس از بارگذاری فایل مورد نظر حالت‌هایی که ممکن است در بارگذاری فایل ایجاد شود به صورت زیر است:

  • فایل مطابق با ساختار ارائه شده نباشد:

gd-08همانطور که در شکل دیده میشود فایل در صورت وجود مشکل ساختاری به شکل فوق نمایش داده میشود تا کارفرما نسبت به تصحیح آن اقدام نماید.

  • فایل دارای عدم شباهت اسمی با کارفرمایان سیستم باشد

در صورتی که فایل ارسال شده مشکلی از بابت ساختاری نداشته باشد، اما پیمانکاران معرفی شده در فایل در سیستم تعریف نشده باشند یا دارای عدم تطابق اسمی باشند جدول اخطار نمایش داده میشود. در صورت تمایل کاربر با زدن دکمه تایید در پایین جدول فایل، ارائه شده وارد سیستم میشود.

  • فایل بدون مشکل باشد

gd-09
در صورت عدم مشکل ذکر شده، سیستم جدول اطلاعات فایل را نمایش داده و منتظر تایید کاربر خواهد ماند. در صورت عدم تایید توسط کاربر سیستم اطلاعات را ذخیره نخواهد کرد و در صورت تایید، سیستم به صفحه نمایش پیمانکاران خواهد رفت.

۴- مشاهده اطلاعات تمام چک های وارد شده

gd-10
با انتخاب لینک “چک‌های ثبت شده” در صفحه‌ی اصلی، شکل فوق نمایش داده خواهد شد و میتوان لیست چک‌های ثبت شده ( تبدیل نشده به قبوض مالیاتی در اداره کل ) و همچنین لینک لیست مربوط به هرکدام را مشاهده نمود.

از امکانات این قسمت میتوان به اضافه کردن، ویرایش یا حذف چک وارد شده، اضافه کردن، ویرایش یا حذف یک یا چند پیمانکار اشاره کرد.

در صورت برابر بودن مبلغ چک با مجموع مبالغ مالیات پیمانکاران، با دریافت شماره پیگیری و چاپ خلاصه چک، به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه و با ارائه شماره پیگیری به سامانه صدور قبض (قبض بانک)، اقدام به صدور قبوض مالیاتی نمایید.

چکی که توسط شماره پیگیری در اداره کل تبدیل به قبوض مالیاتی شود از لیست اطلاعات چک های وارد شده حذف میشود.

gd-11

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا