جبران حق مسکن ۹۴ با رشد پایه سنوات ۹۵

[جبران حق مسکن ۹۴ با رشد پایه سنوات ۹۵]

بیش از دو‌سال است که نهادهای کارگری به‌خصوص پس از این‌که ارزش پول ملی به شدت کاهش و قدرت خرید کارگران هم به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد؛ در پی آن بودند که بتوانند با افزایش مزایای جانبی و حتی گرفتن بن و سبد کالا سطح معیشت کارگران را افزایش دهند.

اما این کار میسر نشد و تنها با افزایش پایه دستمزد کارگران دستمزدشان تعیین شد.‌ سال گذشته نیز با توجه به افزایش سهم اجاره بها در هزینه‌های زندگی و کاهش دوچندان قدرت خرید کارگران نهادهای صنفی کارگری برای افزایش سهم حق مسکن کارگران تلاش کردند و حتی برای این کار به مراجع ذیصلاح هم شکایت کردند و نتیجه رأی آنها به نفع کارگران بود اما کارفرمایان از این افزایش سرباز زدند و مصوبه افزایش حق مسکن را که در‌ سال ٩٣ لازم‌الاجرا بود، انجام ندادند. حال سیدحسن هفده‌تن معاون روابط کار وزیر کار در مورد حق مسکن کارگران باتوجه به شروع شدن جلسات بررسی دستمزد کارگران برای ‌سال ٩۵ عنوان می‌کند، افزایش پایه سنوات کارگران برای ‌سال ۹۵ به جای حق مسکن در‌ سال جاری پیشنهاد می‌شود، رویکرد شورایعالی کار باید به سمت تامین مزایای انگیزشی ازجمله پایه سنوات باشد. او در پاسخ به این سوال که افزایش ٢٠‌هزار تومانی حق مسکن کارگران سرانجام چه شد، به فارس گفت: حق مسکن کارگران باید از مبلغ ٢٠‌هزار تومان به ۴٠‌هزار تومان افزایش پیدا می‌کرد که با مخالفت کارفرمایان اجرا نشد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود برای جبران این موضوع از برخی مزایای انگیزشی ازجمله پایه سنوات استفاده شود، به‌طوری که رویکرد شورایعالی کار می‌تواند به این سمت حرکت کند، تا  انگیزه نیروی کار افزایش یابد.
معاون روابط کار وزیر کار با بیان این‌که پایه سنوات کارگران در‌ سال ٩۴ از ۵٠٠ تومان به یک‌هزار تومان رسید که می‌تواند در سال‌های آینده با تصمیم شرکای اجتماعی و دولت افزایش یابد چرا که این مصوبه در شورایعالی کار بلافاصله قابلیت اجرایی دارد. نشست ویژه کارگروه مزد‌ سال ٩۵ هم آغاز شده است که ١٠ دستورکار برای نشست‌های شورایعالی کار تعیین شد.

هفده‌تن با اشاره به این‌که دستمزد‌ سال ٩۵ یکی از موضوعات مورد بحث شورایعالی کار خواهد بود، گفت: مشکلات کارگران و توانمندسازی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ازجمله دستورکارهای شورایعالی کار خواهد بود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا