بررسی تکنیکال روند شاخص کل بازار سهام/نقطه برگشت بورس کجاست؟

بررسی تکنیکال روند شاخص کل بازار سهام/نقطه برگشت بورس کجاست؟
کارشناسان معتقدند در صورتی که شاخص کل مرز ۶۰ هزار و ۲۰۰ واحدی را نشکند می‌توان به بازگشت بازار امیدوار بود

روز گذشته شاخص کل بورس تهران روی نقطه ۶۳ هزار و ۲۲۷ واحد ایستاد و به این ترتیب نسبت به روز قبل آن بدون تغییر باقی ماند. بررسی این بازار از دو منظر امکان‌پذیر است؛ نخست آنکه ثبات حرکت شاخص کل در مدار ۶۳ هزار واحد که ۱۵ روز متوالی در این کانال درجا زده حکایت از انتظاری شدید در این بازار دارد. این موضوع را وقتی در کنار قیمت‌های پایین و مناسب سهام می‌گذاریم این نتیجه حاصل می‌شود که زمینه‌های مناسبی برای برگشت بازار وجود دارد که باید با رفع برخی ابهامات به‌خصوص در حوزه هسته‌ای همراه شود. منظر دوم بعد تکنیکال حرکت بازار سهام است. بررسی‌های تکنیکال نشان می‌دهند مادامی که شاخص به مرز ۶۰ هزار واحدی وارد نشود همچنان می‌توان به بازگشت بازار امیدوار بود. این در حالی است که بازار سهام از ابتدای سال تاکنون همچنان با سوددهی ۱/ ۱ درصدی روبه‌رو است که این شرایط در مقایسه با زیان مدت مشابه سال قبل (زیان ۷/ ۵ درصدی) حکایت از ظرفیت مناسب‌تر این بازار در سال جاری دارد. در این بین به عقیده کارشناسان صنایع در حال حاضر نیازمند روشن شدن ابهامات سیاسی-اقتصادی هستند. به عقیده آنها شفافیت در ۵ سیاست دولت شامل سیاست‌های ضدتورمی، خروج از رکود، سیاست‌های ارزی، سیاست‌های پولی و فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها عواملی هستند که بازگشت بورس به مدار رونق را رقم خواهند زد.

بورس تهران با نوسان محدود و فرسایشی قیمت‌ها در یک محدوده مشخص، روزهای آرام و تا حدی کسالت‌بار را برای فعالان خود رقم زده است. در ادامه این مسیر فرسایشی نیز روز گذشته، شاخص بورس تهران پس از نوسانات اندک بدون تغییر خاصی (افت کمتر از یک واحد) در ارتفاع ۶۳ هزار و ۲۲۷ واحد ایستاد تا بازدهی متوسط بازار سهام از ابتدای سال در محدوده ۱۱/ ۱ درصد باقی بماند. در کنار کاهش نسبی قیمت‌ها، مساله مشهود دیگر در روند معاملات فعلی در بازار سرمایه افت محسوس و شدید حجم و ارزش معاملات است که همانند روزهای اخیر حاکی از حاکمیت فضای رکود عمیق در بازار سهام است که از یکسو به دلیل نبود اطمینان از تحولات سیاسی آتی در حوزه مذاکرات هسته‌ای و از سوی دیگر عدم اطمینان سهامداران به بورس تهران است.

کمبود شدید نقدینگی در بورس تهران و دست نگه داشتن سهامداران از خرید و فروش موجب کاهش ارزش و حجم معاملات شده؛ به‌طوری که در معاملات دیروز در مجموع ۲۹۴ میلیون سهم به ارزش ۵۲ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد که حاکی از افت ۲۷ درصدی در حجم معاملات و ۳۷ درصدی درارزش معاملات نسبت به میانگین ماهانه این دو مولفه است. بررسی متغیر شاخص کل بازار سهام به‌عنوان متغیر اصلی نشان‌دهنده عملکرد بورس، در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این متغیر برای پانزدهمین روز معاملاتی در کانال ۶۳ هزار واحدی در حال تجربه نوسانات محدودی بوده که البته بیشتر به سمت کانال ۶۲ هزار واحدی متمایل است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان تکنیکال تا زمانی که شاخص در محدوده ۶۰ هزار واحدی به بالا قرار بگیرد هنوز می‌توان به بازگشت بازار امیدوار بود. در شرایط کنونی و در فصل مجامع معامله‌گران چشم به راه دریافت گزارش‌های ۳ ماهه هستند تا به اطلاعات تازه‌ای در زمینه عملکرد شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند. با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند در شرایط مبهم کنونی انتظار نمی‌رود تغییر خارق العاده‌ای در عملکرد شرکت‌ها نسبت به پیش‌بینی‌های فعلی رقم بخورد. روند بی‌انگیزه بورس و کمبود نقدینگی در بازار از تردید و به تعویق انداختن تصمیمات سرمایه‌گذاران حکایت دارد؛ تردیدی که انتظار می‌رود با اعلام یک نتیجه قطعی از مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های آینده تا حد زیادی از بین رفته و منجر به تعیین روند بازار در کوتاه‌مدت شود.

در این رابطه مهرداد خالقی، کارشناس بازار سهام به شرایط کنونی بورس تهران اشاره کرد و گفت: بورس از نیمه دوم فروردین‌ماه تا‌کنون با شرایط نامناسبی دست و پنجه نرم می‌کند و در حالی که پس ازانتشار بیانیه لوزان، اهالی بازار انتظار داشتند بازار حداقل یک روند رو به رشد با شیب ملایم را تجربه کند، در عمل این اتفاق نیفتاد و بازار سهام بر خلاف تصور اغلب سهامداران رفتار کرد و تقریبا رشد نیمه اول فروردین خود را باز پس گرفت؛ جالب اینکه این رکود مقارن شده با فصل مجامع که معمولا و بطور سنتی بازار در آن به دلیل تقسیم سود مجامع رونق خاص خود را دارد.

دلیل رکود بازار چیست؟

مهرداد خالقی دلایل رکود کنونی بازار سهام و افت شاخص کل را بررسی کرد و گفت: پیچیدگی و ابهام موجود در شرایط سیاسی کشور به خصوص بحث مذاکرات هسته‌ای عملا مهم‌ترین‌ دلیل احتیاط سهامداران در سمت خرید است. وی افزود: دلیل دوم، افزایش نرخ حامل‌های انرژی و به عبارت دیگر دور سوم هدفمندی یارانه‌ها موجب شده است که خریداران با وسواس بیشتری شرکت‌ها را بررسی کنند؛ چرا که عملا افزایش نرخ حامل‌های انرژی موجب افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها و در نتیجه کاهش سود شرکت‌ها می‌شود. این کارشناس بازار سهام دلیل دیگر افت شاخص و رکود بازار را معطوف به گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها کرد و گفت: دلیل سوم شرایط کنونی بازار، گزارش‌های نه چندان دلچسب ۱۲ ماهه شرکت‌ها در کنار برگزاری مجامع با تقسیم سود حداقلی است که نشان از عمق رکود در اقتصاد کشور دارد.

به اعتقاد خالقی، ابهام در مذاکرات هسته‌ای و گزارش‌های نا‌امید‌کننده شرکت‌ها موجب شده است که شاهد کمبود نقدینگی در بازار سهام و در نتیجه افت ارزش معاملات باشیم.

این کارشناس بازار سهام افت و خیزهای شاخص کل را از منظر تحلیل‌های تکنیکال بررسی کرد و گفت: به لحاظ تکنیکی افت و خیزهای شاخص کل را می‌توان در داخل دو خط واگرا محصور کرد، به‌طوری که پس از برخورد شاخص کل در حوالی ۸۹ هزار واحد که خط بالایی تقریبا ۱۶ ماهه است بازار وارد فاز اصلاحی شده و در حال ریزش است. وی افزود: در حال حاضر خط پایینی یا به عبارت دیگر خط روند صعودی فرضی شاخص کل حوالی ۶۰ هزار واحد تا ۶۰ هزار و ۲۰۰ واحد بالا آمده است و می‌توان گفت تا زمانی که این سطح شکسته نشده می‌توان به بازگشت بازار امیدوار بود؛ از طرف دیگر ممکن است ادامه اصلاح بازار در بعد زمان باشد و شاخص در همین محدوده نوسان کند و تنها با یک کندل دیگر در فریم ماهانه بازار به خط حمایتی خود برخورد کند.

خالقی گفت: اما اسیلاتور DT در این فریم به محدوده اشباع از فروشنده وارد شده و در حال چرخش به سمت بالا است، از طرف دیگر در این اسیلاتور احتمال شکل‌گیری واگرایی مخفی مثبت بالا است.

این کارشناس بازار سهام در پایان اظهار کرد: مادامی که محدوده ۶۰ هزار واحد تا ۶۰ هزار و ۲۰۰ واحد معتبر باشد می‌توان به برگشت بازار به سمت بالا امیدوار بود.

در بازار چه گذشت‌؟

در حالی که شاخص کل در پایان معاملات دیروز، بدون تغییر چندانی نسبت به روز قبل در رقم ۶۳ هزار و ۲۲۷ واحد ایستاد، شاخص قیمت وزنی نیز بدون تغییر محسوسی عدد ۲۶ هزار و ۴۷۴ واحد را در کارنامه خود ثبت کرد. در عین حال شاخص بازار اول در حالی با افزایش ۱۷ واحدی محدوده ۴۵ هزار و ۶۳۶ واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با افت ۱۱۵ واحدی به رقم ۱۳۰ هزار و ۳۵۶ واحد رسید.

در بازار دیروز شرکت‌های نفت و گاز تاپیکو، پتروشیمی مبین، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، سرمایه‌گذاری امید، بانک تجارت و توسعه معادن و فلزات تاثیر منفی در شاخص بورس گذاشتند و در مقابل هلدینگ خلیج فارس، کشتیرانی، ارتباطات سیار و سرمایه‌گذاری البرز با رشد خود مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

در بازار روز گذشته شرکت‌های گروه صنعتی بارز، سایپا دیزل و تجارت الکترونیک پارسیان با بیشترین تقاضا و شرکت‌هایی همچون نفت پارس، سیمان قائن و سیمان خزر با بیشترین عرضه مواجه شدند.

در بازار فرابورس نیز، شاخص کل این بازار (آیفکس) بدون تغییر در رقم ۷۱۰ واحد ایستاد. ارزش معاملات این بازار به بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان رسیده که عمده آن ناشی از ارزش معاملات بلوکی صورت گرفته در این بازار است.

در معاملات روز گذشته فرابورس نیز نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و شرکت قاسم ایران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص این بازار بر عهده گرفتند.

حجم و ارزش معاملات سهام در روز گذشته، اگرچه در برخی نمادهای معاملاتی کوچک و اغلب حاضر در بازار دوم با افزایش نسبی نسبت به حجم مبنا روبه‌رو‌ بود؛ اما در مجموع کلیت معاملات بازار سهام همچنان در روندی کم‌رونق به سر می‌برند.

در بازار دیروز، نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، گلوکوزان، نیروترانس، بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو، صنعتی پارس مینو، صنایع کاشی و سرامیک الوند و گروه دارویی البرز بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی بازگشایی شدند.

در عین حال نمادهای معاملاتی شرکت‌های پلاسکوکار، صنعتی مینو، برق عسلویه مپنا، گروه بهمن، صبانور و دارویی لقمان از سوی ناظر بازار متوقف شدند.

000001 000002

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا