کارکنان آزمایشگاه‌های خصوصی طبقه بندی مشاغل‌ ندارند

دبیر جامعه آزمایشگاهیان کشور گفت: مشکلات و مطالبات کارکنان آزمایشگاه‌ها علی الخصوص در بخش خصوصی در سالهای اخیرانباشته شده، در همین راستا، اجرای صحیح طرح رتبه بندی مشاغل می‌تواند تا حد زیادی مشکلات معیشتی کارکنان آزمایشگاههای خصوصی را مرتفع سازد.

«حبیب اللـه فاضلیان دهکردی» در توضیح مطالبات برآورده نشده این تشکل صنفی به ایلنا گفت: به صورت مشخص تمامی کارکنان آزمایشگاه‌ها در بخش دولتی و خصوصی و به ویژه آنهایی که به عنوان کارگر در مراکز خصوصی مشغول کارند از بابت امنیت شغلی و معیشیتی خود بسیار نگران هستند.

وی بابیان اینکه تعداد کارکنان آزمایشگاهی شاغل در مراکز مختلف خصوصی و دولتی سراسر کشور دست کم تا حدود ۵ هزار نفر برآورد می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما، بهبود وضعیت شغلی افرادی است که به عنوان نیروی متخصص و تحت مقررات قانون کار و تامین اجتماعی در بخش خصوصی مشغول کارند.

فاضلیان دهکردی افزود: کارکنان آزمایشگاه‌ها در بخش خصوصی در مقام کارگر با وجود دارا بودن مدارک دانشگاهی با حداقل دستمزد مصوب وزارت کار و بدون امنیت شغلی مشغول به کار هستند.

وی چاره مشکل معیشتی کارکنان آزمایشگاههای خصوصی را اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل دانست و افزود: باید در یک همکاری سه جانبه و زودبازده بین مجلس، وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته مشترکی ایجاد وطرح رتبه بندی مشاغل آزمایشگاهی در دستور کار قرار گیرد تا به این ترتیب سطح دستمزدهای کارکنان آزمایشگاههای خصوصی که دارای مدارک دانشگاهی نیز هستند، افزایش یابد.

وی در رابطه با دیگر مطالبات جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور گفت: مصوبه مشاغل سخت و زیان آور ۱۸ سال است که در هیات دولت وقت تصویب شده و حتی برای اجرا ابلاغ شده است اما وزارت بهداشت از اجرای آن سرباز زده است و این مصوبه تا کنون نه در آزمایشگاههای دولتی و نه در آزمایشگاههای خصوصی اجرا نشده است.

وی یکی دیگر از مطالبات جامعه آزمایشگاهیان بالینی را درخواست اجرای لایحه ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی ودانست و در رابطه با این لایحه گفت: پس ازسپری شدن ۶-۷ سال از زمان تصویب، این لایحه هنوز در مورد جامعه وسیع آزمایشگاهیان اجرایی نشده است.

دهکردی به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در زمان مطرح شدن این طرح، جامعه آزمایشگاهیان جزء اولین پیشگامان حمایت از وزیر بودند اما در سالهای گذشته ما از تحول تدریجی محروم بوده‌ایم. وی افزود: جامعه آزمایشگاهیان بالینی کشور خواهان پیاده سازی نظام جامع آزمایشگاهی هستند که به صورت طرح یا لایحه تنظیم و تصویب شده و بر آن اساس، آزمایشگاه‌ها نظاممند شوند.

فاضلیان دهکردی با اشاره به تجمع صنفی گسترده جامعه آزمایشگاهیان در دهم آبان ماه گفت: پس از اینکه همه راهکارهای قانونی پیگیری مطالبات از قبیل نامه نگاری و رایزنی با مسئولان را امتحان کردیم و هیچ پاسخی دریافت ننمودیم، این تجمع گسترده با مجوز فرمانداری و در نظم و آرامش کامل برگزار شد.

وی با ابراز گله‌مندی از عملکرد صدا وسیما در زمینه پوشش اخبار صنفی گفت: ما از رسانه ملی به خاطر عدم پوشش تجمع گسترده دهم آبان گله مندیم و این بی‌توجهی و نادیده انگاشتن مطالبات جامعه بزرگ آزمایشگاهیان، برای ما بسیار ناراحت کننده است. وی در پایان گفت: در وهله اول، درد بزرگ جامعه آزمایشگاهیان کشور، وجود تبعیض آشکار در جامعه پزشکی و دیده نشدن است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا