بانک مرکزی برای کاهش التهاب نرخ ارز در بازار مداخله می کند

 مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال ۳۶۰۰ تومان را تأیید می کنیم، از برنامه بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز خبر داد و گفت: بانک مرکزی برای کاهش التهاب مجدداً در بازار مداخله می کند.

صمد کریمی در پاسخ به سوالی در باره مهمترین عوامل افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر گفت: آنچه که در روزهای اخیر منجر به افزایش قیمت دلار در بازار شده است از جمله عوامل غیر بنیادی است که به زودی برطرف می شود و فعالان اقتصادی باید از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

کریمی با تاکید بر نظارت و اشراف بانک مرکزی نسبت به تحولات بازار ارز گفت: تحولات بازار ارز و طلا نشان از الگوهای سرمایه گذاری خاصی است که قطعا پایدار نیست.
وی افزود: با توجه به آغاز شمارش معکوس برای اجرایی شدن برجام و اتصال بانکهای کشور به شبکه سوئیفت و همچنین فراهم شدن زمینه برای گشایش ال. سی و فاینانس در مقاطع کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و بالاخره کاهش هزینه های نقل و انتقال پول زمینه برای حذف عوامل غیر بنیادی تاثیر گذار در بازار و افزایش میزان عرضه ارز فراهم می شود.کریمی تاکید کرد: روند کنونی نرخ ارز گذرا است و پایدار نخواهد بود.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه در دو سال اخیر بازار ارز از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود ، گفت: تا قبل از ۲۳ تیر امسال یعنی توافق منجر به برجام ، عرضه ارز بیشتر شد و نرخ کاهش یافت اما بعد از توافق برجام تقاضای ارز فزاینده شد.
کریمی افزود: دلیل اصلی افزایش تقاضا شامل معاملات سوداگرانه ، معاملات اعتباری ، تقاضای فصلی دلار ، قیمت نفت و طلا و نرخ های برابری بود که همه این موارد در بانک مرکزی شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان را تأیید می کنیم ، گفت: براساس سامانه میانگین وزنی معاملات ارزی در بانک مرکزی میانگین وزنی دلار تا دیروز ۳ هزار و ۵۵۰ تومان بود و پیش بینی ما روند دیگری را برای آینده نشان می دهد و معتقدیم این اتفاقات گذرا خواهد بود و این متغیرها پایدار نیست و بعد از دوره ای از بین خواهد رفت.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: عرضه ارز افزایش خواهد یافت و بازار به نقطه تعادلی خود باز می گردد.وی به تلویزیون گفت: اقدامات بانک مرکزی هم آغاز شده است و ما بازار را مرتب رصد می کنیم.کریمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی طبق قانون می تواند در بازار ارز مداخله کند ، افزود: بانک مرکزی برای کاهش التهاب مجدداً در بازار مداخله می کند همان کاری هم که قبلاً انجام داده است.وی درباره اینکه آیا مداخله بانک مرکزی شروع شده است؟ پاسخ داد: با توجه به بررسی بازار این مداخله را بیشتر کردیم.مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: در شرایطی هستیم که بانک مرکزی ورود پیدا می کند و با توجه به منابع ارزی قوی می تواند روی نرخ ها به راحتی اثر بگذارد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در ادامه گفت: روند فزاینده قیمت ارز در بازار از دیروز متوقف شد و الان روند نزولی است.کریمی به شاخص های بازار از جمله تراز تجاری مثبت کشورمان و افزایش منابع ارزی نسبت به منابع مصرفی اشاره کرد و افزود: پس لزومی ندارد که نرخ ارز نوسان زیادی داشته باشد.وی با بیان اینکه هزینه های نقل و انتقال ارز و تبدیل آن در آینده ای نزدیک کاهش می یابد و خطوط اعتباری خارجی در طرح های بزرگ و زیرساخت های کشور وارد می شود، گفت: این یعنی جریان های ورود سرمایه در اقتصاد ایران تقویت می شود و سرعت نقل و انتقال بین المللی ارز کاهش می یابد و این نهایتاً به تسهیل تجارت ، صادرات و واردات کشور کمک می کند و ما به نقطه تعادل در بازار ارز نزدیک می شویم.

وی در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند در بازار ارز سرمایه گذاری کنند دارید؟ گفت: توصیه می کنم که رفتارهای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به گونه ای شکل بگیرد که تحت تأثیر نوسانات زودگذر ارز نباشد.کریمی گفت: توصیه می کنم این افراد قدری بلند مدت تر در این باره فکر کنند و تقاضای خود را در زمانی انجام دهند که ریسک کمتری دارد و قیمت تعادلی ارز کمتر از قیمت فعلی است.

منبع»تسنیم

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا