تداوم افت بورس و ادامه گرانی دلار

امروز دلار تا ۳۶۵۰ تومان نیز رشد کرد. در بازار مبادله‌ای نرخ دلار که به مدت ۵ ماه و نیم بین ۲۹۰۰ و ۳۰۰۰ تومان در حال نوسان بود،پنج شنبه هفته گذشته این سطح روانی را شکست و بالاتر از ۳۰۰۰ تومان قرار گرفت.با عبور از این سطح روانی می توان انتظار تسهیل شرایط برای تک نرخی شدن نرخ ارز را داشت.
در بازار ارز امروز،  شاهد ادامه رشد نرخ دلار بودیم که به نظر می رسد به دو دلیل افزایش تقاضا برای ارز مسافرتی به دلیل نزدیک شدن به ماه های پایانی سال میلادی و هم چنین اربعین حسینی است. ضمن اینکه اینکه نا آرامی های موجود در منطقه در پی انهدام جنگنده روسیه توسط ترکیه و افت ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار در بازار تهران نوعی تقاضای آربیتراژ را به وجود آورده است.

در نتیجه ، امروز دلار تا ۳۶۵۰ تومان نیز رشد کرد. در بازار مبادله‌ای نرخ دلار که به مدت ۵ ماه و نیم بین ۲۹۰۰ و ۳۰۰۰ تومان در حال نوسان بود ،پنج شنبه هفته گذشته این سطح روانی را شکست و بالاتر از ۳۰۰۰ تومان قرار گرفت.با عبور از این سطح روانی می توان انتظار تسهیل شرایط برای تک نرخی شدن نرخ ارز را داشت.

کارشناسان تاثیر افزایش نرخ ارز را روی شرکت های صادراتی فعال در بورس تهران مثبت عنوان می کنند هر چند معتقدند این افزایش نرخ نمی تواند اثرات منفی افت قیمت ها در بازارهای پایه را خنثی کند.

فشار اونس طلا بر سکه
بازار سکه امروز همانند بازار سهام شاهد نزول قیمت‌ها بود به طوری که با افت ۰.۶درصدی نسبت به روز پنج شنبه مواجه شد.به این ترتیب قیمت هر سکه طرح جدید به ۹۰۶ هزار تومان رسید. ریزش سنگین نرخ اونس طلا (رسیدن به کف قیمتی در حدود ۶ سال اخیر) در کنار کاهش تقاضای سکه به دلیل نزدیک شدن به اربعین حسینی از جمله دلایل ریزش قیمت در بازار سکه است.

تداوم افت بورس
امروز شاخص کل بورس تهران با افت ۹۹ واحدی معادل۰.۱۶ درصدی مواجه شد و رقم ۶۲ هزار و ۶۳۵ واحد در کارنامه خود به ثبت رسید.شاخص کل هموزن نیز هم جهت با افت شاخص کل بورس تهران افت ۸ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد را تجربه کرد. به این ترتیب رقم شاخص به رقم شاخص در ابتدای سال خود نزدیک شده است.در معاملات امروز بورس دو نماد«وغدیر» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را داشتند در مقابل دو نماد «فارس» و «جم» مانع از افت بیشتر شاخص کل شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از روزهای پایانی مهرماه در مدار نوسانات کوتاه حرکت می کرده است. به نظر می رسد تقابل دو عامل در معاملات بورس تهران سبب ثبت نوساناتی از این دست شده است به طوری که ادامه روند نزولی قیمت ها در بازار های جهانی موجب نگرانی معامله گران از وضعیت بیش از نیمی از شرکت های بورس تهران شده است.این در حالی است که نزدیک شدن به اجرای رفع تحریم ها در کنار نزدیک شدن قیمت بیشتر سهام به ارزش اسمی خود و هم چنین تلاش های دولت برای خروج از رکود اقتصادی همچنان امیدواری ها را در بازار باقی نگه داشته است به طوری که اکثر کارشناسان سناریوی انتظار تا عملی شدن اثرات دو عامل نامبرده ( خروج از رکود اقتصادی و اجرای رفع تحریم ها) را محتمل ترین سناریو برای معاملات بورس تهران عنوان می کنند.

بازار

آخرین رقم

تغییرات روزانه (درصد)

سهام (شاخص کل)

۶۲۶۳۵

۱۶/۰-

ارز (دلار به تومان)

۳۶۵۰

۵/۰

سکه (طرح جدید به تومان)

۹۰۶۰۰۰

۶/۰

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا