نیمی از بیکاران باسواد،لیسانس دارند

مقطع تحصیلی لیسانس دارای بیشترین تعداد بیکاران در میان شش مقطع تحصیلی است و ۴۵ درصد بیکاران در این مقطع تحصیلی قرار دارند.
اخیرا مرکز آمار گزارش بیکاری سال ۹۳ را منتشر کرده است. با توجه به آنکه مسوولان کشور بارها در مورد افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار هشدار داده و گفته‌اند و بیکاری به قشر با سواد جامعه رسیده، این سوال پیش می‌آید که تعداد بیکاران کدام گروه تحصیلی بیشتر است؟

بر اساس گزارش مرکز آمار مجموع بیکاران شش مقطع دیپلم و پیش‌دانشگاهی، فوق دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای، دکترای تخصصی و سواد آموزی یک میلیون و ۴۱۳ هزار نفر است. از این مجموع ۴۵ درصد بیکاران این شش گروه مورد بررسی دارای مدرک تحصیلی ایسانس هستند. بعد از این گروه، افراد دارای تحصیلات دیپلم و پیش‌دانشگاهی با ۳۴.۵ درصد بیشترین تعداد بیکاران را دارند. ۸.۲ درصد از این بیکاران دارای فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند و ۰.۰۱ درصد آنها دارای تحصیلات دکتری تخصصی هستند.

آمار دیگری هم در مورد وضعیت تحصیلی این افراد وجود دارد. در مجموع یک میلیون و ۵۲ هزار نفر از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند که از کل این تعداد، ۴۸۸ هزار نفر آنان بیکار هستند.

جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر دارای مدرک فوق‌دیپلم دو میلیون و ۳۳۲ هزار نفر است که ۱۶۰ هزار نفر آنان بیکار است. تعداد جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر دارای مدرک لیسانس شش میلیون و ۵۶۳ هزار نفر است که ۶۳۸ هزار نفر آنان بیکار هستند.

یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترای حرفه‌ای هستند که از این میان هم ۱۱۶ هزار نفر بیکار هستند. ۱۰۹ هزار نفر هم دارای مدرک دکتری تخصصی هستند که از این تعداد ۲ هزار نفر آنان بیکار هستند و ۸۰ هزار نفر دیگر شاغل هستند.چهار میلیون و ۸۱۷ هزار نفر از افراد هم بی‌سواد گزارش شده‌اند که ۷۶۷ هزار نفرشان شاغل، ۴۰ هزار نفرشان بیکار و چهار میلیون نفرشان جزو جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.

جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بر حسب فعالیت اقتصادی به تفکیک آخرین مدرک تحصیلی

دیپلم و پیش‌دانشگاهی

فوق دیپلم

لیسانس

فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای

دکترای تخصصی

سوادآموزی

۱۰ ساله و بیشتر

۱۰۵۲۸۲۷۰

۲۳۳۲۱۵۷

۶۵۶۳۸۳۵

۱۳۴۳۷۷۱

۱۰۹۱۰۹

۸۲۱۱۰۳

فعال

۴۴۲۱۷۸۹

۱۰۹۱۴۷۶

۳۱۲۵۸۹۱

۷۹۷۰۳۲

۸۰۹۹۴

۱۴۴۲۱۴

شاغل

۳۹۳۳۵۲۷

۹۳۰۹۷۸

۲۴۸۶۸۹۵

۶۸۰۳۳۹

۷۸۹۶۸

۱۳۷۵۸۹

بیکار

۴۸۸۲۶۲

۱۶۰۴۹۷

۶۳۸۹۹۵

۱۱۶۶۹۲

۲۰۲۵

۶۶۲۴

3425642364
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا