تعریف مشاغل سخت و زیان آور از زبان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران اظهار داشت:‌ بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که در سال ۱۳۸۰ تصویب شد، دو نوع کار سخت و زیان‌آور مشخص شده است.

 

وی ادامه داد: گروه اول مشاغلی است که ماهیتاً سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند مانند افرادی که در معادن کار می‌کنند. بر اساس قانون این افراد مستقیماً جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شوند.

نوربخش خاطر نشان کرد: گروه دوم شغل‌هایی هستند که به خاطر شرایط محیط کار سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند بر این اساس قانون‌گذار کمیته‌ای را متشکل از نماینده کارگر، کارفرما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرده است و بر اساس آیتم‌های دقیق بهداشتی نسبت به آلاینده‌سنجی محیط کار اقدام و تشخیص می‌دهند که شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود یا خیر.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور با کمیته مذکور است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی بر اساس تشخیص این کمیته نسبت به اعمال مشاغل سخت و زیان‌آور اقدام می‌کند.

وی گفت: اصل بر این است که با استفاده از استانداردهای لازم و بهداشت محیط هیچ کاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نباشد تا کارگر مستهلک شود و به جای ۳۰ سال فعالیت با ۲۰ سال بازنشسته شود.

نوربخش تأکید کرد: باید شرایط کارگاه‌ها ایمن باشد تا افرادی که مشغول به کار هستند به دلیل محیطی نامناسب دچار بیماری و بازنشستگی زودهنگام نشوند. وی درباره شغل خبرنگاری و سخت و زیان‌آور آن اظهار داشت‌:‌ خبرنگاران به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ خبرنگارانی که مؤسسات دولتی هستند بر اساس کمیته‌ای که در معاونت نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود شامل سخت و زیان‌آور خواهند شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: خبرنگارانی که تابعه قانون کار هستند مرجع سخت و زیان‌آور بودن شغل آنها کمیته‌ای است که تشکیل خواهد شد و نظر این کمیته تعیین می‌کند که این خبرنگار جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است یا خیر و مجدداً تأکید می‌کنم تأمین اجتماعی با نظر این کمیته سخت و زیان‌آور را اعمال می‌کند.

نوربخش یادآور شد: سخت و زیان‌آور برای تعدیل نیروی انسانی نیست و منطق آن این است که کارگری که تحت آلایندگی‌های جسمی و روحی قرار می‌‌گیرد و موجب می‌شود آن فرد مستهلک شود برای حفظ جسم و روح آن به جای ۳۰ سال با ۲۰ سال کار بازنشست شود.

وی گفت: بر اساس قانون کارفرمایی که پرسنل آن بیش از ۲ سال در محیطی سخت و زیان‌آور فعالیت کنند باید هزینه ایجاد محیط امن را برای پرسنل پرداخت کند و اداره ایمنی وزارت کار باید نظارت بر محیط کار داشته باشد.

نوربخش یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی چندین جلسه با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره بیمه و مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران داشته است که بخشی از مشکلات این اقشار نیز حل شده است و اراده بر این است که مشکل سخت و زیان‌آور شغل خبرنگاران نیز در این دوره حل شود.

منبع»فارس

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا