وزیر اقتصاد به قول‌ خود عمل نکرده است/ انتقاد از مالیات ارزش افزوده طلا

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه وزیر اقتصاد به قول‌های خود عمل نکرده است، گفت:‌ نباید به اسم خصوصی سازی چوب حراج به سرمایه‌های ملی زد.

 

سیدسعید زمانیان دهکردی در گفت‌وگویی با اشاره به سوالات نمایندگان از وزیر امور اقتصادی و دارایی در کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: یکی از سوالات مربوط به تلاش غیرمتعارف سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری آلومینیوم المهدی(عج) و همچنین ضرورت شفاف برخورد کردن برای اخذ مالیات‌ها و روشن نمودن نوع محاسبه و شاخص‌ها و کسب درآمدها و هزینه‌های ضروری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تعیین موارد مربوط به قیمت‌ها سؤال دیگری از طیب‌نیا است، اظهار داشت: شاخص قیمت‌ها در بازار، کنترل و نظارت نهاده‌های کشاورزی، شاخص تورم، تعیین قیمت تضمینی کالاها و مسائل مختلف مطرح خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طیب نیا باید در مورد عدم برنامه‌ریزی و ساماندهی بانک‌ها و وضعیت نامناسب اقتصادی در زمینه واردات،‌ صادرات، سرمایه در گردش و مرتفع نشدن مشکلات واحدهای تولیدی پاسخ دهد.

زمانیان با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد قول مساعد برای حل مشکلات داد، اما تاکنون عمل نکرده است، یادآور شد: یکی از سوالات به استناد ماده ۱۷۰ قانون مالیات ارزش‌ افزوده مبنی بر نحوه پرداخت این مالیات است، فرض کنید که فروشنده مالیات ارزش افزوده را به خریدار یکبار پرداخت کرده، اما این فروشنده ورشکست بشود، باید آن را خریدار بپردازد. این چه قانونی است؟!

زمانیان با اشاره به اخذ مالیات از خرید و فروش طلا، خاطرنشان کرد: طلا کالای سرمایه‌ای است، اما ۹ درصد ارزش‌افزوده، ۲۳ تا ۲۵ درصد کامزد ساخت و ۷ درصد سود اخذ در مجموع حدود ۴۰ درصد می‌شود، اگر فردی پس از خرید نیاز به فروش آن را داشته باشد، ۴۰ درصد قیمت آن را از دست می‌دهد، اگر چند مرتبه طلا خریدوفروش شود، به طور کامل ارزش خود را از دست داده و شما ورشکست می‌شوید.

وی تأکید کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرا نمی‌شود و خلاف بیّن است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان درباره واگذاری آلومینیوم المهدی(عج) به دیوان عدالت اداری شکایت کردند، اظهار داشت: چارچوب اجرای خصوصی سازی اشکال دارد و با چالش‌هایی مواجه است و روند واگذاری ها ایراد داشته و نیاز به کارشناسی بیش‌تر دارد و نباید چوب حراج به سرمایه‌های ملی صورت بگیرد. زمانیان یادآور شد: در شرایط رکود فشار به واحدها برای اخذ مالیات وارد می‌شود.

منبع»فارس

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا