تاکید بر رعایت آیین رفتار حرفه‌ای حسابداران در مراسم بزرگداشت روز حسابدار

مراسم بزرگداشت روز حسابدار با همت جامعه حسابداران رسمی با حضور اعضای این تشکل حرفه‌ای دوشنبه شب برگزار شد و در این مراسم از مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» و خبرنگار این روزنامه به دلیل توجه ویژه به حرفه حسابداری و مقوله شفافیت، تقدیر به عمل آمد.

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی در این مراسم با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از نقش‌آفرینی حسابداران رسمی در سطح کشور گفت: هر روز صحبت از ضرورت بیشتر مبارزه با فساد و رانت‌خواهی و رانت‌خوری در گوشه و کنار کشور می‌شود، اما در این بین گاهی به دلیل شکاف انتظارات موجود در جامعه و همچنین نداشتن تصویر درستی از نقش حسابرسان مستقل و حسابرسی صورت‌های مالی، توقعات خارج از طاقت و انتظارات فراتر از رسالت‌های تعریف شده برای حسابداران رسمی متصور است که این امر نیاز به فرهنگ‌سازی در تمامی سطوح دارد.
محمدتقی شیرخوانی افزود: حرفه حسابرسی در راستای مراقبت از سلامت اقتصادی و پیشگیری از ایجاد محیط مستعد برای این دست تخلفات، با ایفای نقش شفاف‌سازی محیط کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی، نقش پیشگیرانه و اعتماد‌ساز را ایفا می‌کند.

یکی از شاخصه‌های ماندگاری حرفه‌ها طی ادوار گذشته به غیر از دارا بودن دانش و مهارت حرفه‌ای لازم و کافی، پایبندی اعضای آن به کدهای اخلاقی، آیین رفتار حرفه‌ای و اصول و استانداردهای حرفه‌ای است که طبیعتا حرفه حسابرسی مستقل هم از این قاعده مستثنی نیست. دبیرکل «جامعه» خاطرنشان کرد: شاید بتوان حول مباحث اخلاق نظری ساعت‌ها بحث کرد ولی آنچه در یک ساختار حرفه‌ای بین اهالی حرفه به‌عنوان اخلاق عملی و آیین رفتار حرفه‌ای مورد نیاز است چیزی فراتر از آن است.

به‌زعم من حرفه ما امروز بیش از هر چیز به درستکاری نیاز دارد، تجلی این درستکاری با درس و آموزه‌های شفاهی همچون سخنرانی، میسر نمی‌شود و لازم است در عرصه عمل، درستکار بود و در کوران مشکلات و محدودیت‌های عدیده حاکم بر فضای جامعه حرفه‌ای و خدمت‌رسانی، درستکار ماند.شیرخوانی تاکید کرد: ممکن است یک بنگاه‌ اقتصادی یا حتی یک موسسه خدماتی، اعتبارش به میزان دارایی‌های ثابت، ارزش سرمایه‌گذاری‌هایش، کالای ارزشمندی که تولید می‌کند یا هر شاخص مشابه دیگری باشد. ولی اعتبار حرفه حسابرسی مستقل، تنها بر مبنای اعتماد جامعه شکل می‌گیرد که آن نیز وابستگی مستقیم به درستکاری فعالان و اعضای شاغل در این حرفه دارد.

بنابراین برای ماندگار شدن حرفه چاره‌ای جز ارتقای رفتار حرفه‌ای و پایبندی به آن نداریم. دبیرکل «جامعه» سپس گفت: ممکن است تصور کنیم که عدم توجه به آیین رفتار حرفه‌ای کنترل‌های کیفیت کار، منفعت کوتاه‌مدتی برای مجموعه ما خواهد داشت ولی بدون تردید در بلند‌مدت، با سلب اعتماد عمومی، تیشه به ریشه حرفه خواهد زد. وی ادامه داد: نکوداشت «روز حسابدار»، فرصت مغتنمی است برای ارج نهادن بر خدمات حسابداران حرفه‌ای که نخست پذیرش مسوولیت حفظ منافع عمومی را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز حرفه حسابداری کاملا درک کرده‌ و مراقبت حرفه‌ای، رازداری، رفتار و آداب حرفه‌ای را همواره راهنمای عمل و کردار خود قرار داده‌اند.

همچنین آنها که درستکاری و انصاف در عمل و راستگویی را پیشه خود ساخته‌ و بر اساس اصل واقع‌بینی از جانبداری، تضاد منافع یا نفوذ نا بجای دیگران در قضاوت‌های حرفه‌ای پرهیز می‌کنند. از سوی دیگر از کسانی تجلیل می‌شود که کسب صلاحیت حرفه‌ای و حفظ آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند و قوانین و مقررات را رعایت و از انجام اعمالی که حرفه را بی‌اعتبار می‌سازد پرهیز می‌کنند. وی در پایان گفت: هفته جهانی حسابداری، هفته تقدیر و بزرگداشت حسابداران و حسابرسانی است که با رعایت استانداردهای حرفه‌ای، قانونی، مقرراتی و رعایت ارزش‌های اخلاقی و معنوی، نگاهبانانی امین برای ایفای مسوولیت‌هایی هستند که جامعه بر دوش آنان نهاده است. در این مراسم همچنین از حسابداران برگزیده در آزمون رتبه‌بندی تقدیر به عمل آمد و آیین سوگند حسابدار رسمی برای اعضای جدید نیز برپا شد.

منبع»دنیای اقتصاد

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا