محروم‌شدگان از یارانه به ۶ میلیون نفر می‌رسند

[ محروم‌شدگان از یارانه به ۶ میلیون نفر می‌رسند ]

وزیر رفاه دولت بر این باور است طرح دولت برای کاهش دریافت‌کنندگان یارانه جواب داده و از دو میلیون و ١٠٠ نفر حذف شده فقط ١٠ درصد با اعلام اعتراض مجدد به لیست دریافت‌کنندگان بازگشتند. بنابراین این روند تا حذف شش میلیون نفر از افراد پردرآمد که تکلیف قانون بودجه است ادامه خواهد داشت. حذف یارانه شش میلیون نفر ماهانه ٢٧٣ میلیارد تومان از اعتبارات را آزاد می‌کند که در شش ماه باقی مانده از سال حذف این تعداد می‌تواند یک هزار و ۶٣٨ میلیارد تومان را برای جبران کسری‌ها در اختیار دولت قرار دهد. گرچه این تکلیف قرار بود از ابتدای سال اجرایی شده تا سه هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان از اعتبارات مورد نیاز را تامین کند اما ملاحظات امنیتی دولت سبب شد البته این طرح به آهستگی و با در نظر گرفتن همه جوانب اجرایی شود.

همین آهسته پیش رفتن‌های دولت و اعتراض‌ها به حذف یارانه‌ نیز سبب شده بنابر آنچه امروز علی ربیعی، وزیر رفاه می‌گوید تنها ١٠ درصد از یارانه بگیران حذف شوند. واکنش‌ها به حذف پردرآمدها در ابتدای کار دولت بسیار تند بود و حتی در طرح خودانصرافی که دولت چشم امید زیادی به اصلاح لیست دریافت‌کنندگان داشت موج گسترده عدم انصراف موجب شد دوباره نام ٧۶ میلیون ایرانی برای دریافت ماهی ۴۵ هزار و ۵٠٠ تومان در سیستم ثبت شود.

امروز حذف افراد غیرمستحق دولت بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که ٢٨ پایگاه اطلاعاتی به دولت می‌دهد انجام می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: ٢٨ پایگاه اطلاعاتی در یک سال گذشته برای شناسایی شاخص حذف یارانه ایجاد کرده‌ایم و از ٢ میلیون حذف یارانه ٢٠ درصد شکایت کردند که ١٠ درصد آن باز گردانده شد.

وی در توضیح شناسایی شاخص دارایی متذکر شد: از پایگاه ثبت املاک میزان سنجش دارایی مشخص می‌شود اما به حساب بانکی سرکشی نمی‌کنیم و تاکنون دو میلیون و ١٠٠ هزار نفر حذف شده‌اند که از این میان ٨٠ درصد شکایتی نداشته و از ٢٠ درصد شکایت باقی مانده، بعد از توضیح چگونگی حذف، ١٠ درصد متقاعد شده اما ١٠ درصد باقی مانده مشکلات‌شان را بیان کرده‌اند که از این میان دارایی بیمار صعب العلاج در منزل داریم که به این ترتیب یارانه مجدد برقرار شده است. ربیعی ادامه داد: قابل ذکر است که مردم شهرستان کرج سالانه ۵ میلیارد یارانه خود را به بهزیستی پرداخت کرده‌اند.

ایجاد ١۶ هزار شغل با یارانه حذف شده‌ها

اشتغال به عنوان یکی از بحران‌های حال حاضر کشور توجه خاص دولت در برنامه‌ها را می‌طلبد و به همین دلیل نیز وزیر کار در توضیحاتش تاکید کرد: براساس قانون مجلس باید ۶ میلیون نفر حذف شوند تا این درآمد را به سمت اشتغال سوق دهیم.

اما با یک هزار و ۶٣٨ میلیارد تومان اعتباری که از حذف شش میلیون نفر تا پایان سال به دست می‌آید؛ چه میزان شغل می‌توان ایجاد کرد؟ طرح‌های نیمه‌تمام عموما طرح‌های‌ تک و صنعتی است که هزینه ایجاد شغل در این صنایع معمولا رقمی معادل ١٠٠ میلیون تومان برای هر فرد برآورد می‌شود. اگر همین میزان اعتبار را برای ایجاد هر شغل در نظر بگیریم دولت با یارانه حذف شده‌ها می‌تواند ١۶ هزار شغل ایجاد کند اما با توجه به اینکه دولت در نظر دارد این اعتبار به طرح‌های بزرگ و نه طرح‌های خوداشتغالی و زودبازده اختصاص یابد لذا به نظر می‌رسد این رقم در مقابل‌آنچه برای اشتغالزایی بیکاران به آن نیازمندیم، عدد قابل توجهی نباشد.

باید سالانه ٨٠٠ هزار شغل جدید ایجاد کنیم

با این حال در صورت ایجاد ١۶ هزار شغل نیز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد چراکه به گفته ربیعی به زودی بیش از ۵ میلیون نفر بیکار وارد بازار کار خواهند شد که بسیاری از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و خانم‌ها هستند. ربیعی اذعان کرد: برای اینکه بتوانیم نیروهایی را که الان قصد دارند وارد بازار شوند سامان دهیم در سال‌های آتی باید سالانه ۸۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم. به این ترتیب ملاحظه می‌شود که حتی با بازگشت اعتبار یارانه نقدی شش میلیون نفر به چرخه ایجاد شغل نیز باز هم کمبودها در این حوزه فراوان است. ربیعی خاطرنشان کرد: سال ۹۳، ٣٠٠ هزار نفر را از طریق موسسات کاریابی به واحدهای مختلف برای کار معرفی کردیم که ١٠٠ هزار نفرشان شغل پیشنهادی را به دلایل مختلف قبول نکردند. وی به ایجاد ۷۳۵ هزار و ۶۸۳ شغل جدید در سال گذشته بر اساس دفترچه‌های صادر شده تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در همین مدت ۳۲۶ هزار ریزش شغل داشتیم که خالص ایجاد اشتغال بیش از ۴۰۰ هزار نفر بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: میانگین سن اشتغال به کار از ۲۸‌سالگی به ۲۷ سالگی کاهش یافته است. ربیعی با اذعان به برخی اختلافات بین کارگران و کارفرمایان گفت: وقتی عرضه و تقاضای نیروی کار در شرایط اقتصادی سخت می‌شود، مسلما به کارگران فشار وارد خواهد شد. ربیعی افزود: سال گذشته با تفاهم از ریزش ۲۳۷ هزار شغل جلوگیری کردیم. وزیر کار با تاکید بر سخت بودن شرایط حقوق بازنشستگان گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی آنان طی سه سال اخیر ۶۵ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شده است هرچند می‌دانیم این افزایش هم کفاف سختی زندگی آنها را نمی‌دهد. ربیعی با نامناسب دانستن ورودی و خروجی درآمدها و هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی گفت: به همین خاطر مبحث صندوق‌های بازنشستگی در کنار بحران آب و محیط زیست از جمله اولویت‌های برنامه ششم قرار گرفته است.

روند کُند حذف پردرآمدها به دلیل ترس از کاهش محبوبیت

با وجود آنکه انجام آهسته تکلیف قانون به دولت نیز مورد تایید کارشناسان است ولی تحلیلگران معتقدند دولت به دلیل ترس از کاهش محبوبیت و ریزش آرای آتی خود برای حذف پردرآمدها دست به عصا راه می‌رود. پویا جبل عاملی، کارشناس اقتصادی در این باره به «اعتماد» گفت: دولت درحالی برای حذف افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند این دست و آن دست می‌کند که به نظر نمی‌رسد این احتیاط‌‌ها بر میزان رای اخذ شده دولت در آینده تاثیری داشته باشد. او اضافه کرد: دولت از ابتدای کار خود طرح‌های متعددی از جمله جریمه افرادی که در طرح راستی‌آزمایی غیرمستحق شناخته شدند یا سرکشی به حساب بانکی را در لیست برنامه‌های خود جای داد اما هیچ یک از این طرح‌ها اجرا نشد.

به نظر می‌رسد عدم اجرای طرح‌ها بی‌اعتمادی و کاهش محبوبیت بیشتری را برای دولت به بار آورد تا اجرای طرح‌هایی که به مذاق برخی خوش نمی‌آید. به گفته جبل‌عاملی در صورتی که دولت برنامه‌های اعلامی را به صورت جدی دنبال کرده و اجرایی کند جامعه اعتماد بیشتری به آن دولت پیدا خواهند کرد لذا این حجم از احتیاط برای حذف پردرآمدها به نظر می‌رسد توجیه چندانی نداشته باشد. او با بیان اینکه عملیاتی کردن پروژه حذف تا همین سطح نیز قابل تقدیر است، توضیح داد: حتی اگر دولت برای اجرای این پروژه به حساب‌های بانکی افراد سرکشی کند هم جای اعتراض ندارد چرا که وقتی افراد برای دریافت ویزا باید اطلاعات حساب‌های بانکی خود را ارایه دهند؛ اعلام این اطلاعات برای کشور خودشان نیز قابل انجام خواهد بود.

 

اوج بداخلاقی سیاسی در نامه چهار وزیر

علی ربیعی واکنش به نامه چهار تن از وزرا به رییس‌جمهور را اوج بداخلاقی سیاسی دانست و افزود: تصور نمی‌کردم گروهی تا این حد به هر بهانه‌ای به دنبال زمین گیر کردن دولت باشند. وی در مورد نامه چهار وزیر به رییس‌جمهور و هشدار در مورد رکود و اینکه آیا مخاطب این نامه رییس‌جمهور بود؟ گفت: برای درک این نامه و کوهی که از کاه ساخته شد باید نکاتی را عرض کنم. دو جور به نامه نگاه شد. عده‌ای با توهم اختلاف شروع به حرف زدن کردند و عده‌ای گفتند فکر می‌کردیم که رکود بوده که با این نامه به یقین رسیده‌ایم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه موضوع نامه فوق‌العاده ساده بود، ادامه داد: از این دست نامه‌ها بارها نوشته‌ام. مثل نامه در مورد صندوق‌های بازنشستگی. ما زمانی پیش‌بینی می‌کنیم که حدود ٢٠ سال آینده کشور دچار بحران خواهد شد و در ١٠ سال آینده، کشور باید کل درآمدهای خود را به صندوق بدهد، از این رو نامه می‌نویسیم. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه وزرا هفته‌ای دو بار رییس‌جمهور را از نزدیک می‌بینند پس چرا حضوری این مساله را به وی اعلام نکردند، گفت: مشی رییس‌جمهور این است که حتی وقتی شفاهی هم صحبت می‌کنیم برای آنکه بتواند تصمیم‌گیری کرده و دستور بدهد، مسائل کتبی شود. وزرا در هیات وزیران مثل ژنرال هستند و تمام حرف‌های خود را می‌زنند اما در عمل همه سرباز هستند و تصمیم‌ها را اجرایی می‌کنند. این حسن دولت دکتر روحانی است که کار کارشناسی صورت می‌گیرد اما متاسفانه به بداخلاقی قضیه کمتر توجه می‌شود.

بدهی تامین اجتماعی

وی در مورد بدهی تامین اجتماعی به بیمه و داروخانه‌ها نیز گفت: امروز بیمه تامین اجتماعی بدهی داروخانه‌ها و پزشکان را پرداخت کرده است. بدهی به بیمارستان‌ها تا پایان سال ٩٣ نیز پرداخت شده است. بدهی در بیمه سلامت نیز تا یکشنبه آینده برای سال ٩٣ پرداخت می‌شود و بدهی بخش اعظم پزشکان و داروخانه‌ها نیز در اردیبهشت پرداخت شده است.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا