جریمه و آبونمان قبوض برق، مشمول مالیات ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به مشکلات مردم در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قبض برق جزئیات نحوه محاسبات را اعلام کرد.

برخی از مردم به این نکته اعتراض داشتند که چرا خدماتی مانند آبونمان در قبض برق، دارای مالیات بر ارزش افزوده است و از آبونمان هم مالیات می گیرند.

یکی از شهروندان در این باره نوشته: قیض برق ۹۵۸ هزار تومانی به دستم رسیده. جالب است مبلغ مصرف ۷۲۰هزار تومان بوده و این مابه التفاوت از اعمال پیک فصل عوارض برق و آبونمان به وجود آمده سوال من این است چرا مالیات بر ارزش افزوده را برای مصرف در نظر نمیگیرند؟ چرا پس از اعمال همه هزینه ها مالیات بر ارزش افزوده را حساب میکنند؟ در واقع شرکت توزیع برق دارد برای مبالغ مربوط به عوارض برق، پیک فصل و آبونمان مالیات بر ارزش افزوده میگیرد اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر عوارض برق از آن کارهایی است که فقط در کشور ما میتواند رخ دهد چطور از مردمی که مسولانشان در روز روشن و به صورت رسمی در حال سرقت از آنها هستند انتظار داریم در جامعه از یکدیگر کلاهبرداری نکنند دروغ نگویند و…

این نوشته عینا برای مسئولان سازمان مالیاتی کشور از سوی سرویس مشکلات مردم ارسال شد و پاسخ زیر از سوی سازمان مالیاتی کشور داده شد که عینا منتشر می شود:

پاسخ سازمان مالیاتی کشور:

با سلام و احترام
به پیوست پاسخ به سوال مردمی در خصوص «نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قبوض برق» بدین شرح اعلام می‌شود:

«به موجب ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا‌ها و ارائه خدمات در ایران (به استثنای موارد معاف مصرح در ماده ۱۲) و همچنین واردات آن‌ها مشمول مالیات و عوارض می‌باشد. در این راستا هیچگونه معافیتی برای برق پیش بینی نشده است.
همچنین به موجب مفاد ماده (۱۴) قانون فوق مأخذ محاسبه مالیات و عوارض موضوع این قانون جمع بهای کالا یا خدمت مندرج در صورتحساب یا صورت وضعیت (حسب مورد) با رعایت الزامات تبصره ذیل این ماده خواهد بود. بنابراین مؤدیان مشمول و ثبت نام شده این نظام مکلفند مالیات و عوارض متعلقه را نسبت به مبلغ ناخالص مندرج در صورتحساب یا صورت وضعیت (حسب مورد) محاسبه و از طرف دیگر معامله وصول و وفق ترتیبات مقرر در ماده (۲۱) در وجه سازمان امور مالیاتی کشور تادیه نمایند.
بر این اساس بهای برق مصرفی مشتریان ماخذ محاسبه مالیات و عوارض وفق مفاد ماده (۱۴) قانون می‌باشد و عدم شمول مالیات و عوارض بربهای مذکور که از مشتریان اخذ می گردد مغایر با قسمت اخیر اصل (۵۱) قانون اساسی خواهد بود.
شایان ذکر است در مواردی که وجوه دریافتی، جزء‌ بهای برق یا خدمت ارائه شده تلقی نگردد (عرضه کالا و یا ارایه خدمت نباشد)، به عنوان مأخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده نیز محسوب نخواهد شد.
لیکن سایر مبالغ مندرج در قبوض از قبیل آبونمان و جریمه مازاد بر الگوی مصرف که ماهیت آن نرخ بهای برق مصرفی می‌باشد، مشمول مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.»

(توضیح: تاکیدبر کلمات از سوی نویسنده است)

منبع» خبرآنلاین/سازمان امورمالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا