روز حسابدار از حرف تا عمل

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) که ماموریت آن گسترش حرفه‌ حسابداری در سطح بین‌المللی است در سی‌امین سالروز تاسیس خود، برای نخستین بار ۲ تا ۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ (مطابق با ۱۳۸۶ شمسی) را به‌عنوان هفته‌ جهانی حسابداری انتخاب و به تمام اعضای خود در سراسر جهان پیشنهاد کرد که در یکی از روزهای این هفته، با برگزاری مراسمی ویژه از حسابدارا‌ن شاغل در سازمان متبوع خود، تجلیل به عمل آورند و حرفه‌ حسابداری و نقش حسابداران را در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به عموم بشناسانند. فدراسیون یادشده، دارای ۱۷۹ انجمن حرفه‌ای عضو از ۱۳۰ کشور از جمله ایران است و حدود ۸۴/ ۲ میلیون نفر از حسابداران شاغل در حرفه‌ حسابرسی، موسسات تجاری، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و موسسات بخش عمومی و دولتی را نمایندگی می‌کند.

انجمن حسابداران خبره‌ ایران و جامعه‌ حسابداران رسمی ایران به‌عنوان اعضای پیوسته‌ فدراسیون بین‌المللی حسابداران، به دنبال این پیشنهاد، مراسم روز حسابدار سال ۱۳۸۶را در تاریخ ۱۳ آذرماه برگزار کردند. از جمله تصمیمات مهمی که در این نشست گرفته شد این بود که اگر چه هفته‌ حسابداری در سطح جهانی تنها برای سال ۲۰۰۷ انتخاب شده است؛ اما به دلیل آگاهی ناکافی از حرفه‌ حسابداری در ایران، موافقت شد از این ایده در سال‌های بعد نیز برای اعتلای حرفه‌ حسابداری و حسابرسی در کشور استفاده شود. از این‌رو، ۱۴ تا ۲۱ آذرماه هرسال به‌عنوان هفته‌ حسابداری و روز ۱۵ آذرماه به‌عنوان روز حسابدار در ایران انتخاب شد.

روز حسابدار، به منظور برگزاری جشن یا پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای انتخاب نشده است تا به بهانه‌ های مختلف از مسوولیت حرفه‌ای خویش در این روز بکاهیم. بلکه، فرصتی ارزشمند و مغتنم است برای قدرشناسی از خدمات حسابداران در همه‌ مناطق کشور و بالا بردن سطح آگاهی عمومی از نقش حسابداران در شفافیت اطلاعات مالی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی کشور، همچنین عرضه‌ چالش‌های پیش‌روی حرفه‌ حسابداری به فعالان و مدیران اقتصادی کشور، تا توسعه‌ ظرفیت حسابداری کشور و ارتقای منزلت اجتماعی و حقوق مادی و معنوی شاغلان حرفه‌ حسابداری را مورد بازخوانی و توجه قرار دهند.

نظام‌الدین ملک‌آرایی
حسابدار رسمی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا