بررسی چشم‌انداز نرخ ارز در ‌سال ۹۵

در بررسی صنایع بورسی در سال ١٣٩۵ یکی از مهم‌ترین مسائلی که بر سودآوری و چشم‌انداز صنایع بورس اثر می‌گذارد، نرخ ارز در‌ سال آینده است. آنچه از سیاست‌های بانک مرکزی و دولت درحال حاضر برمی‌آید، حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز در‌ سال آینده است.

یکی از نکات برجسته‌ای که در این زمینه مورد سوال اکثر فعالان اقتصادی است، ارزش ذاتی ارز به‌طور متوسط در ‌سال ١٣٩۵ است. با توجه به سیاست‌های دولت به نظر می‌رسد برنامه بانک مرکزی بر آن است که قیمت بازاری ارز متناسب با ارزش ذاتی آن تغییر کند و از این بابت تخمین ارزش ذاتی جهت و میزان تغییرات نرخ ارز را مشخص خواهد کرد.

براساس مطالعات انجام‌شده این نرخ را به‌طور ساده و فارغ از عرضه و تقاضا می‌توان تابع دو متغیر تورم تفاضلی ایران و آمریکا و نرخ رشد اقتصادی تفاضلی ایران و آمریکا درنظر گرفت. در تابع تورم تفاضلی ایران و آمریکا، نرخ تورم در آمریکا به‌طور متوسط برابر با ١,۵ الی ٢‌درصد در ١٠‌سال اخیر بوده است که براساس آمار بانک جهانی برای‌ سال آینده میلادی تا حداکثر یک‌درصد تورم برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی می‌شود. مطابق با پیش‌بینی‌ها از نرخ تورم ایران در‌ سال آینده نیز برابر ١٠‌درصد در‌ سال آینده خواهد بود. لذا از این بابت نرخ ریال ایران باید تقریبا ٩‌درصد در مقابل دلار تضعیف شود. براساس نرخ رشد اقتصادی تفاضلی ایران و آمریکا نیز نرخ رشد اقتصادی بلندمدت آمریکا ٢‌درصد در‌ سال تخمین زده می‌شود و براساس پیش‌بینی بانک جهانی نرخ رشد مورد انتظار اقتصاد آمریکا تا پایان ‌سال ٢٠١۶ برابر ٢.٨‌درصد تخمین زده می‌شود و همچنین مطابق با پیش‌بینی‌های انجام‌شده نرخ رشد اقتصادی ایران برای ٢.۵‌درصد خواهد بود.

لذا از بابت نرخ رشد اقتصادی تفاضلی ایران و آمریکا از این بابت تقریبا ٠.٣‌درصد ریال در برابر دلار تضعیف شود.  آنچه از اعداد فوق مشخص است، افزایش نرخ ارز در ‌سال آینده اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد و متناسب با نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی تفاضلی ایران و آمریکا میزان نرخ رشد مورد انتظار دلار در ‌سال ١٣٩۵ تقریبا ٩.٣‌درصد افزایش خواهد داشت، این نرخ به صورت تقریبی با نرخ رشد بلندمدت متوسط سالیانه ۴٠‌سال اخیر ارز در ایران که تقریبا برابر ١٠.١‌درصد بوده، نیز نزدیک است. بنابراین اگر نرخ ارز را در دی‌ماه امسال برابر ٣۶۵٠تومان درنظر بگیریم تا دی‌ماه ‌سال ١٣٩۵ نرخ ارز به ٣٩٨٠تومان خواهد رسید. با توجه به دو نرخ دی‌ماه ‌سال ١٣٩۴ و دی‌ماه‌ سال ١٣٩۵ می‌توان نرخ متوسط ارز را در یک‌سال پیش‌رو نزدیک به ٣٨٠٠تومان درنظر گرفت. آنچه در این بررسی باید مدنظر قرار گیرد، سایر متغیرهای اثرگذار در ارزش‌گذاری نرخ ارز مانند نرخ بهره در دوکشور ایران و آمریکا، عرضه و تقاضای ارز در یک‌سال آتی و همچنین شرایط مبادله ارز و مسائل مربوط به سوئیفت است که امکان دارد نرخ به دست آمده از نرخ‌های فوق را تحت‌تأثیر قرار دهد.

منبع» شهروند/ محمد گرجی‌آرا _ کارشناس اقتصادی

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا