تعریف خط فقر برای بالابردن دستمزد ضروری است

یک کارشناس بازار کار معتقد است: تا زمانی که خط فقر به عنوان یکی از موضوعات محوری همچون تورم در تعیین دستمزد پذیرفته نشود نمی توان افزایش دستمزد فراتر از تورم را انتظار داشت.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگویی اظهار کرد: تا امروز مباحث مربوط به دستمزد با محوریت نرخ تورم و سبد معیشت خانوار پیگیری شده است و هیچ شیوه و مکانیسم جدیدی که جایگزین شرایط قبلی در شورای عالی کار شود پیشنهاد نشده است.

وی ادامه داد: طبعا اگر قرار است سبد هزینه خانوارهای کارگری تعریف شود باید برای آن شاخص ایجاد کنیم یعنی اینکه دولت مقیاسی برای معیشت خانوارها بپذیرد که این مقیاس بتواند بر اساس شرایط معیشت، دستمزد را افزایش دهد.

کارشناس بازار کار پیشنهاد کرد: برای مولفه دوم ماده ۴۱ قانون کار، دولت خط فقر را به عنوان یک موضوع محوری نظیر تورم در شورای عالی کار بپذیرد.

وی افزود: طبعا اگر دولت بپذیرد می‌توانیم به عنوان شاخص دوم بعد از نرخ تورم در شورای عالی کار پیگیری کنیم ولی دولت تا امروز قبول نکرده است که تعریف خط فقر را در شورای عالی کار بر اساس اظهارات رسمی مسوولان ارائه دهد و مادامی که این اتفاق نیفتد نباید انتظار داشت دستمزد فراتر از نرخ تورم افزایش پیدا کند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: چطور نرخ تورم در ماده ۴۱ قانون کار دولت و کارفرمایان را وادار می‌کند که حول نرخ تورم، دستمزد کارگری را تعیین کند اگر خط فقر به عنوان یک دستورالعمل برای اجرایی کردن مولفه دوم ماده ۴۱ قانون کار پذیرفته شود کارفرمایان مجاب به تعریف دستمزد فراتر از نرخ تورم می‌شوند.

به گفته این کارشناس بازار کار بر اساس قانون اساسی دولت مکلف شده در شرایط بحرانی از نیروی کار حمایت کند ولی این موضوع طی سالهای اخیر دیده نشده است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به نامساعد بودن شرایط در سال آینده، دولت اعطای وام ودیعه مسکن و سبد کالا به صورت مستمر و ماهانه را در دستور کار قرار بدهد.

این فعال کارگری تاکید کرد: اگر تعریف خط فقر و حمایتهای دولتی در جهت افزایش قدرت خرید کارگران صورت نگیرد، تنها مذاکرات دو جانبه میان کارگر و کارفرما است که نقش تعیین کننده در دستمزد خواهد داشت.

به گفته حاج اسماعیلی مذاکرات مزدی کارگران و کارفرمایان باید به گونه ای باشد که هر دو از روند فعالیت کارگاه منتفع شوند، هم کارگر زندگی اش تامین شود و هم کارفرما سود و بهره وری مناسب را ببرد.

منبع» ایسنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا