دولت تکلیف ۲۰ هزار تومان حق مسکن افزایش نیافته کارگران را مشخص کند

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: دولت پیش آنکه بخواهد به عنوان کارفرمای بزرگ در مورد افزایش مزد سال ۹۵ اعمال نظر کند، در فرصت باقیمانده از سال جاری تکلیف ۲۰ هزار تومان حق مسکن افزایش نیافته کارگران را مشخص کند.

«اصغر برشان» با اعلام این خبر گفت: برخی رسانه‌ها این روز‌ها با انتشار گزارش‌هایی این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که گویا محدوده افزایش مزد سال ۹۵ از هم اکنون مشخص شده است و این اتفاق در حالی است که پرونده مزد سال ۹۴ هنوز پایان نیافته است.

وی بایادآوری اینکه با گذشت بیش از ۱۰ ماه از شروع سال جاری هنوز موضوع ابلاغ افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران توسط رئیس جمهور مسکوت مانده است، گفت: بعید نیست که دولت بخواهد به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما با تظاهر به فراموش کردن پرونده‌ افزایش ناتمام مزد ۹۴ از هم اکنون در مورد افزایش مزد سال ۹۵ اعمال نظر کند.

نماینده پیشین کارگران در جلسات تعیین مزد شورای عالی کار در عین حال با یادآوری اینکه کارگران همچنان بابت افزایش نیافتن دستمزدهای خود در سالهای جنگ و پس از آن طلبکارند، ادامه داد: جدود ۱۰ سال پیش اعضای وقت شورای ‌عالی کار بایکدیگر توافق کردند تا این افزایش طلب معوقه در مدت چهار سال به کارگران پرداخت شود اما در عمل تنها فاز نخست این برنامه اجرا شد و در ‌‌نهایت اجرای ادامه این برنامه جبرانی با تصویب قانون موسوم به تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم برای همیشه مسکوت ماند.

وی بابیان اینکه طبق ماده ۴۱ قانون کار باید حداقل دستمزد کارگران براساس ارزش تورمی سبد هزینه‌های زندگی افزایش یابد، افزود: البته در مورد کارگران متخصص و ماهری که دستمزد آن‌ها با اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بر مبنای حداقل مزد افزایش می‌یابد، نیز باید موضوع افزایش مزد طوری که متناسب با سبد هزینه‌های زندگی آنهاست اعمال شود.

برشان بابیان اینکه در این خصوص در سنوات گذشته برای مقطعی شاهد اعمال تغییر رویه محاسبه دستمزد دیگر سطوح مزدی در شورای عالی کار بودیم افزود: خوشبختانه از سال گذشته باردیگر شورای عالی کار به روال همیشگی‌اش بازگشت و بدین‌ترتیب دستمزد کارگران در همه سطوح مزدی با درصدی برابر افزایش یافت.

دبیرخانه کارگر استان اصفهان در خاتمه گفت: امیدواریم دولت با ابلاغ هرچه سریع‌تر موضوع افزایش سریع‌تر حق مسکن افزایش نیافته سال ۹۴ راه را برای افزایش منطقی مزد سال ۹۵ همه کارگران هموار کند.

منبع» ایلنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا