برجام به فرجام رسید

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در راستای اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» ـ برجام ـ پایبند خواهند بود.

متن این بیانیه مشترک به شرح زیر است:

«امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ما می‌باشد. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌سازد. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی‌ما برای پای‌بندی به مفاد آن است.

اکنون ایران اجرای تعهدات خود در زمینه هسته‌ای را با هدف تکمیل کامل و مؤثر آنها آغاز خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مقدمات لازم برای نظارت و راستی‌آزمایی این گام‌ها را انجام خواهد داد.

امروز اتحادیه اروپایی چارچوب قانونی لازم برای برداشتن تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای را تصویب کرد. این قوانین در «روز اجرایی شدن» برجام، همزمان با اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران و راستی‌آزمایی آنهااز سوی آژانس، لازم‌الاجرا خواهد گردید.

امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنانکه در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی نماید، لازم‌الاجرا خواهد گردید؛ و [نیز] دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنانکه در برجام مشخص شده است، صادر می‌گردد. ‌

به منظور فراهم ساختن هرچه بیشتر زمینه‌های لازم برای اجرای برجام، کمیسیون مشترک پیش‌بینی شده در برجام اولین نشست خود در سطح مدیران سیاسی را در تاریخ ۲۷ مهر در وین برگزار خواهد کرد.

همه طرف‌ها کماکان قویاً متعهد هستند که اجرای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را تضمین نمایند. بدین منظور، ما همه آمادگی‌های لازم را فراهم خواهیم کرد.»

در همین حال ساعتی پیش «باراک اوباما» رییس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور آغاز روند لغو تحریم های ایران را خطاب به کابینه اش صادر کرد.

اتحادیه اروپا نیز در همین فاصله دستور برداشتن تحریم ‌ها علیه ایران را صادر و اجرای این دستور را منوط به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدام ایران در انجام تعهداتش ـ که احتمالا در تاریخ ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی منتشر خواهد شد ـ کرد.

بنابر این گزارش،  بر اساس توافق هسته ‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، روز اجرای توافق ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده بود که بر این اساس، هم اعلام آغاز اجرایی شدن تعهدات ایران و هم صدور دستورات لازم از سوی اتحادیه اروپا و شخص اوباما امروز ۱۸ اکتبر کلید خورد.

گفتنی است؛ نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه ۱+۵ و ایران فردا دوشنبه ۱۹ اکتبر در وین برگزار شود که بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود.

منبع» مهر

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا