ممنوعیت هرگونه معافیت مالیاتی جدید در برنامه ششم توسعه

در ماده یک احکام لایحه برنامه ششم توسعه، یکی از بندهای در نظر گرفته شده برای تحقق اصلاح نظام درآمدی دولت و قطع وابستگی بودجه به نفت، ممنوعیت معافیت‌های مالیاتی جدید است.

در ماده یک احکام لایحه برنامه ششم توسعه آمده است: به منظور تحقق صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، اصلاح نظام درآمدی دولت و همچنین قطع وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه ششم توسعه، بندهای زیر در نظر گرفته شده است:

برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح و یا معافیت مالیاتی جدید طی برنامه ممنوع است.

عوارض موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و بندهای آن و همچنین عوارض آلایندگی موضوع تبصره یک ماده مذکور و عوارض ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض شماره‌ گذاری خودروها به شرح زیر توزیع می‌شود:

الف) عوارض موضوع بند (الف) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط به هر استان، به حساب تمرکز وجوه آن استان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نسبت به شاخص‌ها و ضرایبی که به موجب آیین نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت‌خانه‌های امور اقتصادی ودارایی و وزاررت کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بین شهرداری ها و دهیاری های آن استان توزیع می‌شود.

سهم روستاهای فاقد دهیاری، به حساب فرماندارای شهرستان مربوطه واریز خواهد شد تا صرف امور عمران و آبادانی همان روستاها شود.

ب) عوارض موضوع بندهای (ب)، (ج) و (د) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین عوارض موضوع قانون ارزش افزوده گاز طبیعی و عوارض شماره ‌گذاری خودروها موضوع بند ج ماده ۴۳ قانون مذکور به حساب تمرکز وجوه به نام وزارت کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

وجوه مذکور حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به نسبت ۲۰% سهم کلان‌شهرها، ۵۰ % سایر شهرها و ۳۰% روستاها بر اساس شاخص‌هایی که به موجب دستورالعملی که مشترکا توسط سازمان و وزارت کشور ابلاغ می‌شود، محاسبه و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

سهم روستاهای فاقد دهیاری، به حساب فرمانداری هر استان مربوطه واریز خواهد شد تا بر حسب مقررات و مصوبات کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها صرف امور عمران و ابادانی شهرها، روستاها و شهرک و نواحی صنعتی آن شهرستان شود.

همچنین ۳۰ درصد عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان‌ها برای تامین زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرک‌ها و نواحی صنعتی و شهرستان با تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در اختیار شرکت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استان قرار می‌گیرد.این سهم از مبلغ مربوط به شهرهای آن شهرستان به نسبت کسر می‌شود.

ج) عوارض موضوع تبصره (۱)، ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص واحدهای آلاینده مستقر در هر شهرستان به نسبت تاثیرگذاری (شدت)، آلایندگی و جمعیت شهرها و روستاهای متاثر، با نظر کمیته برنامه‌ریزی هر شهرستان بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های هراستان بین شهرداری‌ها، ( برای روستاهای فاقد دهیاری)، توزیع می‌شود، تا در راستای ارتقا و بهبود محیط زیست و رفع، کاهش یا جلوگیری از عوامل آلایندگی و تخریب محیط زیست، ارایه و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی، توسعه و نگهداری فضاها و کمربندهای سبز و ورزشی هزینه شود.

در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی به بیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض مزبور به نسبت تاثیرگذاری (شدت)، آلایندگی و جمعیت شهرستان‌های متاثر، با نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بین شهرستان‌های متاثر، با نظر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بین شهرستان‌های متاثر توزیع می‌شود.

در صورتیکه شهرستان‌های متاثر از آلودگی در دو یا چند استان واقع شده باشند، عوارض آلایندگی واحدهای بزرگ به نسبت تاثیرگذاری (شدت) الایندگی و جمعیت شهرستان‌های متاثر استان‌ها، با نظر کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) و سازمان حفاظت از محیط زیست بین استان‌های متاثر توزیع می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی مربوط به پیشنهاد سازمان و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

منبع» ایسنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا