میزان برگشتی سفته، برات و چک چقدر است؟

در پایان هشت ماهه اول امسال حدود ۱۳۷ میلیارد تومان سفته و برات در پایتخت برگشت خودره است. “سفته”و “برات” از جمله اسناد تجاری مهم هستند که هر چند به اندازه “چک” کارایی ندارند، ولی همچنان در شبکه بانکی گردش داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برات مکان و چگونگی پرداخت وجه شرط اصلی بوده و در آن شخصی به شخص دیگری تاکید دارد که مبلغی در وجه یا حواله کرد شخصی ثالث و در زمانی معینی پرداخت کند. در سفته که بدهکار آن را امضا می کند وجود محل اهمیتی ندارد و باید در موعد مقرر پرداخت شود.

گذری بر معاملات سفته و برات در هشت ماه اول امسال نشان می‌دهد که بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سفته و برات فروش رفته که در قیاس با همین مدت در سال گذشته تا ۵.۱ درصد افزایش دارد. این در حالی است در آبان‌ماه بالغ بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سفته و برات معامله شده که نسبت به مهرماه تا ۷.۲ درصد و آبان سال گذشته ۱۱.۶ درصد کاهش دارد.

 اطلاعات مربوط به شعبه واخواست دادگستری استان تهران در آبان‌ماه حاکی از آن است که حدود ۷۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان در شهر تهران برگشت خورده‌ است. در این ماه تعداد سفته و برات واخواست شده در مقایسه با ماه مشابه سال قبل  ۲.۱ درصد افزایش و مبلغ آن ۶۶.۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین در هشت ماهه امسال۵۸۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی حدود ۱۳۷ میلیارد تومان واخواست شده که از نظر تعداد ۹.۶ درصد کاهش داشته ولی از نظر مبلغی ۴.۱ درصد رشد دارد.

اما آماری که چندی پیش بانک مرکزی از جریان مبادله چک به عنوان دیگر سند تجاری منتشر کرد نشان داد که در آبان‌ماه امسال در کل کشور بالغ بر ۹.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که نسبت به مهرماه ۲.۹ درصد کاهش دارد، مبلغ چک‌های مبادله شده حدود ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تا یک درصد رشد دارد. از سویی دیگر از چک‌های مبادله شده حدود ۱.۵ میلیون فقره به مبلغ بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برگشت خورده است. تعداد چک‌های برگشتی پنج درصد کاهش ولی مبلغ آن شش درصد نسبت به مهرماه افزایش داشته است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا