بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده درکمیسیون اقتصادی دولت

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مالیات بر ارزش افزوده قانون موقت است که بررسی لایحه اصلاح و دائمی شدن آن در کمیسیون اقتصادی دولت آغاز شده است.

پدرام سلطانی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی فعالان اتاق بازرگانی بوشهر افزود: برخی از موارد این قانون تاکنون اصلاح شده و به موجب آن اگر طرف معامله بخش خصوصی یک شرکت دولتی باشد و طلب بخش خصوصی را پرداخت نکند، شرکت دولتی خود موظف به پرداخت مالیات برارزش افزوده خواهد بود. وی بیان کرد: جزییات کامل در روند لایحه اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده پس از مشخص شدن نتایج بررسی اطلاع رسانی خواهد شد.سلطانی درباره نحوه گرفتن مالیات از اصناف گفت: در ارتباط با موضوع اصناف نیز بتازگی لایحه صندوق های مکانیزه از سوی دولت به مجلس ارسال شده است.سلطانی یادآورشد: اصناف چنانچه به تکلیف خود مبنی بر ایجاد صندوق مکانیزه فروش عمل کنند براساس صندوق مکانیزه، مالیات آنها محاسبه می شود. وی افزود: در طرح جامع مالیاتی سیستم رسیدگی برمبنای مدیریت ریسک است یعنی بیش از ۸۰ درصد اظهارنامه ها بدون رسیدگی و براساس مدیریت ریسک و با استفاده از اطلاعات موجود در طرح جامع مالیاتی پذیرفته خواهد شد.

وی یادآورشد: در ۲۰ درصد باقیمانده که بنگاه های اقتصادی بزرگ هستند نیز سازو کار خود را دارند و با رسیدگی نحوه پرداخت مالیات آنها مشخص می شود.سلطلانی، درباره مشکلات سامانه جدید گمرک کشور گفت: این موضوع تاکنون چندین بار به گمرک ایران منتقل شده و آنها بیان می کنند باید در گذر زمان اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.وی گفت: با پیگیری های مکرری که در این زمینه داریم خوشبین هستیم اصلاح سامانه جدید گمرک ایران در زمان کوتاهتری انجام شود.نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با مشکلات فعالان اقتصادی استان بوشهر درایست و بازرسی بیان کرد: این موضوع باید طی نامه ای به اتاق ایران منتقل و سپس زمینه پیگیری آن در مرکز فراهم شود.

وی اظهار کرد: اینکه شرکت های پتروشیمی موجود در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی فقط مشکلات آنها به استان بوشهر تحمیل می شود و مزیتی برای مردم این استان ندارند، نادرست است و برای حل این مساله اتاق بازرگانی بوشهر در کنار اتاق ایران پرونده ای برای آن باز و موضوع را بررسی کنند.سلطانی در باره ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: تصور اینکه در هر جا منطقه آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد شود کار درستی است ولی این رویکرد در حوزه هایی که مزیت رقابت پذیری دارند امری نادرست است.وی افزود: با ایجاد منطقه آزاد و تجاری توجیهی برای فعالیت صنایع پایین دستی وجود ندارد و با معافیت های مالیاتی بیشتر شرکت های پتروشیمی تمایل به صادرات محصولات خود دارند و بهای کمتری به رونق صنایع پایین دستی می دهند.

سلطانی با تاکید بر توسعه صنایع پایین دستی حوزه انرژی در کشور گفت: استان بوشهر یکی از بهترین ظرفیت ها برای توسعه صنایع پایین دستی است و این امر باید مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد. وی گفت: براساس روندی که در اقتصاد کشور و جهان پیش بینی شده در سال های آینده باید سرمایه گذاری ها با محیط کسب و کار متناسب هر حوزه انجام شود. سلطانی ادامه داد: استان بوشهر علاوه بر داشتن ظرفیت برای صنایع پایین دستی در حوزه انرژی در زمینه گردشگری و کشت گلخانه ای استعداد فراوانی دارد.وی گفت: باید از ظرفیت های این استان در کشت گلخانه ای استفاده و به عنوان سکوی تولید و صادرات محصولات گلخانه ای به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه تبدیل شود.

وی افزود : بخشی از فعالیت های اقتصادی همانند فعالیت های بازرگانی کوچک، حق العمل کاری و کارگزاری در آینده نزدیک رو به افول است و باید این هشدار را جدی بگیرند که کسب و کارهای یاد شده در سال آینده محدود و جمع خواهد شد. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از این رو نیاز است فعالان اقتصادی شاغل در حوزه های یاد شده فعالیت های خود را تغییر دهند. وی گفت: چنانچه به عنوان مسئولان اقتصادی اشتغال جوانان را مدنظر داریم باید فرصت هایی برای مهارت آفرینی در بین جوانان بوشهری و زمینه اشتغال آنها در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی فراهم شود. سلطانی یادآور شد: اتاق بازرگانی بوشهر باید به عنوان مسئولیت اجتماعی فراهم کردن زیرساخت مناسب مهارت آفرینی برای جوانان استان بوشهر را مورد توجه قرار دهد.

منبع» ایرنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا