دلایل عدم توافق گروه‌های کارگری و کارفرمایی بر سر سبد اقلام مصرفی کارگران

مسئول کارگروه مزد شورای اسلامی کار کشور با اشاره به جزئیات دلایل عدم اجماع بر سر تعیین سبد هزینه‌های خانوار کارگری با گروه‌های کارفرمایی گفت: کارفرمایان اطلاعات ناقصی درباره سبد معیشت به کارگروه مزد ارائه کردند که باید مرتفع شود.

 

علی خدایی، عضو شورای عالی کار در گفت‌وگویی در رابطه با نشست عصر چهارشنبه کارگروه تخصصی تعیین دستمزد سال ۹۵ کارگران، اظهار داشت: این کارگروه با وجود اینکه با حضور سه تشکل کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما برای تعیین هزینه‌های مربوط به سبد معیشت کارگران سرانجامی نداشت.

وی افزود: کارفرمایان در این نشست محاسباتی را درباره اقلام مصرفی کارگران ارائه کردند که به دلیل نداشتن منبع دقیق و مرجع اعلام آن نواقصی داشت که ارائه اطلاعات تکمیلی آن به جلسه بعدی موکول شد.

خدایی با اشاره به اینکه گروه‌های کارگری هزینه‌های مربوط به سبد معیشت را به طور کامل و با مرجعیت انستیتو تغذیه آماده کردند، گفت: مبنای محاسبه اقلام مصرفی کارگران بر اساس حداقل‌ها در نظر گرفته شده و به گروه کارفرمایی ارائه شد.

خدایی گفت: یکی از پیشنهادات مشخص گروه کارگری تعیین هزینه‌های مربوط به سبد معیشت خانوار ۴ نفره کارگری است که تا زمان تعیین این موضوع درباره درصد افزایش مزد سال آینده بحثی نخواهد شد.

مسئول کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار با اشاره به اینکه مطابق ماده ۴۱ قانون کار مزد سال آینده کارگران باید برمبنای نرخ تورمی اعلامی بهمن ماه توسط بانک مرکزی باشد، گفت: در کنار آن طبق تبصره دوم یکی دیگر از معیارها تعیین هزینه‌های معیشت خانوار کارگری است؛ هفته آینده برای نهایی کردن سبد هزینه‌های معیشت کارگروه تخصصی نشست دیگری برگزار خواهد کرد.

 اولین نشست شورای عالی کار به عنوان مرجع اصلی تعیین مزد پس از انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

منبع» فارس

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا